Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Transit Custom PHEV

Groentje

18
Ford Transit Custom PHEV
Ford Transit Custom PHEVFord Transit Custom PHEVFord Transit Custom PHEVFord Transit Custom PHEVFord Transit Custom PHEVFord Transit Custom PHEV
  • Ken Divjak
  • Eerste rijtest
14 oktober 2018 om 11:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 37 2018
AutoWeek 37 2018

Je leest het in AutoWeek 37 2018

Na Renault en Nissan toont nu ook Ford zich bereid om zijn witte bestelwagens met een groene aandrijflijn uit te rusten. AutoWeek ging alvast een blokje om met de Transit Custom PHEV, een jaartje voordat deze in productie gaat.

Het zijn ontnuchterende cijfers waarmee Ian Porter komt. De hoofdingenieur van de Transit Custom heeft samen met Transport of London becijferd dat 75 procent van het vrachtvervoer in en rond de Britse hoofdstad per bestelwagen gebeurt. Op piekmomenten steken per uur 7.000 Light Commercial Vehicles (LCV) de rivier de Theems over. Dat zoveel dieselmotoren funest zijn voor de luchtkwaliteit, weet het kleinste kind. Dat er iets aan moet worden gedaan, snappen ze nu ook bij Ford, getuige de Transit Custom, die vanaf eind 2019 ook als benzinehybride is te krijgen. Daarmee is de eentonner van het Blauwe Ovaal een milieuvriendelijk alternatief voor de volelektrische bestellers die andere merken inmiddels ook in het programma hebben.

RANGE EXTENDER

Op papier is deze Transit Custom een PHEV, maar in de praktijk verschilt de plug-in hybride danig van wat we daar in het algemeen onder verstaan. Range Extender zou in dit geval een correctere benaming zijn, omdat de verbrandingsmotor de wielen nooit rechtstreeks aandrijft. Die taak is weggelegd voor een elektrische motor van 50 kW, gevoed door een accupakket van 14kWh dat voor maximaal 50 kilometer elektriciteit kan opslaan. Aan een klassiek stopcontact van 10 Ampère laad je de batterijen in 5 uur op, met 16 of 32 Ampère kan het in drie uur. En als je rit langer dan 50 kilometer is? Dan slaat de driecilinder benzinemotor van 1.000 cc automatisch aan om als generator elektriciteit te genereren. Onderweg bepaal je zelf wanneer je die 50 emissieloze kilometers inzet. Tip de toets EV LATER en de Transit spaart zijn batterijen om elektrisch een stadscentrum in te rijden (en eventuele milieubelastingen te omzeilen), druk op EV NOW en de benzinemotor zwijgt (op voorwaarde dat de batterijen zijn opgeladen). In alle andere omstandigheden zorgt EV AUTO voor de gepaste aandrijving. Of daar nog een EV CHARGE-functie bijkomt, waarmee je de verbrandingsmotor laat draaien om de batterijen al rijdend op te laden, staat nog ter discussie. Zoals bekend zorgt zo'n functie voor een fors meerverbruik, waardoor de CO2-homologatie van de PHEV in het gedrang zou komen. Gezien de beperkte EV-autonomie, die trouwens nog onder de oude NEDC-regels werd gemeten, zou het in ieder geval een nuttige toevoeging zijn.

KANTJE BOORD

Hoe ver de Transit Custom in EV-modus komt voordat de benzinemotor aanslaat, hebben we tijdens de prototypetest op de Lommel Proving Ground niet kunnen verifiëren. Maar wat we wel hebben gemerkt, is dat de huidige elektromotor maar net volstaat om de bestelwagen onbeladen te mobiliseren – laat staan als er hellingen of lading aan te pas komen. Ford belooft beterschap in de vorm van een krachtiger elektromotor, die de productieversie vanaf 2019 zal aandrijven. Hoeveel krachtiger die motor wordt, willen de ingenieurs nog niet kwijt, maar ze bevestigen wel dat het extra vermogen een voelbaar verschil zal maken. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat de Transit Custom PHEV zijn nut vooral in stadscentra moet bewijzen, waar de gemiddelde snelheid sowieso maar rond de 30 km/h ligt. Maar als je dan toch even de ring- of snelweg op moet, gaat het extra vermogen zeker van pas komen.

Toch blijft Ford erbij dat een Range Extender de juiste oplossing is voor de Transit Custom, en wel om drie redenen. Ten eerste omdat de set-up geen laadvolume inneemt, maar gewoon onder het bestaande chassis wordt gemonteerd. Ten tweede omdat de compacte combinatie slechts 130 kilogram gewicht toevoegt, waardoor de (overigens puike) rijdynamiek niet in het gedrang komt. En ten derde omdat de kostprijs op die manier binnen de perken blijft, wat anders zou zijn bij een volledige elektrificatie.

TCO

Hoeveel de Transit Custom PHEV midden volgend jaar gaat kosten, is op dit moment nog niet bekend. Ford hoopt de meerprijs ten opzichte van de diesels aannemelijk te houden, zodat de Total Cost of Ownership door de lagere brandstofrekening en belastingen ongeveer gelijk blijft. Tenzij je drie keer per dag de stadskern van Londen in moet en telkens € 12 Congestion Charge bespaart, want dan is het sommetje natuurlijk snel gemaakt.

PLUS & MIN

  • +Elektrisch inzetbaar op de juiste plek
  • +Rij-eigenschappen
  • +
  • -Prijs nog niet bekend, dus kostenplaatje nog niet te maken
  • -Elektromotor niet zo krachtig
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Ford Transit Custom
  • Lees meer over bestelauto's
Ford Ford Transit Custom Bestelauto's Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Ford Transit Custom 290 2.2 TDCI L1H1 Limited

    Ford Transit Custom 290 2.2 TDCI L1H1 Limited

    • 2016
    • 116.610 km

    € 14.750

    Ford Transit Custom L2H2 Rolstoelbus Automaat

    Ford Transit Custom L2H2 Rolstoelbus Automaat

    • 2019
    • 73.001 km

    € 39.950

    Ford Transit Custom 290 2.0 TDCI L1 130PK, AIRCO, CRUISE, APPLE CARPLAY, TREKHAAK, BLUETOOTH

    Ford Transit Custom 290 2.0 TDCI L1 130PK, AIRCO, CRUISE, APPLE CARPLAY, TREKHAAK, BLUETOOTH

    • 2018
    • 65.211 km

    € 31.279

Meer Ford Transit Custom occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Transit/Tourneo Custom

    31
    • 20 september 2018

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Transit Custom specificaties
  • Ford Transit Custom occasions
  • Ford Transit Custom video's
Advies en informatie
  • Ford Transit Custom tests
  • Ford Transit Custom gebruikersreviews
  • Ford Transit Custom index
PREMIUM
Ford Transit Custom Plug-in Hybrid - Eerste Rijtest

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid - Eerste Rijtest

Wie de terechte vraag stelt waarom het accupakket van de elektrisch aangedreven Ford Transit...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Transit Custom L2H1 300 130pk Limited (2019)

    Ford Transit Custom L2H1 300 130pk Limited...

    5
    • 23 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford Transit Custom (2018)

    Ford Transit Custom (2018)

    2
    • 30 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Ford Transit Custom L2H1 290 130pk Limited (2016)

    Ford Transit Custom L2H1 290 130pk Limited...

    2
    • 22 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Transit Custom L2H1 290 125pk Trend (2014)

    Ford Transit Custom L2H1 290 125pk Trend...

    2
    • 29 augustus 2015
meer reviews
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

22

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer elektrisch

    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe elektrische Ford Transit Custom laat zich zien

    Nieuwe elektrische Ford Transit Custom...

    11
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Ford gaat Nugget-campers zelf leveren

    Ford gaat Nugget-campers zelf leveren

    10
    • 1 oktober 2021
  • Nieuws
    Ford investeert in fabriek Roemenië voor elektrische bestelauto

    Ford investeert in fabriek Roemenië voor...

    18
    • 27 april 2021
  • Nieuws
    Ford Transit en Transit Custom krijgen 'slimme spiegel'

    Ford Transit en Transit Custom krijgen...

    15
    • 2 april 2021
  • Nieuws
    Ford Transit Custom komt in 2023

    Ford Transit Custom komt in 2023

    • 16 maart 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Transit gespot in oud jasje

    Nieuwe Ford Transit gespot in oud jasje

    2
    • 25 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    23
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    22
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden