Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Centennial (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Centennial |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 310.729 km |
KM-stand laatst | 511.880 km |
still going strong
- 424.337 km
Tot februari 2015 reed ik al met een Mondeo. Zelfde type, zelfde kleur. Maar ik miste ritten, omdat de opening van de kofferruimte net niet hoog genoeg was. En daarom ruilde ik hem in voor een C-Max.
De verkoper, Autobedrijf Siar in Margraten, verzekerde mij dat die auto uitermate geschikt was voor mijn werk. Echter, al spoedig bleek, dat het een door en door slechte auto was. Mijn al sinds méér dan 40 jaar vaste garage, garage Ger Linssen in Baexem, berekende, dat reparatie meer dan € 4.000,- zou gaan kosten. Méér nog dan de auto gekost had. Dus: Weg ermee! Bijzonder zure appel, omdat ik er in de 2 maanden dat ik hem had heel veel op moest afschrijven.
Daarna maar weer een Mondeo gekocht. Dezelfde als de vorige. Ik vond de kilometerstand van 310.729 wel al behoorlijk hoog, maar de verkoper wist mij te overtuigen d.m.v. de facturen m.b.t. de recente reparaties.
En tot en met vandaag heb ik er geen spijt van. Hij loopt nog steeds als een zonnetje en ik heb er inmiddels dus zo'n dikke 110.000 km mee gereden. De reparaties tot nu toe vallen erg mee: Nieuwe startmotor en waterpomp. Het onderhoud vindt altijd op tijd plaats en tussen de beurten hoef ik nooit olie bij te vullen. Twee punten, die ik heel erg belangrijk vind. Want ik kan me niet permitteren om ergens met pech te blijven liggen. Mijn ritten zijn immers niet voor de poes! Altijd spoedzendingen, maar dan wel naar bijv. Glasgow, Bordeaux, Warschau, Boedapest, Milaan, Marseille en zelfs naar Stockholm. (Kijk maar eens naar mijn verbruiksmonitor).
Wat mij ook opvalt is de geringe bandenslijtage. Okay! Ik rijd bijna uitsluitend op de snelweg, maar de Continentals die erop liggen hebben inmiddels wel méér dan 100.000 km afgelegd en zijn zeker nog goed voor 50.000 km. En ook de winterbanden (ook Continentals) gaan in oktober het 4e seizoen in.
Verder vind ik deze Ford Mondeo zuinig, comfortabel en uiterst betrouwbaar. Een echt werkpaard! Bovendien heeft hij een uitstekende wegligging!
Goed! Het is een ouwetje, maar zoals mijn garage inschat moeten de 500.000 km makkelijk haalbaar zijn. En als dat zo blijkt te zijn en er geen dure reparaties aankomen, dan probeer ik zelfs de 600.000 km vol te maken. Afgeschreven is hij al, maar toch is hij voor mij van grote waarde. En mocht hij het opgeven, dan wordt de volgende weer zo'n Mondeo.
Eigenlijk wilde ik je nog niet kwijt………
- 511.880 km
Of anders gezegd: Ik had graag de 6 ton aan kilometers met je gehaald. Maar ja, de ratio, hè? Afgeschreven was je al, maar je was me zo vertrouwd dat ik toch nog in je wilde investeren. Zo kwam er dit jaar toch nog ’n nieuwe dynamo, startmotor en aircocompressor in. Toen je midden juni naar de garage ging voor ’n kleine servicebeurt, sprak ik m’n garagehouder aan. Wat vond hij van de technische staat van je? De chef-monteur, die altijd aan je heeft gewerkt, werd erbij gehaald. Hij vond, dat je nog in ’n puike staat verkeerde, maar….. “Wij kunnen ook niet overal in kijken. 5 ton is ’n behoorlijke prestatie en in principe kan er nu van alles kapot gaan. Denk daarbij aan de turbo, de EGR-klep of de brandstofpomp. Het hoeft niet, maar ’t zou kunnen. En stel je nou eens voor dat dat tijdens één van je lange ritten ergens in Europa gebeurt? Dan ben je nog lang niet thuis! Afgezien van de hotelkosten zul je ook nog maar moeten afwachten wat die reparaties dan zullen gaan kosten. En denk ook eens aan taalproblemen in landen, waarvan je de taal niet spreekt. Misverstanden ontstaan dan heel gemakkelijk”.
Tsja! Je hebt me, -afgezien van je waterpomp toen in België-, nooit eerder in de steek gelaten. Je torretje snort nog zo lekker en ik hoef tussen de servicebeurten in nooit olie bij te vullen. Maar durf ik nog met je verder tot de 600.000? De eventuele reparaties die genoemd werden zijn stukken duurder dan wat je nu nog waard bent. Wat moet ik dan nou?
Als ik naga wat jij allemaal gepresteerd hebt, dan kan ik alleen maar m’n petje voor je afdoen! Denk alleen maar eens terug aan afgelopen winter! Bijvoorbeeld in december op weg naar Hongarije, toen we in Zuid-Duitsland zo’n 300 kilometer lang door die enorme sneeuwstorm moesten! Hoeveel auto’s zijn we toen gepasseerd die het niet gered hadden of die naast de weg terechtgekomen waren, omdat de sneeuwruimers het niet aankonden? Of toen, in januari, in de Belgische Ardennen, waar we vanaf Luik tot Luxemburg door ’n hele dikke laag sneeuw moesten waar vele anderen niet door durfden of slechts met ’n gangetje van 30kmh? Jij trok me er toch maar door en gaf niet op!
Nee, eigenlijk wilde ik je nog niet kwijt, maar toch heb ik nu de knoop moeten doorhakken. We zullen komende week afscheid van elkaar moeten nemen, omdat ik geen risico meer wil nemen. Je bent ingeruild op een 3 jaar jonger broertje van je. Ja! Je kunt er vanop aan, dat ik weer voor ’n Mondeo heb gekozen! Blijft ’t toch in de familie, hè? Maar ik zal je altijd dankbaar blijven, want je was ’n werkelijk fantastische reisgenoot! ’n Echt werkpaard!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.