Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • S-MAX

Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

autoreview

Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)
klaasdieleman
  • klaasdieleman13
  • Gebruikersreview
8 maart 2020 om 23:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringS-MAX 1.6 EcoBoost Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf58.500 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste halfjaar

  • 65.000 km
  • 12 augustus 2020

Ik heb deze auto in Düsseldorf gekocht bij de Ford dealer. Zeer compleet uitgerust, erg lage km-stand voor een paar duizend euro minder dan dat je in NL zou betalen. Het importeren kostte wat uitzoekwerk en een vrije dag om hem op te halen met de ICE, maar qua kosten is het echt de moeite waard. Heel veel autobedrijven in NL, zeker in het oosten, doen dit zelf ook en verdienen daar dik aan, ik hou dat geld liever in mijn eigen zak.

Ik had jaren in een Mondeo Wagon gereden, maar met drie kinderen die allemaal middelbare school leeftijd hebben of krijgen, werd het middelste plekje op de achterbank toch wel een probleem. Daar zit je als tiener gewoon niet meer lekker op. Daarmee valt eigenlijk elke stationwagon al af, hoe groot ook. Qua kofferruimte wilde ik niets inleveren op de riante ruimte van de Mondeo en een auto van na 2013 ongeveer, dus dan kom je al snel bij een S-Max uit, omdat daarna eigenlijk niemand meer grote MPV's gebouwd heeft, hoe onbegrijpelijk ook. Ik had nog naar een C4 Grand Picasso gekeken, maar de benzinemotoren van PSA hebben een heel slechte reputatie, dus dat durfde ik niet aan, hoewel ik het verder een mooie auto vond die bovendien prima rijdt.

Nu na een half jaartje, inclusief net een zomervakantie in de Alpen, mijn eerste ervaringen:

Het rijcomfort is echt hoog, de motor is heel rustig en soepel. Verwacht geen flitsende acceleratie, hij is snel genoeg om gewoon mee te komen en dankzij de turbo ook onderin de toeren prima in te kunnen halen, maar met 1500kg leeggewicht krijg je met zo'n motor gewoon niet echt een duw in je rug. Ik vraag me af of je dat moet willen met zo'n grote reisauto, maar toch even benoemen. Hij voelt in ieder geval ietsje vlotter dan mijn Mondeo met de oude 2.0l 5-bak. Eigenlijk zou je in zo'n zware, grote auto liever voor de 2l turbo gaan, met automaat, maar die is weer 100kg zwaarder en dat was voor mij belastingtechnisch echt over de grens.
Bij plankgas bromt de motor wel en hoor je dat hij niet al te groot is en hard moet werken, maar bij cruisen in de 6 is ie echt lekker stil. Het enige dat ik hoor zijn de 4-season banden die erop zaten vanuit Duitsland en een rustig zacht windgeruis.
Qua wegligging is het nog steeds echt een Ford: erg strak en zeker, zonder heel hard aan te voelen.

Dan het verbruik, voor mij redelijk belangrijk. Ik probeer zoveel mogelijk het 'nieuwe rijden' toe te passen, dus 50 in de 5 en 70-80 al in de 6e versnelling. Voor een downsized turbomotor schijnt dat niet zo goed te zijn, maar ik vermijd plankgas bij lage toeren, dus bij accelereren schakel ik toch even terug. Dan denk ik dat het weinig kwaad kan. Hiermee kom ik een stukje zuiniger uit dan met de Mondeo, terwijl het toch een veel zwaardere en hogere auto is. Nu je in NL nog maar 100 mag meestal gaat het verbruik echt onder de 7l per 100km. In de stad uiteraard veel minder zuinig, maar ik vind het toch heel keurig allemaal.

De grootste troef van deze auto is de binnenruimte. Je hebt op alle vijf de plekken echt een zee van ruimte. Drie volwaardige stoelen achterin die per stuk naar voren en achteren kunnen en ook achterover kunnen kantelen. Heerlijk als je de kofferbak niet vol hebt. En op vakantie kun je wat compromissen sluiten tussen kofferbak of beenruimte achterin. Met de voorstoel en een achterstoel plat gaan er makkelijk planken van 3 meter uit de bouwmarkt in en dat is ook wel handig. Ik heb bewust gekozen voor de vijfzitter, omdat de derde zitrij, zoals meestal eigenlijk, nauwelijks bruikbaar is. Alleen voor kleine kinderen en die hebben we niet meer. Dan nemen die stoelen alleen maar onnodig ruimte in.

Mijn auto is uitgerust met het Premium sound pakket, dus een dikke subwoofer keurig ingebouwd onder de achterstoelen, helemaal uit het zicht en zonder ruimte in te nemen. Het geluid is daarmee vrij stevig, voor hedendaagse muziek kun je er eigenlijk teveel bas in draaien, maar voor producties uit de 70s t/m 00s is dat perfect. Ik vind het stereobeeld wel heel smal en weinig ruimtelijk, viel me ietsje tegen. Misschien komt dat door de prominente center speaker bovenop het dashboard.

Daarnaast heb ik getint glas achter, ingebouwde zonneschermpjes, klaptafeltjes en overal 12V en USB aansluitingen, dus de kinderen zitten echt comfortabel achterin.
Verder nog parkeersensoren die ik vrij irritant vind, spraakbesturing die erg overbodig is, maar grappig, verwarmde stoelen die heerlijk zijn in de winter en twee elektrisch instelbare stoelen met een paar geheugenposities. Dat laatste is erg handig als je partner er ook in rijdt.
Qua comfort heb ik twee dingen aan te merken: je kunt je linkervoet niet heel ruim kwijt naast de koppeling, dus je linkerbeen strekken op de snelweg lukt niet echt, hoewel dat went. Na 12u rijden heb ik het eigenlijk niet gemist. Het tweede is dat je een fatsoenlijke linker armsteun mist. Dat was bij mijn vorige Mondeo en ook zijn opvolger ook al zo. Je hebt de keuze tussen elleboog bovenop het portier (te hoog en te hard) of op de steun in de deur (veel te laag).

Nu even de voorruit laten vervangen, want helaas is ook deze auto niet immuun voor steenslag op de snelweg :(

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford S-MAX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford S-MAX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost 161-Pk Titanium

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost 161-Pk Titanium

    • 2011
    • 79.908 km

    € 14.950

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium 7pers.

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium 7pers.

    • 2011
    • 186.119 km

    € 9.400

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Platinum 7 zitter | Panoramadak | Navi

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Platinum 7 zitter | Panoramadak | Navi

    • 2014
    • 74.556 km

    € 20.445

Meer Ford S-MAX occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford S-Max

    39
    • 17 januari 2020

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford S-MAX specificaties
  • Ford S-MAX occasions
  • Ford S-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford S-MAX tests
  • Ford S-MAX gebruikersreviews
  • Ford S-MAX index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Ford S-MAX reviews

  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2012)

    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition...

    5
    • 9 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2014)

    • 8 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 Titanium (2011)

    Ford S-MAX 2.0 Titanium (2011)

    2
    • 3 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2011)

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium (2011)

    1
    • 8 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 203pk Titanium (2012)

    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 203pk Titanium...

    3
    • 19 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)

    1
    • 2 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Platinum (2014)

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Platinum (2014)

    2
    • 13 mei 2014
meer reviews
Rij-impressie Ford S-Max 2.2 TDCi

Rij-impressie Ford S-Max 2.2 TDCi

62

De nieuwe 200 PK dieselmotor maakt de Ford S-Max een heerlijk bestuurbare fullsize MPV die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX (2019)

    Ford S-MAX (2019)

    1
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX (2022)

    Ford S-MAX (2022)

    2
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)

    1
    • 9 april 2022
  • Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km - Klokje Rond

    Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km...

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    2
    • 17 mei 2021
  • Nieuws
    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    16
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel - 'Voor sapjes ga ik wel naar Duitsland'

    Achteruitkijkspiegel - 'Voor sapjes ga...

    5
    • 28 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    71
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    113
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden