Ford Titanium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 39 km |
KM-stand laatst | 7.892 km |
Goede keus - veel waar voor zijn geld
- 7.892 km
Zo eens in de 2,5 jaar is mijn lease-auto toe aan vervanging, wegens het bereiken van de maximale kilometers. Zo moest mijn toenmalige Peugeot 508 Hybrid terug naar de lease-mij. En daarmee kwam ook een eind aan de leasevoorwaarden van mijn werkgever. Die heeft er nu een hele rekenkundige regeling van gemaakt waarbij brandstofverbruik t.o.v. de norm doorslaggevend is voor je maandelijkse bijdrage. Het werd dus een hele opgave om een nieuwe auto te zoeken.
Voor mij van belang zijn ruimte voor lange mensen (ik ben zelf 1,95m), mijn jonge gezin kan vervoeren, wat leuke extra's heeft, courant is en gunstige verbruikcijfers heeft.
Voorbij kwamen de nieuwe 508, de passat, c-combi (hybrid), volvo v60 en de mondeo. In netto lease-prijs in onze regeling vergelijkbaar. Uiteindelijk bleven passat en mondeo over. Beiden alleen vanuit folder te bestellen. Ford en VW heb ik eerder gereden. Uiteindelijk gekozen voor de Ford, met name omdat de basisuitrusting enorm compleet was. Gunstig was dat tijdens het bestellen Ford haar prijzen fors verlaagde. In mijn geval scheelde dat ruim 2500euro. De mondeo zoals ik hem rijd heeft nagenoeg alle opties, op leder, stoelventilatie, stoelmassage en BLIS na. De motor is de 1.6 diesel.
Inmiddels 8 weken verder met het rijden, kan ik niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben met de gemaakte keuze. Om maar te beginnen met het verbruik: 4.9 geeft de boordcomputer aan. In praktijk is dat nog geen 5.3 l/100km (echte liter op km-stand). Net niet binnen de door mijn werkgever gestelde norm overigens, maar zonder financiële gevolgen van enige betekenis.
Dan het rijgedrag. De auto stuurt direct en precies. De 508 had een vertraging in actie/reactie, maar daar heeft de mondeo geen last van, ook al voelt de auto langer aan. De ford geeft geen krimp in een bocht op oneffen terrein, voelt zelfs een beetje Frans aan.
Over de uitstraling van de auto is al genoeg geschreven. De voorkant en zijkant vind ik persoonlijk het fraaist. De achterzijde heeft nog iets te veel van de focus weg - oogt iel. Van buiten veel engelse stijl-elementen. Leuke bijkomstigheid is dat veel passanten omdraaien en zich positief uiten. Je kunt er gerust mee voor de dag komen.
Over zit comfort lees ik veel positiefs. Mijn ervaring met de sportstoelen in de titanium zijn matig. Ik kan de kanteling niet naar mijn wens instellen, de kuipvorming lijkt gemaakt voor spaanse billetjes en de rugleuning geeft te weinig steun. Het went niet, ook niet na bijna 8000 km. Wel er is voldoende beenruimte, zowel voor als achterin (ook achter mij). De kofferruimte is ruim en lang, zeker vergeleken met peugeot 508 hybrid4. Overigens krijg ik na 2u reistijd geen last van doorzitten, wat bij de Peugeot wel het geval was.
Aan electronica geen gebrek. Keyless entry, automatisch in- en uitparkeren (toch maar een keer gebruikt, en het werkt nog best rap ook, al is zelf inparkeren veel sneller), de parkeersensoren zitten rondom - dus ook aan de zijkant (best prettig), uitgebreide bestuurders-assistent (zoals lane-keeping), adaptive led (vind ik prettiger dan de meesturende Xenon die in de peugeot zat) en een uitgebreid navigatie systeem.
Over het navigatie-systeem het volgende: het is wellicht voor een auto-navigatie van deze tijd, maar het is vergeleken met een smartphone achterhaald. Het voice-command werkt goed, echter de bediening van apps zoals Spotify, werkt niet. In ieder geval niet met een iPhone. Tevens zijn er te veel handelingen nodig om een contact te zoeken en te bellen, naar een adres te navigeren of om een MP3 van USB af te spelen (compatibiliteit komt nauw). Overigens is het systeem vele malen gebruikersvriendelijker dan dat van Peugeot en is het toegankelijker dan dat van de BMW-3 (vorig model). Tevens verwacht je dat met de ingebouwde Wifi-ontvanger automatische updates van het systeem en de kaartgegevens gedaan kunnen worden (zoals in de US). Geen wonder dat Ford in de US inmiddels de opvolger Sync3 heeft gelanceerd. Wellicht over een jaar ook in de mondeo.
Om terug te komen bij de titel van mijn review, de auto biedt ten opzicht van haar concurrentie veel waar voor zijn geld, heeft veel gadgets voor onderweg om mee te spelen, is weer een stuk veiliger om van a-naar-b te gaan en is geen uitzondering op het gebied van navigatie-complexiteit en verbruiksopgave. Houd er bij het bestellen wel rekening mee dat de 1.6 geen aanhangers van betekenis kan trekken. De motor biedt voldoende vermogen en brengt je tijdig van A naar B. Sentiment vind je niet in de motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Titanium 191pk Automaat / Stoelverwarming / Navigatie
- 2022
- 34.025 km

Ford Mondeo 2.0 IVCT HEV Titanium X | Stoelverwarming | Adaptive cruise | Carplay | Camera | Keyless | Memory | Navigatie | Full LED | Park Assist | Verwarmde voorruit
- 2019
- 159.666 km

Ford Mondeo Wagon 2.0-16V Limited | Navigatie | Parkeersensoren | Climate Control | Lichtmetalen Velgen |
- 2010
- 217.263 km
Lezersreacties (0)
Reageren