Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Titanium (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 43.000 km |
De nieuwe auto!
- 3.000 km
Eind vorig jaar mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Met mijn 3 kinderen moest het natuurlijk een grote auto worden, maar mocht niet ten koste gaan van rijplezier en luxe. Ik heb met veel modellen proefgereden waaronder (met kort commentaar van de indruk die is blijven hangen):
-Avensis: Prima auto, maar best saai en weinig gevoel met de weg.
-Superb: Groot! echter slap geveerd, voelt erg bonkerig aan.
-S-Max: Zeer ruim, rijdt lekker, helaas te hoge co2 uitstoot voor de leaseregeling in benzine en als diesel te duur (met de opties die ik erbij wilde hebben).
-Passat: te duur of met 20% bijtelling veel te weinig vermogen. Ook de wegligging was afstandelijk zonder veel gevoel. Facelift model erg saai geworden. Bij Bluemotion model geen ACC leverbaar.
-5008: een stuk kleiner dan de S-max en een erg laag kwaliteitsgevoel. Bij de proefrit ontbrak de knop van de stoelverstelling(!) en brak het knopje van de navigate af tijdens het draaien. Verder wel een fijn rijdende auto
-Gefacelifte Mondeo: Groot, rijdt goed, 1.6 ecoboost goede optie met behoorlijk vermogen en naar mijn mening de mooiste van het stel. En als enige ACC leverbaar. Nadeel is dat je het model van voor de facelift al heel veel tegen komt, dus weinig exclusiviteit
Uiteindelijk bleven de Passat ent Mondeo over en het is dus de Mondeo 1.6 ecoboost Titanium wagon geworden met de volgende extra opties:
-Matallic lak (Lunar sky)
-Business pack (7" navi, parkeersensoren, BT, voicecontrol, Ipod aansluiting)
-Adaptive cruise control met forward alert
-Xenon verlichting met bochtverlichting
-17" lichtmetalen velgen
-Family pack (rolhorren achter, bagagenet, electronische kindersloten)
-Reservewiel (is een optie tegenwoordig)
-Lederen bekleding (na-inbouw)
-Betere pioneer speakers (8x) met actieve sub-woofer (na-inbouw)
De Titanium uitvoering is al heel uitegbreid en met bovenstaande opties is het een zeer complete auto geworden. Let op! dit is nog geen Econetic uitvoering, maar dat vind ik niet erg omdat die versie mindere prestaties heeft dan mijn uitvoering. Van mijn versie is de uitstoot (op papier) hoger, namelijk 158gr/km. Snelheid en acceleratie is ook beter dan de econetic uitvoering. gemiddeld verbuik is gelijk aan de econetic.
De eerste ervaringen:
De 1.6 ecoboost (160pk) is een fijne motor. Koppel komt al ruim onder de 2000 toeren vrij en heeft voldoende vermogen om lekker door te kunnen rijden. Voordeel van benzine is dat het toerenbereik erg groot is en door de turbo blijft ook het koppel aanwezig van laag tot hoge toeren. Het is natuurlijk geen explosieve acceleratie, maar heel veel beter dan bijvoorbeeld de 1.4 TSI van de (20%) Passat waar ik in heb proefgereden.
Het is een grote auto. Zeer ruim zowel voor- als achterin met een giga kofferbak. De kinderen passen goed op de achterbank met z'n 3en, maar het blijft onhandig met 3 stoeltjes naast elkaar. Ook van buiten is de auto groot. Wel even wennen als je uit een focus komt. Electrisch inklapbare spiegels helpen een beetje de breedte te verkleinen. De parkeersensoren (voor en achter) zijn een grote hulp.
De voorstoelen (sportstoelen) zitten goed, maar ik vind het jammer dat de zittingen niet kantelbaar zijn, Ze zitten vrij vlak en daardoor moet de stoel ver naar achteren om de bovenbenen lekker te laten rusten (ik ben 1.90m). Achterin is er nog wel meer dan voldoende ruimte over, maar ik zit liever iets dichter bij het dashboard voor de bediening. Met een iets verder gekantelde zitting waren de stoelen echt perfect geweest. Dat geldt trouwens nog meer voor de passagiersstoel omdat die niet in hoogte instelbaar is. De bruine lederen bekleding (met zwart alcantara zitvlakken) ziet er mooi uit. Ook deurpanelen en middenarmsteun zijn bekleed met leder.
In vergelijking met de ' oude' mondeo (voor de facelift) heeft deze een veel minder glimmende middenconsole. Met het navigatiesysteem ziet het geheel er overzichtelijk uit. Het 7" scherm in middenconsole en het scherm tussen de klokken is zeer goed instelbaar. Na de facelift heeft het systeem andere (donkerder) kleuren gekregen. Zo zijn de schermen goed te dimmen en verblinden niet tijdens het rijden in het donker. Overdag zijn ze ook prima afleesbaar. Wat ik wel onhandig vind, is dat het opzoeken van telefoonnummers vrij lastig is. Je kan alleen de eerste letter ingeven en dan krijg je direct een lijst. Als er dus veel telefoonnummers in je toestel staan, moet je lang scrollen. Ipod bediening op het scherm werkt goed. Wel moet je iedere keer als de motor is gestart de minijack kabel opnieuw even inpluggen, anders heb je geen geluid. Vreemd maar waar.
De adaptive cruise control werkt fantastisch! Ik zou het iedereen willen aanraden. Het enige wat je nog moet doen is zelf schakelen en sturen. Voor de rest doet de auto alles zelf met behulp van de in de gril ingebouwde radar. De afstand tot de voorganger is instelbaar dmv een knopje aan het stuur en de auto remt zelf bij (tot max. 30% van remvermogen) indien dat nodig is. Omdat het systeem goed anticipeert is harder remmen eigenlijk nooit noodzakelijk. Mocht er toch een noodstop nodig zijn, dan geeft de forward alert een waarschuwing dat ik hard op de rem moet trappen. Maar dat is nu nog niet voorgekomen.
Verlichting: Voor mij de eerste auto met xenon verlichting. Samen met de LED dagrijverlichting geeft het de auto een stoer gezicht en bovendien is het zicht met xenon een stuk beter dan normale koplampen. De automatische hoogteverstelling van de lampen moet voorkomen dat tegenliggers in de felle lampen kijken (ik hoop dat dat ook zo is..). Ook heeft de auto bochtverlichting en dat is best handig. Wat ik wel mooi vind is dat de bochtverlichting niet een duo-functie met een mistlamp heeft (zoals bij bijv. VW's het geval is), maar dat het een aparte lamp in de koplamp-unit is, die ook echt opzij schijnt. De LED achterlichten zien er mooi uit als 2 rode strepen. Onder de zijspiegels zit nog instapverlichting. Handig in het donker. De interieurverlichting is ook zeer helder, inclusief verlichting bij de voeten.
De electrische kindersloten zijn handig. vanaf de bestuurdersplek makkelijk aan en uit te zetten.
Verbuik: de boordcomputer geeft aan dat het gemiddelde verbruik 9 liter op 100km is. Dat is 1 op 11 !. Misschien komt dat omdat de motor nog ingereden moet worden ( nu 3000km op de teller). Nee, ik rij niet als een dolle hond. :-)
Problemen:
2 kleine probleempjes gehad. De motor gaf een raar bijgeluidje bij het rijden bij 2000 toeren (en dat gebeurd heel veel in NL, rond de 100 in zesde versnelling). Had te maken met een luchttoevoer en dat is aangepast. Probleem was snel opgelost en geluidje is weg. De linker LED dagrijverlichting doet het niet als de koplampen niet staan ingeschakeld. Los contact in de LED en er is een nieuwe voor besteld.
Algemeen: heel tevreden met de Mondeo!
bijna geen centje pijn
- 13.000 km
Tijd voor een update bij 13000 km. Het is niet zonder slag of stoot gegaan.
De auto bevalt nog prima. We zijn op wintersport geweest met de hele familie. Met volle bepakking en een skibox op het dak naar Oostenrijk. Zelfs met 5 personen en een relatief kleine skibox kon de bagageruimte nog netjes worden afgedekt met de rolhoes. De reis ging perfect. Heerlijke reisauto en nog steeds lekkere stoelen. De kinderen achterin, dvd-tje op en ’s nachts gereden, lekker rustig met 180km/u door duitsland richting wintersport. Geen centje pijn met deze auto. Het verbruik gaat dan overigens wel enorm omhoog: 1op 9
Een paar weken later stond ik echter met pech langs de weg. Wat bleek; de turboslang was losgeschoten. In de fabriek was een slangklem niet goed vastgezet. De ANWB was er snel en het probleem was binnen een kwartier opgelost. Maar toch een slordig foutje van de fabriek.
Het gemiddelde verbruik is omlaag gegaan (nu ca. 8,1/100km). Ik ben nog steeds erg enthousiast over de adaptive cruise control. Dat rijdt heerlijk. Omdat de auto schakellui kan worden gereden, kun je in z’n 6 tussen de 70 en 130 prima rijden zonder te schakelen en/of remmen. Voor de rest geniet ik van alle features die mijn Mondeo te bieden heeft. Ik heb ook nog de stoelen bij de garage laten kantelen. Zoals ik in mijn eerste review meldde, zouden de stoelen perfect zitten als ze iets verder naar achteren gekanteld waren. Na deze aanpassing kan ik beamen dat ze nu echt perfect zitten. De zitting is voor mij lang genoeg. Lendesteun, rugleuning en kantelbare hoofdsteun kunnen voor mij perfect worden ingesteld.
conclusie: nog steeds tevreden met de Mondeo!
1,5 jaar verder
- 43.000 km
De Mondeo bevalt goed maar heeft ook een groot nadeel. Toen de auto een paar maanden oud was, begon hij te trillen. De trilling is ontstaan na de eerste wissel naar zomerbanden. Het rare is, dat de trilling niet altijd aanwezig is. Indien aanwezig, is de trilling bij verschillende snelheden voelbaar. Natuurlijk eerst uit den treuren gebalanceerd, maar dat hielp niks. Toen naar een bandenexpert, die constateerde een hoge tolerantie in het loopvlak van de banden.
Toen is er een extra set velgen en een nieuwe set banden aangeschaft. Ook dat hielp helaas niet. Volgens de experts waren de velgen en banden ‘kogelrond’. Toen in oktober de originele velgen met de winterbanden erop gingen heeft de Ford dealer erg veel moeite gedaan om de trilling op te heffen. De wielen waren ook aan de auto gebalanceerd en er zijn delen in de voortrein vervangen. Toen was het wel beter, maar (en dan wordt je natuurlijk steeds kritischer) het trillen was nog steeds aanwezig.
Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij een onafhankelijk expert ingeschakeld en die constateerde het probleem ook. Het blijkt in de motor te zitten bij iets meer dan 2000 toeren. Dus ook als de auto stil staat is de trilling te voelen als je de motor in z’n vrij laat lopen. Echter, de trilling die ik voel, ontstaat bij verschillende toerentallen en het wisselt ook nog wel eens.
Toen dit voorjaar de zomerwielen weer waren gemonteerd nadat de wielen weer waren gebalanceerd, trilde de auto weer net zo als de zomer daarvoor. Waar het allemaal precies aan ligt, ik zou het niet meer weten. De leasemaatschappij is zo coulant geweest om de Mondeo terug te nemen en ik mocht een nieuwe auto uitzoeken. Let wel; ik tril echt niet uit elkaar, maar ik vind het hinderlijk, waarbij anderen het soms niet eens opmerken. Kritisch of niet, ik vind dat dat niet kan voor een auto van ruim 40 duizend euro. Ford gooide het overigens op een ‘product eigenschap binnen de tolerantie’....gelukkig is het niet mijn eigen auto want anders had ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld.
Het klinkt raar, maar ondanks bovenstaande vind ik de Mondeo nog steeds een heerlijke auto. Want dit trilprobleem is ook echt het enige minpunt. Als ik dat achterwege laat kan ik de auto van harte aanbevelen. Ik heb in de tussentijd geen enkele elektrische storing gehad met de auto. Alle snufjes werken naar behoren. De spraakherkenning van de telefoon werkt erg goed. Via de spraakherkenning van de auto activeer ik de spraakherkenning van de telefoon en dan kun je zonder extra programmeerwerk alle nummers volledig op spraakherkenning bellen. Ik heb het al een paar keer geschreven, maar de adaptieve cruise control is nog steeds een fantastische optie. Ik zou niet meer zonder willen. De wegligging is uitstekend en de stoelen zitten ook prima. De kleur (lunar sky) vind ik ook nog steeds mooi. Als de auto vuil is, valt dat nauwelijks op met deze kleur.
De motor is krachtig genoeg en als het moet, is de 200km/u zo gehaald en dan heeft ‘ie nog over. Bij 220km/u houdt het op. Ik kan vanaf ca. 70km/u in de 6e versnelling rijden en zelfs dan is er nog best wat trekkracht. Op de snelweg is terugschakelen eigenlijk nooit nodig.
Het verbruik op hoge snelheid met een skibox (Thule Dynamic) is overigens behoorlijk hoog. Maar dat komt ook doordat de Mondeo echt fantastisch rijdt bij hogere snelheden. De trilling is dan ook weg! Retourtje Oostenrijk gemiddeld 1 op 8,5. Voor de rest gemiddeld in NL zo’n 1 op 13. Dus echt zuinig is ‘ie niet…althans, de fabrieksopgave is bij mij ver van realistisch. Het bochtenwerk blijft een feest. Met name met de zomerbanden (Bridgestone Turanza ER300). De zomerbanden geven wel meer afrolgeluid af.
De auto is sinds een paar maanden behoorlijk gaan kraken bij de deurrubbers, vooral bij de achterdeuren. Dat hoor je goed bij drempels, wegrijden en parkeren etc. De dealer heeft er wat siliconenspray op gespoten maar dat helpt niet. Het lijkt net alsof de auto zijn stijfheid aan het verliezen is.
Toch jammer dat ik dankzij de trilling vervroegd afscheid moet nemen van deze auto. Na de ervaring van 8 jaar probleemloos Focus rijden had ik dit niet verwacht toen ik naar de Mondeo overstapte.
Ik heb ook nog wat foto’s toegevoegd. De velgen op de foto zijn van OZ (type Envy)
Pluspunten:
+Ruimte
+Uitstekende wegligging
+Adaptive Cruise control (bij veel merken niet leverbaar)
+Voorruitverwarming
+Gebruiksvriendelijkheid audio/navigatiesysteem
+Betrouwbaarheid electronische zaken
Minpunten:
-Trillen (te pas en te onpas, bij verschillende snelheden)
-Krakende rubbers (stijfheid wordt minder?)
-Brandstofverbruik
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.