Ford Mondeo Wagon 1.8 16V 125pk Cool Edition (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8 16V 125pk Cool Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na bijna twee jaar naar volle tevredenheid in een Focus 1.8 tddi Wagon in Trend uitvoering te hebben gereden, wilden wij toch graag een (nog) ruimere auto i.v.m. gezinsuitbreiding.
Omdat de Focus enorm beviel en slechts af en toe t.b.v. een beurt de garage van binnen zag, stond voor ons vast dat de volgende auto wederom een Ford zou worden, deze keer in de vorm van een Mondeo Wagon. Het model sprak ons aan en en daarnaast waren de vele positieve reviews op Autoweek.nl de redenen om de Focus voor een Mondeo in te ruilen.
Bij onze dealer, Autofischer in Enschede, stond op dat moment, september 2005, een zwarte Mondeo Wagon 1.8 benzine (92 kw) uit 2002 met ruim 50.000 km op de teller te koop. Het betrof een z.g.n. Cool Edition uitvoering, voorzien van originele Ghia velgen. Alle nodige luxe zat erop: airco, cruise control, elektr. ramen en spiegels, mistlampen voor, etc...
Na een proefrit de auto gekocht.
De Mondeo werd door Fischer netjes afgeleverd: twee nieuwe banden, grote beurt + APK en ook optisch zag het er allemaal goed uit. Een kleine schade linksachter was keurig gerepareerd. Ook een aantal kleine, door ons bij de proefrit opgemerkte zaken, waren voor aflevering opgelost.
De Mondeo heeft in onze ogen een redelijk aantal positieve punten:
* Veel ruimte en luxe voor een aanvaardbare prijs.
* De auto rijdt fijn; stuurt en schakelt prettig en het onderstel is top: auto ligt strak op de weg en is toch comfortabel.
* Ook de motor valt me niet tegen; voor zo’n zware auto houdt een 1.8 niet over, maar als je de motor op toeren houdt heeft ie genoeg vermogen en is toch niet lawaaiig.
* Het verbruik (1 op 11/12) is in mijn ogen niet slecht, gezien onze vlotte rijstijl.
* Aansprekend model, alhoewel dit persoonlijk is.
* Tot nu toe geen storende rammels of kraakjes
Nadeel:
* Ikzelf kan steeds slechter in de bestuurdersstoel zitten; de verstelbare
lendensteun zit te hoog, waardoor er zich een bobbel bevind ergens halverwege
mijn onderrug en mijn schouderbladen.
Ik ben zelf 1,79 m. Ik vermoed dat nét wat langere mensen perfect in de stoelen
zullen zitten.
De sportstoelen in de Focus zaten wat mij betreft (veel) beter.
UPDATE 19-01-2007 / 74.000 KM:
Sinds de zomer geen problemen van welke aard dan ook gehad met de Mondeo.
De wagen voldoet momenteel heel redelijk aan de verwachtingen zoals ik die min of meer had bij aankoop. Alleen zullen de bestuurdersstoel en ik wel nooit echt maatjes worden...
Voor wat betreft de betrouwbaarheid heb ik er een ster bijgegeven.
De tevredenheid over de dealer, Autofischer, is groot. Het ziet er naar uit dat de volgende auto toch weer een Ford zal worden, al was ’t maar om bij deze garage te blijven.
Eind december bij een kop-staartaanrijding betrokken geraakt: een VW Caddy vouwde zich om mijn trekhaak terwijl ik voor het verkeerslicht stond. De Caddy zat flink in elkaar; de Mondeo gaf geen krimp, mede dankzij natuurlijk die trekhaak. Had wel voor zo’n 1100 Euries schade. Tijdens reparatie heb ik een paar dagen in een vrijwel nieuwe C-max mogen sturen. Ik heb zo’n C-max nooit een spectaculaire auto gevonden, maar om te rijden was ’t ding zeker niet verkeerd, hij lijkt van binnen goed afgewerkt en in sporttrim zag ie er eigenlijk niet eens zo suf uit.
Voorlopig sturen we nog een tijdje, en zoals het nu is naar tevredenheid, met de Mondeo.
UPDATE JUNI 2007, 77.000 km:
Vorige maand de Mondeo ingeruild voor weer een Ford, dit keer een Focus C-Max 1.8 first edition uit 2004.
Sinds de zomer van 2006 geen problemen meer gehad met de Mondeo.
Ik irriteerde mij echter steeds meer aan de voor mijn postuur beroerd vormgegeven stoelen met die eerder benoemde ’bobbel’ onder mijn schouderbladen.
Ook speelde mee dat we, na de recente introductie van de nieuwe Mondeo, er rekening mee hielden dat het ’oude’ model Mondeo wel eens snel in waarde zou kunnen dalen; nu kregen we er bij Autofischer nog een prima inruilbod voor waar we zonder aarzelen mee akkoord zijn gegaan.
Al met al was ik niet ontevreden met de Mondeo, hoewel ik vond dat de algemene kwaliteitsbeleving en afwerking wat te wensen over liet (zie ook de eerdere problemen hieronder).
De net aangeschafte C-Max voelt in ieder geval meer solide aan en ik zit veel beter op de stoelen. Ook merk je aan alles dat de C-Max van een nieuwere generatie is dan de Mondeo, zeker de Mondeo van voor de facelift in 2003.
Nadeel is dat we natuurlijk wel flink hebben moeten inleveren op de (bagage)ruimte.
PROBLEMEN
Na enige tijd onstonden toch wat problemen danwel ergernissen, die in mijn ogen voor een deel met de algehele afwerking van de auto te maken hebben.
1. De armsteunen (bekend probleem, schijnt) waren achteraf bezien al niet geheel fris meer bij aanschaf; bladderen steeds meer af.
2. Rubbers onderlangs beide zijkanten leken wel te zijn vergaan, waren helemaal kapot. Dit merkte ik pas op na aflevering; zijn door de dealer onder garantie vervangen.
3. Na korte tijd brak er een in mijn ogen gammel (en achteraf reeds loszittend onderdeeltje) van de armsteun af. Om niet de halve middenconsole (waaraan de armsteun vastzit) voor zoiets lulligs te moeten vervangen is er door de dealer een nieuw klemmetje met wat kit vastgezet. Uiteindelijk werkte dit niet en heb zelf het klemmetje maar met een schroef vastgezet hetgeen er niet echt fraai uitziet. Maar met de armsteun gesloten zie je er niets van....
4. Na gebruik van de achterruitensproeier liep er water in de kofferruimte nabij het derde remlicht; bleek een defect te zijn aan de achtersproeier. Door dealer verholpen.
5. Op het dashboard brandde na verloop van tijd af en toe het airbaglampje van de passagiersstoel. Sensoren bleken defect, zijn onder garantie vervangen.
6. In randen van de zitting van de passagiersstoel zaten vreemde harde bobbels, die het zitcomfort niet verhoogden. Probleem is onder garantie verholpen, gelijktijdig met het vervangen van de airbagsensoren. Volgens mij is dit voor de dealer een duur geintje geweest omdat de stoel opnieuw moest worden bekleed.
7. Regelmatig vertoonde de motor een in mijn ogen nogal vreemd toerenverloop: bij afremmen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, liep het toerental van de motor kort op om daarna weer gewoon stationair te gaan draaien. Na aan de computer te zijn geweest is het probleem door de dealer verholpen.
8. Regelmatig slecht starten van de motor. Na twee bezoeken aan de dealer bleek het aan de brandstofpomp te liggen, welke niet genoeg druk op zou bouwen.
Onder garantie is de brandstofpomp vervangen.
9. Enkele maanden na deze reparatie hield de motor van de Mondeo plotseling in en viel vervolgens helemaal uit.
Auto langs de kant gezet, opnieuw gestart maar vervolgens weer uitval.
Vervolgens roken we een sterke benzinelucht. Onder de auto een grote plas benzine, die onder de auto vandaan stroomde. Gelukkig lid van de Wegenwacht, die ter plaatse constateerde dat er een slang van de brandstofpomp was losgeschoten. Provisorisch gemaakt zodat ik verder kon rijden. De volgende dag hersteld door de dealer.
Het vertrouwen in de Mondeo werd er niet groter op: stil komen te staan in een grote plas benzine is niet erg prettig voor je gemoedsrust.
10. Niet mooi sluitende achterklep; kieren links en rechts zijn opvallend ongelijk.
11. In mijn ogen (of ben ik een pietlut?) slechte lak. Het is mij bekend dat je op zwarte metallic lak alles ziet, maar er zitten wel erg snel kleine krasjes op. Overigens zijn deze veelal weg te werken met een cleaner.
Ook lijkt de fabrieksspuiter wat slordig te werk te zijn gegaan: aan de voorbumper is in het zonlicht te zien dat ie onderin een stukje heeft gemist, de primer is nog enigszins zichtbaar. Volgens de dealer (bij aankoop) heeft de auto behoudens de achterzijde, geen schade gehad.
12. Lijmranden langs de binnenspiegel worden steeds meer zichtbaar: ziet er gewoon niet uit. Gaat binnenkort weer naar de dealer; men heeft beloofd het te verhelpen.
13. Na enige tijd in de hete zomerzon te hebben gestaan, blijkt de achterbumper zowel links als rechts flink uit te zetten, hetgeen geen fraai gezicht is. Bij koeler weer krimpt de achterbumper weer enigszins. Volgens dealer is er niets afgeknapt; men zal er binnenkort naar kijken.
14. Nog een bizar probleem(pje): de kunststof plaat boven de kentekenplaat aan de achterzijde met daarop het Ford-logo vertoonde als sinds aankoop een hele lichte bolling (bijna niet te zien, dus in mijn ogen ook geen probleem). Ware het niet dat onder invloed van de Kroatische zomerzon en de warm wordende kentekenplaatverlichting de bolling naar binnen is geploept, hetgeen een lelijke deuk opleverde.
Ongetwijfeld ben ik nog een aantal zaken/problemen vergeten die me aan deze auto storen.
De dealer, Autofischer, doet overigens niet moeilijk en loste tot nu toe alle problemen zonder morren op, al moet ik toegeven me niet echt opgetogen te voelen als je wederom van de garantie gebruik moet maken.
Misschien ben ik ook wel een Pietje-precies, maar ik was en ben nog steeds in de veronderstelling geen goedkoop gebakje te hebben gekocht en vervolgens (te) hoge verwachtingen te koesteren.
Toen de zes maanden garantie bijna waren afgelopen, hebben we deze toch maar met 18 maanden verlengd, omdat we niet zeker waren van de Mondeo-kwaliteit.
Auto heeft nu bijna 70-duizend km gelopen.
We twijfelen of de volgende auto weer een Ford zal worden; dit zal dan alleen zijn omdat de ervarigen met de dealer goed zijn en de vorige Ford, de Focus, wél probleemloos was.
update 02-10-2006 (ruim 70.000 km):
Heb me inmiddels gemeld bij de dealer met de laatst onstane problemen.
De binnenspiegel is onder garantie vervangen en de achterbumper is beter vastgezet.
De deuk in de kunststofplaat boven de kentekenplaat kreeg men er bij de dealer niet uit. De kunststofplaat zal vervangen moeten worden, hetgeen ruim 140 Euro schijnt te kosten. Volgens de dealer valt dit echter niet onder de garantie; hierover toch wel enigszins teleurgesteld. Autofischer stelde hierop voor om de ’schade’ te 50/50 delen; waarmee ik akkoord ben gegaan.
Mondeo heeft inmiddels een beurt (+APK) gehad. Er mankeerde verder niets aan de auto.
Het lijkt wel of de motor sinds de vakantie nog wat soepeler is gaan lopen.
Al met al begin ik toch wat meer tevreden te raken over mijn Mondeo; ’t is best een fijne reiswagen.
Ook in de dealer heb ik vertrouwen, ze doen volgens mij hun best en we worden er netjes behandeld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren