Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk First Edition (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
ERVARINGEN
Dit is een lease auto geweest en gekocht bij AutoEuro in Vaasen.
Daar zijn de achter remblokken en de linker voorveer vervangen.
Deze auto rijdt zeer goed het verbruik was ongeveer 1:15.
Na het gebruik van wat reiniger in de dieseltank, monteren van K&N luchtfilter en het afdoppen van de EGR verbruikt hij nu tussen 1:16 en 1:17
Hij trekt nu veel beter vanaf 1400 toeren is er al veel koppel aanwezig.
Ook de wegligging is super, je kunt erg hard over een klaverblad.
De achterste schokdempers zijn vervangen door Monroe Relflex.
Als de voorste versleten zijn komen deze daar ook onder.
De kachel vindt ik matig. Deze auto is voorzien van ECC.
De lucht die er uit komt is niet echt heet. En de koude lucht van de airco vind ik ook niet erg koud. Het duurt vrij lang voor de gewenste temperatuur bereikt is als het buiten 32 graden is.
Vorige week kwam er helemaal geen warme lucht meer. Buiten was het 8 graden dus dat was niet fijn. Op problemcar.nl gezocht, de ECC gereset, en klaar is kees.
Dat gaat als volgt. ECC uit zeeten (OFF) daarna OFF en Beenruimte tegelijk indrukken en weer loslaten. Binne twee seconden op AUTO drukken en het display gaat allerlei tests uitvoeren. ALs alle segmenten oplichten op een willekeurige toets drukken en klaar.
De motor vindt ik toch wel stil. Zeker invergelijk met mijn vorige diesels.
De fiat was een 2.4 liter 5 cilinder TD met 125 PK, heerlijke motor maar veel luider dan deze (ook veel royaler 1:12,5).
De Rover 620Di was nog luider aanwezig.
Ik heb ook eens in een Mondeo 130PK TDCI gereden maar het verschil vindt ik met warme motor niet groot.
Kortom een van de weinige auto’s waar ik na bijna twee jaar nog steeds niet op uitgekeken ben. Lekker ruim, goede zitpositie (ik ben 1,93), ik kan gewoon achter mijzelf zitten op de achterbank. En dan de kofferuimte. Er paste een gemonteerde computerkast in de achterbak. En een enorm laadvermogen van 664 kg en een trekgewicht van 1800 kg.
Ik denk dat er nog wel een paar jaar in rijd.
PROBLEMEN
Linker voorveer gebroken
Achter schokdempers lek
Achterdemper van de pijp gescheurd.
Even met een verbingsstuk weer aan elkaar gelast.
Nieuwe software in de motor laten zetten (betere overgang bij 2000 toeren)
Roest onder de portieren.
Is keurig onder garantie door Europa Garage in Coevorden verholpen.(incl gratis leenauto)
Ik doe de onderhouds beurten altijd zelf. Maar voor somige dingen moet je wel eens naar de garage. Ik ben dan ook zeer tevreden over bovenstaande dealer. Ze helpen me altijd ookal heb ik gewoon een vraag hoe ik iets moet oplossen.
Het enige wat ik nu nog heb is, bij temperaturen onder de 10 graden doet de centrale deurvergrendeling het niet goed. Na het openen gaat hij na een poosje weer dicht.
Leuk als de motor draait en je de buiten de ruiten ijsvrij maakt en je staat op dat moment om 16:00 bij je werk. Nou ik kan je verzekeren dat het lekker warm in de auto was toen mijn vrouw met de reserve sleutel kwam. Ik heb dus nu de reserve sleutel ook altijd bij me. Ik denk dat dit van een schakelaar bij het portierslot komt. Ik heb nog geen moeite gedaan om dit te verhelpen.
- 290.000 km
Ingeruild voor een Focus 1.6 TDCi 109pk Futura.
Schokbrekers voor moeten vervangen worden.
Slecht starten bij -10 graden, waarschijnlijk verstuivers.
Koppelingsplaten bijna aan het einde van levensduur.
Verder bijna probleemloze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.