en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 165.445 km |
Ik ben wel redelijk "fan" van het merk Ford, maar zal zeker een objectieve review schrijven.
Door de jaren heen heb ik al heel wat auto's in mijn bezit gehad, maar ik blijf toch terugkomen bij mijn allereerste liefde: Ford. Ondanks dat ik ook wat mindere ervaringen heb met Fordjes, zoals een weggerotte Escort RS Turbo, waarvan ook nog eens de motor kapot liep. Dat was dan ook een "roze bril" aankoop in mijn jonge jaren. Maar helaas ook later nog een keer pech gehad met een Ford Focus, waarbij de zuiger stuk liep. Vermoedelijk het gevolg van dagelijks korte stukjes rijden naar mijn werk, waar de Duratec motoren niet heel goed tegen kunnen (die overigens in die tijd ook bij Volvo en Mazda zijn toegepast).
Maar goed, ondanks dit hebben de auto's van Ford mij toch altijd kunnen bekoren. Onze vorige auto was een Ford Focus met diezelfde 2.0 Duratec motor. Deze deed het echter voortreffelijk en vond ik een prima match met de Wagon. Ik woonde inmiddels verder weg van mijn werk en zat bij elkaar toch ruim 1,5 uur per dag in de auto. De Focus heeft mij één keer laten staan met een kapotte dynamo, maar verder was het echt genieten in die auto. Heerlijke stuurmansauto en ook nog eens voorzien van allerlei luxe. Maar toch keek ik met een schuin oog naar de Mondeo. Ik had al eerder 2 Mondeo's van de vorige generatie (de MK3) in mijn bezit gehad, waaronder een ST220, en die bevielen qua ruimte, rijeigenschappen en luxe ook prima. De Mk4 vond ik ook altijd al een mooie auto. Maar dan moest het nu wel de facelift zijn in S-edition uitvoering. In eerste instantie wilde ik perse de 2.0 Ecoboost in het vooronder. Ik heb een tweetal proefritten gedaan met die motor. In Nederland is deze motor standaard gekoppeld aan een automaat. In Duitsland vind je ze wel met handbak, maar ook weinig. De proefritten vielen echter toch wat tegen. Ik vond het karakter van de Powershift automaat niet goed bij mijn wensen passen. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze automaat tijdig zijn onderhoud heeft gehad en dat was bij genoemde auto's niet aantoonbaar. Anders kunnen er nog wel eens problemen ontstaan. Al die zaken tesamen, besloot ik uiteindelijk toch maar om ook de 1.6 ecoboost binnen mijn zoekopdracht op te nemen. En toen kwam mijn huidige Mondeo binnen beeld. Ik was meteen verliefd! Hij had alle opties die ik minimaal wilde en meer. Hij werd door een particulier aangeboden die de auto bijna vanaf het begin in bezit heeft gehad. Altijd bij Ford onderhouden. Op dat moment stond exact de zelfde auto bij een dealer te koop. Exact dezelfde opties en uitvoering, wel wat minder gelopen (zo'n 30.000km), maar dat maakte het prijsverschil van zo'n € 3.000,- nog niet goed. Daarnaast kon ik nu de Focus particulier verkopen en dat scheelde ook zo'n € 1.000, - op de aangeboden inruilprijzen. Dus onderaan de streep was het prijsverschil zo groot, dat het geen garantie hebben niet meer belangrijk was.
De Mondeo in deze uitvoering is rijkelijk uitgerust, met onder andere:
- bi-xenon verlichting
- automatisch groot licht
- led dagrijverlichting
- 18 inch Y-Spoke velgen
- uitgebreid audio systeem met navigatie, touch screen, extra speakers en een subwoofer
- verwarmbare voorstoelen met koeling
- elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie waarbij ook de spiegels instelbaar zijn
- elektrisch verstelbare passagiersstoel
- elektrisch inklapbare spiegels
- spiegels met achteruitrij ondersteuning
- elektrisch schuif-/kanteldak
- achteruitrijcamera
- privacy glass
- parkeersensoren voor en achter
- Alcantara interieur
- rijstrook assistent (stuur trilt bij overschrijding rijstrook)
- dode hoek assistent
- cruise control
- climate control
- spraak aansturing
- Bluetooth
Etc...
Ik heb de Mondeo bij ATM in Houten laten tunen, waardoor hij nu voorzien is van 191pk en 314NM koppel. Hij rijdt nu echt heerlijk.
De ruimte in de auto is geweldig en hij rijdt als een Ford, wat mijn inziens tegenwoordig, sinds de eerste Focus, een compliment is (in tegenstelling tot de vroegere Escorts). Het onderstel is af-fabriek iets verlaagd wat dit alleen maar ten goede komt. Alle luxe aan boord komt het comfort alleen maar ten goede. Ik heb de auto na aanschaf bij een Ford Dealer de onderhoudsbeurt laten geven, omdat hij er al een paar maanden aan toe was. Daarmee blijft het onderhoudsboekje compleet en kan ik gebruik maken van Ford Assistance. Overige slijtagedelen vervang ik zoveel mogelijk in eigen beheer, aangezien dat mijn hobby is.
Inmiddels heb ik de auto voorzien van een originele Ford (Westfalia) verticaal afneembare trekhaak, een rubberen kofferbakmat en een origineel bagagescherm.
De Mondeo bevalt tot nu toe dus helemaal en voldoet aan mijn verwachtingen. In het begin was het wel even wennen aan het formaat, het is echt een flinke auto. Maar dat maakt hem daarentegen ook zo'n fijne en heerlijke auto.
Ik probeer deze review met enige regelmaat te updaten.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.