Ford Transit Custom (2016)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 109.000 km |
eerste 5000 KM's
- 105.000 km
We hebben de Ford Transit Custom nu 7 maanden in bezit en we zijn iets meer dan 5000km verder. Het is een rolstoel bus dus er wordt niet heel veel mee gereden. Maar tot nu toe zijn de ervaringen meer dan uitstekend. Wat een verademing vergeleken met onze vorige rolstoel bus (Opel Movano uit 2009). Deze Ford is heel stil van binnen, veert veel comfortabeler en ziet er zowel van binnen als van buiten mooier uit. Wel ben ik blij de 2.2 diesel te hebben met distributie KETTING en niet de2.0 met die idiote natte riem! Dat zal wel de reden zijn dat we niet hierna nog een keer een Ford Transit Custom zullen kopen.
Stoel verwarming is heerlijk zeg en nog niet de voorruitverwarming en de stand kachel kunnen uitproberen. Het is nog niet koud genoeg geweest.
De bus heeft maar 100pk en toch was het prima rijden op de Duitse autobahn. Je ziet dat er meer EV's rijden daar en die rijden ook niet harder dan 130 omdat anders de range erg klein wordt. Er rijden dus minder van die figuren rond daar die 180+ km's/u doen. Wat voor mensen die niet zo'n snelle auto hebben erg prettig is.
Wat is er vervangen tot nu toe?
- Een nieuwe sleutel (bij aflevering dealer).
- een set ruitenwissers.
Eerste APK
- 106.000 km
De eerste APK is een feit en op de achterbanden na kwam hij in 1 keer zonder opmerkingen door de keuring. De achterbanden bleken wel genoeg profiel te hebben maar waren uitgedroogd. Nu wilde ik er toch al 4-seizoenen banden onder hebben dus gelijk alle vier de banden vernieuwd voordat hij naar de APK ging.
Hoe gaat het nu? Wel, zoals gezegt rijd deze bus veel beter, lekkerder en is veel stiller dan onze vorige bus. Ook de stoel verwarming kunnen uitproberen. Heerlijk in de winter. We zijn er nog steeds erg blij mee dat we nu deze bus hebben. Alleen wipt hij irritant op de achterwielen bij drempels. Iets wat je met name op de tweede zitrij en daarachter goed voelt. Zo erg zelfs dat het voor mijn vrouw in haar rolstoel mega irritant is. Ik moet daardoor heel langzaam over drempels rijden. Je kunt je voorstellen dat de mensen achter mij daar niet altijd erg blij mee zijn. Maar ja, sorry, kan er niets aan doen. Had het ook graag anders gezien.
Olie verbruik tot nu toe nul. na 6000km staat het pijl nog steeds op max.
Hij is wel wat wind gevoelig als het hard waait. Dat hebben alle busjes vanwege hun vorm maar wordt waarschijnlijk nog versterkt doordat onze bus een H2 is. Verhoogd dak dus. Verder eigenlijk geen nadelen gevonden. Op de vier banden na nog niets hoeven te vervangen. Maar ja, we zijn ook pas 6000km verder.
Ooh ja, in Maart de bus gechipt. Hij is van 105pk naar 170pk gegaanen ook het koppel is toegenomen. Wat een verschil zeg! We gaan in Juni/Juli naar Duitseland en Oostenrijk en op de Duitse autobahn zal dat zeker verschil gaan maken.
Pech in Zuid Duitsland
- 109.000 km
vrijdag 4 juli. Tijdens onze vakantie tussen twee locaties (eerste week huisje vlak onder Trier) en ons hotel voor de tweede week in Oostenrijk gestrand bij een hotel langs de A8 bij Ulm. toen we weg reden bij Trier hoorde ik al wel een geluid van een lager dat hoger werd met de snelheid en erger als ik wat naar rechts stuurde. Daaruit kon ik al opmerken dat he ná de versnellingsbak en differentieel was en waarschijnlijk een wiellager. nu kan je daar best even mee doorrijden dus ik trok me er niet al te veel van aan, maar hield wel het geluid in de gaten. We kunnen het ons slecht veroorloven om onderweg te stranden met mijn vrouw in de rolstoel omdat we heel speciale accommodatie nodig hebben waar we met een tillift moeten kunnen werken en liefst waar ook een hoog-laag bed aanwezig is. Dus iets méér dan een standaard rolstoel kamer. We waren bijna 3 uur van ons hotel verwijderd toen het veel erger werd, tot aan metaal op metaal geluiden en besloot dat ik hier echt niet meer mee door kon rijden en zag een afrit van een hotel. Ik eraf en zette de rolstoel bus stil op het parkeer terrein van het hotel. Ik stond tenminste veilig daar en niet langs de autobahn. ANWB alarmcentrale gebeld en die stuurde een ADAC auto. De bus werd afgevoerd naar een garage maar op vrijdag 16:00 uur gebeurd er tot maandag morgen niets meer.... gelukkig hadden ze een rolstoel kamer voor ons beschikbaar tot in de week erna. Maandag morgen half 9 werden we al gebeld dat het het linker voorwiel lager was en die is die maandag 7 juli vervangen. om 2 uur in de middag kon ik de rolstoelbus weer ophalen na betaling van 440 euro. Dat viel mee en de rest is gedekt door de verzekeringen die we hebben. Met het nieuwe lager konden we onze weg vervolgen naar Oostenrijk en verder een probleemloze vakantie gehad.
Ervaringen in Duitsland na de chiptuning:
Wat rijdt hij zoveel beter nadat ik hem gechipt heb van 105 PK naar 170 pk. Nu reed hij moeiteloos in z'n 6 met 140km/u op de teller heuvel op op de autobahn. De terugweg hebben we de 1000km in 10 uur gereden inclusief twee plas stops en 1 tank stop! Ben blij met die 170 PK! 105pk is op zich prima voor nederland hoewel wel wat aan de magere kant maar op vakantie is dat wel wat te weinig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Transit Custom 300 2.0 TDCI L2H1 Trend DC Apple Carplay, Camera, Trekhaak, Dubbel Cabine, Airco, Rechter zijdeur
- 2020
- 179.793 km

Ford Transit Custom 310 2.0 TDCI L2H1 Trend 9-persoons | Cruise | PDC V+A
- 2017
- 125.618 km

Ford Transit Custom 300 2.0 TDCI L2H1 Limited DC|vijf zitplaatsen|EURO6|AUTOMAAT|170 PK|airconditioning|cruise control|camera
- 2018
- 118.385 km