Ford Sierra 1.6i CL (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sierra 1.6i CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
Na een kort jaartje ‘spelen’ met een Peugeot 205 GTI kocht ik in 2000 een Ford Sierra 1.6i sedan in speciale Azur-uitvoering. Dit meerpakket hield in: sunroof, speciale blauwe wieldoppen, speciale bestickering, getinte achterlichten, etc. Allemaal niet zo spannend dus, maar het was gewoon een nette auto om te zien. Ik kocht de auto via Marktplaats en dus van een particulier. Ik kon zelf enige inspecties uitvoeren, want in die jaren had ik ook al twee Sierra’s (maar dan de 2ltr hatchbacks) gehad om op het Circuit van Zandvoort mee te racen. Ik kende dus eigenlijk de Sierra’s al van binnen en van buiten.
Ik weet het nog goed: de verkoper en ik maakten de deal rond op 900 Euro inclusief een volle tank. De km-stand bij aanschaf was volgens mij 150.000, wat op de teller resulteerde in 50.000 (maar 5 karakters). Mijn vader was meteen in de stress, want gekocht via internet, “dus dat kan nooit iets zijn”. Hoe fout kon hij het hebben! :-)
De techniek van een Sierra is simpel en doeltreffend en de hobby-sleutelaar heeft flink de ruimte om zelf te ‘rommelen’. Nieuwe remblokken? Gewoon lekker zelf doen. Andere uitlaat? In principe ook zelf te doen, maar ik heb helaas geen brug thuis. Dus even naar KwikFit te Haarlem en daar werd helaas nogal knullig gemonteerd toen. Ik moest daarvoor terug, want er ontstond een lekje op de aansluiting. Maar daar kon de Sierra natuurlijk zelf niks aan doen, puur een kwestie van onjuist monteren.
Daarna vele jaren probleemvrij plezier van gehad. Heerlijke stoelen, je zou het zelfs zetels mogen noemen. Veel koffer- en interieurruimte. En omdat de middenconsole een fractie naar je toe staat gedraaid heb je een lekker gevoel dat je als het ware in een soort cockpit zit; alles staat naar de bestuurder toegericht. Wat een heerlijkheid!
In het laatste jaar heb ik zelfs de Sierra verwend met nieuwe sportvelgen; ik moest nieuwe banden hebben en er was een aanbieding bij Profile te Heemstede incl. velgen. Stond erg gaaf!
Op vakantie ermee naar België, Duitsland, Luxemburg, alles even fijn. Daarna als laatste grote trip ermee naar Italië en Frankrijk en bij terugkomst in Nederland lekte de auto wat koelvloeistof. Het was zeker niet schokkend, maar ik wilde het gewoon gefixt hebben. Dit is gerepareerd door een ‘mannetje’ voor iets van 50 Euro. Daarna weer probleemloos gereden met inmiddels een km-teller die weer op nul stond. Oftewel we waren weer eens klokje rond gegaan.
Omdat ik een hogere functie kreeg binnen het bedrijf waar ik werk, plus omdat ik eigenlijk een jongere auto wilde (onder het motto ‘hij is oud dus zal wel stuk gaan binnenkort’) ben ik gaan twijfelen of ik zo door moest gaan. Investeren in de toekomst, of zo maar door hobbelen? Achteraf erg onverstandig misschien, maar ik koos voor de toekomst. Bovendien misten we in het snikhete Italië echt een airco.
Een jongere Sierra zou lood om oud ijzer zijn (Ford had inmiddels allang de Mondeo ingevoerd en Sierra’s werden niet meer gebouwd), dus moest het een ander model gaan worden. Na veel wikken en wegen viel ik als een blok voor een Seat Cordoba (zie mijn andere reviews). En dan zie je dus wat blinde verliefdheid met je doet i.p.v. dat je rationeel nadenkt: de Sierra was immers nog niet ‘op’.
Op de dag dat ik mijn Sierra ging omruilen voor de Cordoba voelde ik me zeer ongemakkelijk. Ik maakte nog een laatste korte drift (lang leve de achterwielaandrijvers!) op het terrein van mijn werkgever en dacht terug aan alle leuke, mooie dingen die ik ermee had gedaan. Nooit had mijn trouwe maat me ergens laten staan, altijd bracht hij me veilig en vertrouwd van hot naar her.
Ik reed naar Hoofddorp en parkeerde bij de garage en zei zachtjes “dank je wel” toen ik over het dashboard aaide. Er liep een traan over mijn wang en ik voelde mij een verrader. Ik stapte over naar het leed dat Seat heet en kreeg er een inruilprijs voor die hoger was dan dat ik er ooit voor heb betaald. Dan bedoel ik niet de aanschafprijs alleen, maar ook al die jaren onderhoud, etc. Alsof het een laatst leuk extraatje was die mijn Sierra voor mij had geregeld. Mmmm, hoeveel kun je van een auto houden?
Later heb ik online nog eens gezocht bij de garage, maar mijn Sierra was niet in de verkoop gekomen, maar was linea recta bij handelaren terechtgekomen, waarschijnlijk voor export of zelfs sloop. Op de website van het RDW kon ik destijds zien dat het kenteken was uitgeschreven. Bedankt lieve trouwe Sierra!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.