Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk Ghia (2001)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo - interieur

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf163.000 km
KM-stand laatst272.521 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 260.000 km

Na de geboorte van de tweeling een dilemma. Of blijven doorrijden met de Xsara waar de nodige kosten aan zaten te komen, of zoeken naar wat groters. Nu was de Xsara een prima auto, maar qua ruimte, en met name op de achterbank hield het niet over. Dus de kersverse pappa mocht op zoek naar iets anders. Vervelend.

Onze eisen waren:
-Grote bagageruimte, liefst een station.
-Voldoende ruimte op de achterbank.
-Betrouwbaar.
-Diesel.
-Airco.
-Goed rijdend.
-Veilig
-Moet niet de hoofdprijs kosten.

Lang online gekeken naar diverse auto’s totdat de Mondeo in beeld kwam. Voldeed aan alle eisen, plus dankzij de behoorlijke afschrijving is het tweedehands ook een goede aanbieding. Vervelend voor degene die hem verkoopt, mooi voor de koper. In eerste instantie gekeken bij een dealer in Uithoorn. Ik weet dat Xsara geen courante auto is, maar het bod daar was een belediging. Op een gegeven moment kwam ik een Ghia Wagon in Purmerend tegen. Na prettig telefonisch contact wezen kijken. Na de proefrit was ik al snel om. Dit wordt hem. Het gehele aankoop- en levertraject was prima in orde en tot op de dag van vandaag zeer tevreden over de Mondeo.Als ik ons eisenpakket er weer bij pak is dat gemakkelijker te verklaren:

- Grote bagage ruimte: Groot? Gigantisch is het eerder. Lachend gaat alles erin. Kinderwagen, tassen, fiets, noem het maar op. Meer dan genoeg ruimte.
- Voldoende ruimte op de achterbank: Ook hier meer dan genoeg ruimte, kinderstoeltjes plaatsen gaat met het grootste gemak. En dat werkt een stuk prettiger.
- Betrouwbaar: Ja zeer zeker. Tot nu toe geen enkel defect. Verder geen rammeltje of niets. Aan alles is ook te zien dat de vorige eigenaar ook netjes met de auto is omgegaan.
- Diesel: De TDDI was een bewuste keuze. Ja, het blok mist de finesse van de huidige commonrails (understatement), maar na wat horrorverhalen van mensen over de verstuiverproblemen van de eerste generatie TDCI’s ben ik blij met de keuze. Tot nu toe geen slag verkeerd en het olieverbruik is nihil. Beetje een ruwe bolster blanke pit verhaal. Dieselverbruik valt wel tegen. (1 op 13.3)
- Airco: ECC zelfs. De climate control in de Xsara was een stuk fijner in gebruik, deze ECC in de Mondeo is af en toe te enthousiast met zijn luchtstromen. Na wat handmatig regelen is er goed mee te leven.
- Goed rijdend: Heerlijk rijdend zelfs. Overstap van Franse auto’s naar de Mondeo is me niet tegengevallen. Wegligging is uitmuntend. Soms als ik alleen in de auto zit is het leuk snelle hatchbacks plagen als er een bochtig stuk aankomt. Nadeel van dit leuke weggedrag is de bandenslijtage. Iets wat ik zelf veroorzaak.
- Veilig: Goed weggedrag is een stuk veiligheid. Qua passieve veilgheid hoop ik het niet mee te hoeven maken. Maar met 8 airbags en het IPS systeem van Ford had ik een slechtere keuze kunnen maken.
- Moet niet de hoofdprijs kosten: Dankzij de afschrijving van de Mondeo en een goede inruilprijs heb ik het gevoel uitstekend zaken gedaan te hebben.


Op zoek naar een ruime, betrouwbare en goed rijdende auto? Kijk eens naar de Mondeo, Ford heeft ons overtuigd.

Update:

200.000 km nu. Geen enkel probleem gehad. Zonder op of aanmerkingen door de APK gerold. Over twee weken een kleine beurt maar verwacht daar ook niets afgezien van het reguliere onderhoud.

Na een schroef door de band nieuwe banden laten monteren (zaten er aan te komen) Goodyear NCT5’s Geen spectaculaire banden. Verbruik is ietwat gunstiger 1 op 14 nu.

Update 31-10-07

220.000 nu. Afgelopen week een kleine beurt gehad, afgezien van de normale werkzaamheden alleen remvloeistof en het glas van een mistlicht voor moeten laten vervangen. In de tussenliggende liggende periode was helaas de einddemper er bijna onderuit gevallen, slijtage waarschijnlijk. Deze is vervangen.
Verder geen vuiltje (wel roet) aan de lucht.

Update 30-9-2008
Bijna een jaar verder. Afgelopen zondag attendeerde een Engelse vriend die ik wegbracht mij erop dat hij op de punt stond om 250.000 miles te halen.. Gelukkig geen miles maar kilometers. Maar hij had gelijk weer een leuke mijlpijl.

Afgelopen jaar was eigenlijk weer op twee dingen na probleemloos. Eén ding was mijn eigen schuld, een bocht te kort, schade aan mijn rechterdorpel (lijkt wel een 1-serie) en het andere punt was een klein defect aan de airco. Was op vakantie in de buurt van Maastricht waar ik door de Ford dealer daar binnen een dag keurig werd geholpen.

Verder dus probleemloze en fijne kilometers. Vlak voor de zomer 4 nieuwe banden. Bridgestone ER300's Prima banden. lijken wat harder te zijn dan de Goodyears. Iets meer onderstuur, wel stiller en zuiniger.

Normaal gesproken jeukt het na 3 jaar weer voor wat anders, maar ik twijfel nu toch... Het begint nu een sport te worden om er meer kilometers op te zetten en bij een nieuwe auto is het altijd weer afwachten. Heb voor mijzelf de knoop doorgehakt, Als hij zo betrouwbaar blijft, blijf ik nog even in de Mondeo rijden.

Update 30-12-2008
Afgelopen week heeft de Mondeo weer een onderhoudsbeurt gehad. Twee dingen waren verholpen. Het eerste was een defect lampje in het dashboard. Het tweede, iets belangrijker was dat de centrale deurvergrendeling kuren had. Met name toen het kouder en vochtiger was sloot hij de auto gelijk af na het openen. Niet handig als je vergeet je sleutels uit het contact te halen.
Blijkbaar werd de CV aangestuurd door de module bij de bestuurdersdeur. Deze werd vervangen en het werkt weer probleemloos.

Overigens heerlijk dit koude weer. Extra genieten met de voorruitverwarming ;)

18 maart 2009:
APK gehad: Geen nieuws is goed nieuws. Eigenlijk geldt dat wat betreft alles. Tot de volgende update dus ;)

PROBLEMEN

  • 250.000 km

Qua technische werking van de auto helemaal niets.

Wel qua lak. Ten eerste heeft de voorkant van de auto enorm te lijden onder steenslag. Op sommige stukken laat blanke lak los. Dit op de voorbumper van de auto. Daarnaast zijn op de motorkap vaag nog twee restanten te zien van vogelpoep. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar het te lang heeft laten zitten, maar icm het steenslagverhaal vind ik het wel opvallend.


30-9-2008
Sinds de zomer viel de airco af en toe uit. Het had met een afsluitingsring te maken. Kosten voor reparatie € 68,-

Afscheid

  • 267.000 km

Goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws; per augustus een andere baan, en een auto van de zaak (wordt een Honda Insight) Een klein beetje slecht nieuws is dat ik de Mondeo per augustus zal verkopen. Na de afgelopen probleemloze jaren is het jammer om deze auto te zien gaan. Ik hoop dat de volgende eigenaar er net zo tevreden over zal zijn!

O ja.. De laatste 17.000 waren weer zonder problemen. Tot augustus!

Tot ziens

  • 272.521 km

Aan al het goede komt een eind. Ook het eigenaarschap van deze Mondeo. Afgelopen woensdag de auto verkocht aan de dealer bij het ophalen van de nieuwe auto. Leuk moment om de nieuwe Honda Insight op te halen, maar tegelijkertijd realiseerde ik me ook dat het achterlaten van de Ford toch jammer is.

Tsja wat kan ik ter afsluiting zeggen wat nog niet gezegd is. Afgezien van de EGR-klep de een vacuüm-ringetje van de airco een probleemloze en fijne auto. Ik hoop dat de volgende eigenaar (op welk continent dat ook mag zijn ;) er net zoveel plezier van gaat hebben als ons.


Tot ziens Mondeo. Het ga je goed.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.