Ford S-MAX 2.0 TDCi 160pk Titanium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 160pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 800 km |
1e kilometers met de Ford S-Max
- 800 km
Na 3 jaar Ford Mondeo Wagon 140 pk Tdci, nu de komende 4 jaar een Ford S Max, 163 pk, Tdci. Met Sunroof, parkeersensoren, 3e zitrij, bandenspanningsmeter,parrot( ook voor bediening I-Pod, 17" wielen.
1. Sturen: exact dezelfde indeling als mijn vorige Mondeo. Stuurt strak zoals verwacht, waarbij de carrosserie maar iets meer overhelt in de bochten.
2. Zitpositie: In de laagste stand, goede stoelen met lendensteunen die ook echt iets doen. In de S-Max heb ik meer overzicht, veel licht door grote voorruit en sunroof. Ik moet nog wennen aan de buitenspiegels; minder zicht dan in de Mondeo.
3. Dashboard: Veel beter afleesbare snelheidsmeter, digitale brandstofmeter voegt niets extra's toe. Beter contrast door ander kleurenschema. Eco-meter is niet aan mij besteed, geeft met groene pijlen een schakeladvies. Standaard radio in deze Titanium versie is zeer eenvoudig in te stellen en te bedienen. Redelijk goed geluid uit de vele speakers.
4. Ruimte: Ja, erg goed. De stoelen zijn in een paar seconden te verstellen en op te klappen. Handig dat ook de 3 stoelen op de 2e zitrij verschoven kunnen worden. Bovendien kunnen de rugleuningen alle 3 in een soort "relaxstand", comfortabele feature. De 2 stoelen op de 3e zitrij zijn echt alleen geschikt voor kinderen tot een jaar of 12 denk ik. De mijne zijn nu 0, 3 en 5, en passen naast elkaar in 2 zitjes en een maxicosi-dockingstation. Zonder gepruts en gemier met gordels. In de vloer achter de voorstoelen zit een kleine bergruimte, zoals ook achter de 3e zitrij.
5.Vermogen: Met 163 pk is deze wagen een fractie sterker dan de Mondeo met 140 PK, in de praktijk. De S-Max is dan ook zwaarder. Mijn eerste indruk is dat de 163 pk dan ook echt nodig is om lekker door te kunnen rijden. Vooral in de 3e versnelling is het vermogen snel opgebouwd. Vandaag tegen de wind in een topsnelheid van 180km gehaald ( vlak voor de Ketelbrug). Hield daarna op.
6. schakelen: soepeler dan in mijn vorige Mondeo uit 2007.
7. looks: De Smax heeft wat een zuinig snuitje, minder indrukwekkend dan de Mondeo. De dagrij verlichting staat 'm heel goed. De achterlichten zien er fantastisch uit. Ik heb de standaard Blazer Blue kleur. Was het goedkoopste, niet de meest fraaie denk ik. Maar ja, ik heb zo ook mijn budget.
8.draaicirkel: een fractie meer dan de Mondeo.
9.parkeersensoren: veel negatiefs over gelezen (te gevoelig), maar niets van gmerkt. Het geluid is beter te horen dan in de Mondeo.
10. navigatie: Bij van Bunningen leiden de optie genomen om een TomTom op de linker-raamstijl te laten zetten, ik was zeer ontevreden over de navigatie in de mondeo. erg traag, niet up to date.
11. kinderen: zitten hoger, hebben veel zicht en wel erg veel beenruimte achterin.
12: minpuntje bij afleveren: de Ipod speelt aleen af via de linkerboxen, moet nog even worden nagekeken.
Mooi, op naar de 180.000 km !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.