Ford Mustang (1966)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mustang |
---|---|
Bouwjaar | 1966 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
ERVARINGEN
- 84.000 km
Altijd al een Mustang willen hebben. En in 1996 dacht ik dan eindelijk de stap te wagen. Op allerlei plaatsen op zoek naar een betaalbare Mustang. Het moest een V8 zijn en een automaat. Maar de een was nog duurder als de ander en de volgende was in een slechter staat als de daarop volgende. Handelaren vroegen prijzen waar je stil van werd. En een auto zelf invoeren daar moest ik maar niet aan beginnen want dat was voor een particulier eigenlijk niet te doen. Internet was in die dagen nog niet zo’n gemeengoed als tegenwoordig. Ik waagde echter de gok om er zelf een te halen uit de USA. De auto werd in april 1998 gevonden en gekocht via familie in Santa Barbara California. Het was een uit 1966, had een V8 4,7 liter en een automaat. De tweede eigenaar was al begonnen aan een revisie van de auto. Inmiddels had het motorblok al het nodige ondergaan en was o.a van een nieuwe verflaag voorzien. Een nieuwe dual exhaust en aan het strippen van de auto was een begin gemaakt. Maar gelukkig voor mij kreeg hij een nieuwe baan en zat er een verhuizing aan te komen. De auto moest weg. Aan de hand van foto’s werd besloten de stap te nemen.
Na maanden van wachten mede door een fout van de shipping company kwam de auto in oktober 1998 aan in Rotterdam. Groot was de schrik toen ik de auto voor het eerst in een donkere loods achter in het hoekje zag staan, grijs van het stof. Op de foto zag hij er stukken beter uit. De accu was leeg en het paardje was van de gril verdwenen net als een ruitenwisser arm. De motorkap stond open net zoals het raam. Oei is dit wel de auto die ik gekocht heb?
Achteraf blijkt het allemaal gelukkig mee te vallen en is de auto in een veel betere staat als menig auto die ik in de jaren ervoor voor hoge prijzen te koop heb zien staan.
PROBLEMEN
- 84.000 km
De eerste problemen doen zich voor met de douane. Deze ziet een 6 in het framenummer aan voor een G. Deze auto zou wel eens gestolen kunnen zijn. Het politie auto technisch team weet na een onderzoek achter gesloten deuren te vertellen dat er niets aan de hand is. Alles is in orde.
De auto word thuis voorzien van nieuwe banden zonder droogte scheuren en diverse rubbers van ophanging en stuurinrichting. Nieuwe koplampen met een E-keurmerk (Lada H4, deze passen alsof ze ervoor gemaakt zijn.) En witte stadslichten ipv de oranje die geleend worden van een Mustang uit 1969.
Nu de keuring bij het RDW. Daar wordt de auto afgekeurd omdat er teveel speling op de stuurinrichting zou staan. Er word een revisie set besteld via Mustang Unlimited USA. Binnen een week in huis. Nadat de set is gemonteerd blijkt de speling hetzelfde te zijn. Dit hoort dus zo! Als de motor loopt is de speling minder doordat de oliepomp loopt. Bij de herkeuring wordt er opnieuw een opmerking gemaakt, maar dit keer weet ik de keurmeester te overtuigen van mijn gelijk en wordt de auto goedgekeurd! Kleine platen mag ik echter niet voeren doordat er plaats is voor de normale nederlandse platen. Ziet niet uit maar past wel. Als de papieren en het kentekenbewijs binnen zijn mag er eindelijk gereden worden. Het is inmiddels mei 1999.
In de jaren die volgen wordt er elk jaar iets aangeschaft ter verbetering, maar als eerste een gas installatie. Niet dat ik zoveel km’s maak maar een keer tanken slaat dan niet meteen een gat in je beurs. Met de benzine prijzen van tegenwoordig en een geschat verbruik van 1 op 4 is LPG tanken toch wel fijn. Daarna volgen nog vele onderdelen, varierend van chromen velgen en bumpers tot een kartonnen handschoenen kastje. Het is tenslotte een hobbie auto en er wordt voornamelijk zelf aan gesleuteld.
De auto is natuurlijk nooit klaar en wacht inmiddels al bijna 10 jaar op een mooie laklaag. Maar er zijn nog zoveel andere dingen die ik nog wil.
Zoals een een pick-up truck. Deze staat als het goed is nu op de boot in de richting van Rotterdam. Het is een Ford F250 XLT camper special uit 1972. Het volgende project, terwijl het eerste nog niet eens klaar is.
Hieruit mag je concluderen dat ondanks de tegenslagen het een geweldige hobbie is die veel plezier oplevert. Je moet echter niet denken binnen enkele weken alles rond te hebben en ongestoord rijplezier te beleven. Het is tenslotte een oude auto die niet te vergelijken is met een moderne auto en dus regelmatig extra aandacht nodig heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang USA 4.0 V6, SPOTGOEDKOOP, LEDER, CRUISE, LICHTMETAAL 16"
- 2005
- 258.277 km

Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 HANDSCHAKEL |Corsa performance exhaust|cruise control|parkeer camera|climate control|19"|
- 2018
- 13.400 km

Ford Mustang USA 3.8 V6 Convertible Airco Audio CPV LM
- 1995
- 210.937 km