Ford Mustang V6 Convertible (2006) #2

autoreview

Ford Mustang V6 Convertible (2006)

Signalement

UitvoeringMustang V6 Convertible
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf69.123 km
KM-stand laatst89.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf!

  • 69.123 km

In mijn autocarrière heb ik een dozijn leasebakken versleten, van Golf GTI tot Citroen C5. Maar privé rijd ik liever in iets bijzonders. Ook dat varieerde de afgelopen jaren: af en toe een BX (Sport) en af en toe een XM (met als topmodel een V6.24 met de oude PRV-motor, wat een heerlijke maar chronisch onbetrouwbare en dure voiture..). Maar toen ik in 2004 samen met mijn wederhelft in de VS in de Mustang van mijn neef had rond gereden wist ik het: dit moet het worden. Maar ja, in Nederland zijn ze een stukje prijziger dan in de VS. Dus deed ik het rustig aan: een paar jaar een lamme V8 Convertible uit 1986 en daarna een al veel betere 2001 V6 Convertible (zie mijn andere review). Dat kwam al meer in de buurt van mijn droombolide. Maar toch bleef het kriebelen en wel vanwege het nieuwe model, dat vanaf 2005 te koop was. Dit nieuwe model (S197) is naar mijn bescheiden mening een perfect voorbeeld van een pony-car: imposant design, dikke motoren, (gelukte) retro-elementen en bovenal vooral anders dan wat er hier in Nederland rond rijdt. Maar ja, ze zijn officieel nooit in Nederland geïmporteerd (in tegenstelling tot het vorige SN95-model) dus je bent afhankelijk van wat andere liefhebbers hebben geïmporteerd. Gelukkig zijn ze al een tijdje op de markt, dus is het aanbod aanzienlijk.

In het aanbod van dat moment bevielen een paar auto’s mij als beste. Goed kijken, internet afzoeken, het onvolprezen Ford Mustang forum raadplegen en de clubblaadjes (uiteraard ben ik lid van TMCN) doorpluizen op zoek naar tips and tricks. Uiteindelijk had ik een shortlist van 3 auto’s. 1 V8 GT handbak (eigenlijk boven budget, maar ik wilde toch eens kijken of het de meerprijs waard was) en 2 V6 Convertible automaten. De proefrit in de V8 GT was aardig, maar ondanks het geluid en het vermogen had ik toch niet zo’n waaaauw gevoel. De auto voelde eerlijk gezegd een beetje lomp aan. Ik besloot al snel dat de V8 de meerprijs van ongeveer 8000 euro t.o.v. de V6 modellen niet waard was.

Eén van de V6-modellen die ik op het oog had (uit 2006, in Nederland geïmporteerd in 2008) sprong er voor mij bovenuit vanwege de looks (zilvergrijs met mooie striping, een rood leren GT-interieur en een paar leuke accentjes. Enig nadeel waren de (in mijn ogen) afgrijselijke 20 inch velgen met ultraplatte banden. En die angel-eyes koplampen hoefden van mij ook niet. Maar ach, voor beide ‘problemen’ was vast een oplossing voor te vinden. Na wat gemail heen en weer maakten we een afspraak om te komen kijken. Bij de eigenaar aangekomen bleek hij dat hij de auto te koop had staan omdat hij een ander leuk speeltje had gekocht, namelijk een bijna nieuwe Aston Martin Vantage V8. Ook niet verkeerd... Gelukkig had hij de Aston Martin bij hem thuis staan, dus heb ik (audio)visueel even staan kwijlen. Wat een geweldige auto en dat geluid (dank zij de vlinderklep-truc).... Ai Ai! Maargoed, ik kwam voor de Mustang, een Aston Martin Vantage lag iets boven de begroting. Wie weet, ooit...

Een nadere inspectie wees uit dat de auto in redelijk tot goede staat was. Wel een paar krasjes, oxidatie op en onder de aluminium motorkap (bekend probleem bij dit model) maar al met al acceptabel. De Mustang had nog een vol jaar APK. Die was erop gezet door een kennis van de eigenaar. Dat verklaarde waarschijnlijk ook dat ie door de keuring was gekomen ondanks ontbrekende zijknipperlichten. Tijdens de proefrit gebeurde waar ik al bang voor was: de 20 inch velgen met ‘banden’ erop fungeerden als niersteenvergruizer. De vorige eigenaar had er geen probleem mee, maar zowel mijn vrouw als ik zagen het niet zo zitten. Gelukkig bleken de originele (16 inch) velgen inclusief banden ook nog aanwezig dus die zouden er op worden gezet. Voor de rest was het een probleemloze proefrit. Je merkt dat je met een grote auto op stap bent die ook nog eens relatief zwaar (1593 kg ledig gewicht) is. Maar dankzij de 4 liter V6 met 214 pk en een bult koppel kom je prima vooruit (0-100 in iets meer dan 7 seconden is een prima tijd). Bochten gingen al een stuk beter dan met de vorige SN95 Mustang, ondanks dat ook hier weer (hallo Ford, 2006 is calling!) een starre achteras onder zit. Maar omdat de carrosserie van de auto veel stijver is dan de vorige modellen voelt ie ook veel steviger aan.

Na onderhandelen met de eigenaar kwamen we uit op een voor beiden aanvaardbare prijs en na een kleine aanbetaling werd ik (bijna) eigenaar van mijn droom-Mustang! Een week later kon ik hem ophalen en oh wat vervelend, ik werd door de oude eigenaar in de Aston Martin van het station gehaald. Jammer dat het maar zo’n kort stukje was!

Op controle

  • 69.371 km

Omdat we van plan waren om met de Mustang op vakantie te gaan, hebben we hem even laten controleren door onze specialist. Uit de controle (kosten 65 euro) bleek dat ie de vakantie makkelijk zou doorkomen, maar dat daarna een paar onderdelen wel vervangen zouden moeten worden, zoals remblokken en schijven voor. Daarnaast was de automaatolie nog nooit ververst. Dus werd een afspraak gemaakt om na de vakantie de automaatolie te verversen.

Montage windscherm

  • 69.875 km

Omdat ik er in de vorige Mustang er ervaringen mee had heb ik een windscherm laten monteren. Dat rijdt zoveel comfortabeler als je langere afstanden met de kap open rijdt! Kosten hiervoor: 225 euro inclusief montage.

Big trouble...

  • 71.945 km

Helaas ging het –na een voorspoedige eerste week- goed mis. Na een flinke onweersbui wilde de Mustang op ons vakantieadres –uiteraard boven op een moeilijk bereikbare berg- niet meer starten. Goede raad was welkom, maar helaas, er was geen beweging meer in te krijgen. We moesten dus de ANWB inschakelen. Godzijdank hadden we voordat we weggingen de meest uitgebreide buitenlanddekking afgesloten, dus dat zat wel goed. Later op die dag kwam de afsleepgarage de berg opgereden. Zij keken een beetje moeilijk –het was wel duidelijk dat ze zo’n auto niet vaak tegenkwamen- maar ze kregen de auto gelukkig zonder problemen op de afsleepwagen. En daar ging ie, de berg weer af naar de lokale dorpsgarage.

Een paar dagen –en heel veel telefoontjes met de ANWB- later kregen we eindelijk het bericht dat er een huurauto voor ons klaar stond. Helaas wel 100 km verderop, maar ach, het was een gezellig taxiritje met Taxi Max . De huurauto bleek een spiksplinternieuwe Honda Civic 1.4 te zijn. Qua brandstofverbruik een stuk aangenamer dan de Mustang, maar qua rijplezier... Mwoah. Maar aangezien we midden in een hittegolf zaten, was het toch zo goed als onmogelijk met de kap open te rijden. Dan kun je net zo goed in een suffe Honda Civic rondtuffen, toch?
Ondertussen hadden meerdere garages in de regio naar het probleem gekeken.

Uiteindelijk (toen wij al lang op onze volgende bestemming aan de andere kant van Frankrijk zaten) bleek het een kapot gasklephuis te zijn. Dat stelt niets voor, maar ja, zie maar eens op korte termijn in Frankrijk een gasklephuis voor een Ford Mustang te vinden… Dus werd in overleg met de ANWB besloten om de Mustang op transport naar Nederland te zetten. Balen, maar de Civic deed het prima en zoals al gezegd, het was toch al te warm om met de kap rond open te rijden.

Vrooom

  • 72.544 km

Omdat ik het geluid van de V6 wel aangenaam, maar wat lafjes vond, besloot ik om een andere einddemper te kopen. Na het beluisteren van veel Youtube-clipjes met allerlei soorten uitlaatgeluid moest het een Flowmaster vervangingsdemper worden met een beschaafd geluidje. Een dubbele uitlaat was ook mogelijk, maar ik had geen zin om een nieuwe bumper aan te schaffen of te snijden in de bestaande bumper. Via eBay vond ik in Duitsland een bedrijf dat deze Flowmasterdemper kon leveren. Omdat mijn vaste Euromaster-vestiging de remschijven en –blokken voor de Mustang niet kon leveren, bestelde ik tegelijkertijd ook remschijven en remblokken vóór mee. Totale prijs incl. verzendkosten 482 euro. Montage bij Euromaster kostte 64 euro.

Back in town!

  • 72.544 km

Inmiddels was de Mustang uit Frankrijk rechtstreeks naar mijn vaste specialist gebracht. Gelukkig kwam hij onbeschadigd in Nederland aan, al waren wel een pak koffie en een fles olijfolie verdwenen. Nog een geluk dat we de navigatie en andere waardevolle spullen eruit hadden gehaald. De specialist monteerde een ander gasklephuis + gaskleppositiesensor en voor 432 euro was de Mustang weer in perfecte conditie.

Olie, verse olie!

  • 73.587 km

Vóór de vakantie was al geconstateerd dat de bakolie vervangen moest worden. Onze vaste specialist ging dat doen en verving ook alle filters en pakkingen. Gezien de kleur en geur van de olie was vervangen hoognodig; het schakelen verliep na de vervanging merkbaar soepeler. Voor 348 euro was de boel weer gespoeld en vervangen. De mooie weken die volgden toerden we zonder problemen weer lekker rond, totdat ie voor tijdens de winter in onze garage werd neergezet en geschorst werd. Dat scheelt toch weer 243 euro MRB per kwartaal….

New wheelz

  • 74.893 km

De 16 inch velgen die er bij aanschaf opzaten waren de velgen die standaard bij deze uitvoering hoorden. Helaas waren ze op een aantal plekken beschadigd en waren de banden niet best meer. Via-via liep ik tegen een set 17 inch GT velgen incl. Pirelli banden aan. De velgen waren als nieuw en voor 400 euro waren ze de mijne. Via eBay kocht ik nog een nieuw setje originele Ford Mustang Pony Package naafkappen.

Spring is in the air!

  • 74.893 km

Nieuw jaar, nieuwe ronde! Vanwege gezinsuitbreiding hebben het mooie voorjaar niet met de Mustang gereden (rijden met de kinderwagen is veel leuker), maar gelukkig beschikt ie over isofix  Omdat ik toch een aantal storende tekortkomingen wilde aanpakken had ik het volgende to-do lijstje opgesteld:
Oxidatie motorkap en krassen op zijscherm laten verhelpen
Monteren van de 17 inch velgen
Het ‘gat’ tussen wiel en voorscherm vind ik te groot. Daarom wil ik auto ongeveer 1,5 tot 2 cm verlagen door montage van nieuwe schokbrekers en verlagingsveren. Omdat ik geen stuiterbak wil, heb ik gekozen voor Steeda Ultra-lite veren. Deze verlagen de auto wel, maar blijven comfortabel en verbeteren de wegligging. Omdat de standaard strut mounts niet al te best zijn, vervang ik deze gelijk door nieuwe GT500 strut mounts en bouten waarmee de camber kan worden afgesteld.
Interieurverbeteringen (matten, vervangen van afgebroken knoppen).

Via eBay vond ik in de USA een set Koni-schokdempers met aanvaardbare verzendkosten. Voor in totaal 250 euro lagen ze op de deurmat. De rest van de bestelling (verlagingsveren, nieuwe strut mounts en interieurspul) moet nog binnen komen.
Voor het spuitwerk bracht ik hem naar een Mustang-specialist. Omdat het een aluminium kap betreft waarbij de oxidatie (blaasjes in de lak aan de voorkant van de kap) het gevolg is van contact tussen ijzer en aluminium, waagt niet iedere spuiter zich aan dit klusje. De Mustang-specialist had dit echter al tientallen keren laten doen met goed resultaat. Omdat het APK-tijd was moest er ook een APK op. Naast 2 nieuwe fuseekogels en stofhoezen moesten er toch zijknipperlichten op. Dat vermoedde ik wel gelet op het ietwat discutabele verhaal van de vorige eigenaar… Dan maar gelijk een goede oplossing: monteren van knipperlichten in de spiegels.

Wordt vervolgd, de Mustang staat nu nog bij de specialist!

Zomers geknutsel

  • 75.920 km

Zo, ik heb weer de tijd gevonden om een update te maken, uiteraard inclusief bijbehorende foto's. De afgelopen maanden is er flink wat aan de auto geklust:

- De motorkap is opnieuw gespoten, inclusief nieuwe striping. Dit moest vanwege de corrosie op de felsnaad. Deze corrosie is prima verholpen door Jaarsma. De fenders zijn gelijk meegepakt.
- APK. Daarvoor moesten er toch zijknipperlichten komen. Die zijn netjes weggewerkt in de spiegels. Daarnaast moesten er nieuwe fuseekogels op en gelukkig is de 'Stang is weer goedkeurd.
- Ik heb er een open luchtfilter ingezet, inclusief bijhorende 'tune' van BAMA. Dit levert niet zozeer veel extra vermogen op, maar op mijn automaat zorgt het voor een aanpassing van de schakeltijden en throttle response, waardoor de auto veel prettiger aanvoelt. Afhankelijk van de tune die ik er in laad (en die is weer afhankelijk van rijstijl en soort benzine), levert het bij elkaar een PK of 15 op.
- Wat interieur- en exterieurverfraaingen zoals nieuwe (GT) velgen, logo's op de fenders, spiegelkapen in kleur, nieuwe vloermatten en al dat meer fraais.
- Steeda panhar bar achter, voorsorterend op de verlaging.
- Nieuwe schokdempers (Koni), verlagingsveren (Steeda) en strut mounts (Steeda). Ik heb de 'mildste' verlagingsvariant gekozen omdat ik geen stuiterbak en geen geschraap over drempels wil. De Steeda ultra-lite veren zijn een perfect compromis. Met de nieuwe strut mounts heb je de mogelijkheid om camber in te stellen dus goed uitlijnen is een eitje.
- De uitlaatdemper die ik had gekocht (FLowmaster) vond ik toch te lawaaiig. Ik heb uit de VS 2 GT-dempers laten komen ($120 incl verzendkosten). Eentje hangt er nu onder. Ik heb al een dual exhaust conversion kit gekocht en die staat in de garage te wachten totdat ik tijd heb om die te monteren.

Als de dubbele uitlaat er onder hangt beschouw ik hem voorlopig als 'klaar' :D

Te koop!

  • 89.000 km

We hebben met veel plezier met de Mustang gereden, maar het wordt tijd voor iets nieuws. Voor wie interesse heeft: https://www.autotrack.nl/a/ford-mustang-benzine-2006-52509509

Verkocht!

  • 89.000 km

Het duurde even, maar de Mustang is verkocht. Dat de nieuwe eigenaar er maar net zoveel plezier van mag hebben als wij ervan hebben gehad. Nu hebben we even rustig de tijd om iets anders leuks uit te zoeken!

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.