Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst199.400 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto, zo'n Mondeo!

  • 165.445 km

Ik ben wel redelijk "fan" van het merk Ford, maar zal zeker een objectieve review schrijven.

Door de jaren heen heb ik al heel wat auto's in mijn bezit gehad, maar ik blijf toch terugkomen bij mijn allereerste liefde: Ford. Ondanks dat ik ook wat mindere ervaringen heb met Fordjes, zoals een weggerotte Escort RS Turbo, waarvan ook nog eens de motor kapot liep. Dat was dan ook een "roze bril" aankoop in mijn jonge jaren. Maar helaas ook later nog een keer pech gehad met een Ford Focus, waarbij de zuiger stuk liep. Vermoedelijk het gevolg van dagelijks korte stukjes rijden naar mijn werk, waar de Duratec motoren niet heel goed tegen kunnen (die overigens in die tijd ook bij Volvo en Mazda zijn toegepast).

Maar goed, ondanks dit hebben de auto's van Ford mij toch altijd kunnen bekoren. Onze vorige auto was een Ford Focus met diezelfde 2.0 Duratec motor. Deze deed het echter voortreffelijk en vond ik een prima match met de Wagon. Ik woonde inmiddels verder weg van mijn werk en zat bij elkaar toch ruim 1,5 uur per dag in de auto. De Focus heeft mij één keer laten staan met een kapotte dynamo, maar verder was het echt genieten in die auto. Heerlijke stuurmansauto en ook nog eens voorzien van allerlei luxe. Maar toch keek ik met een schuin oog naar de Mondeo. Ik had al eerder 2 Mondeo's van de vorige generatie (de MK3) in mijn bezit gehad, waaronder een ST220, en die bevielen qua ruimte, rijeigenschappen en luxe ook prima. De Mk4 vond ik ook altijd al een mooie auto. Maar dan moest het nu wel de facelift zijn in S-edition uitvoering. In eerste instantie wilde ik perse de 2.0 Ecoboost in het vooronder. Ik heb een tweetal proefritten gedaan met die motor. In Nederland is deze motor standaard gekoppeld aan een automaat. In Duitsland vind je ze wel met handbak, maar ook weinig. De proefritten vielen echter toch wat tegen. Ik vond het karakter van de Powershift automaat niet goed bij mijn wensen passen. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze automaat tijdig zijn onderhoud heeft gehad en dat was bij genoemde auto's niet aantoonbaar. Anders kunnen er nog wel eens problemen ontstaan. Al die zaken tesamen, besloot ik uiteindelijk toch maar om ook de 1.6 ecoboost binnen mijn zoekopdracht op te nemen. En toen kwam mijn huidige Mondeo binnen beeld. Ik was meteen verliefd! Hij had alle opties die ik minimaal wilde en meer. Hij werd door een particulier aangeboden die de auto bijna vanaf het begin in bezit heeft gehad. Altijd bij Ford onderhouden. Op dat moment stond exact de zelfde auto bij een dealer te koop. Exact dezelfde opties en uitvoering, wel wat minder gelopen (zo'n 30.000km), maar dat maakte het prijsverschil van zo'n € 3.000,- nog niet goed. Daarnaast kon ik nu de Focus particulier verkopen en dat scheelde ook zo'n € 1.000, - op de aangeboden inruilprijzen. Dus onderaan de streep was het prijsverschil zo groot, dat het geen garantie hebben niet meer belangrijk was.

De Mondeo in deze uitvoering is rijkelijk uitgerust, met onder andere:

- bi-xenon verlichting
- automatisch groot licht
- led dagrijverlichting
- 18 inch Y-Spoke velgen
- uitgebreid audio systeem met navigatie, touch screen, extra speakers en een subwoofer
- verwarmbare voorstoelen met koeling
- elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie waarbij ook de spiegels instelbaar zijn
- elektrisch verstelbare passagiersstoel
- elektrisch inklapbare spiegels
- spiegels met achteruitrij ondersteuning
- elektrisch schuif-/kanteldak
- achteruitrijcamera
- privacy glass
- parkeersensoren voor en achter
- Alcantara interieur
- rijstrook assistent (stuur trilt bij overschrijding rijstrook)
- dode hoek assistent
- cruise control
- climate control
- spraak aansturing
- Bluetooth
Etc...

Ik heb de Mondeo bij ATM in Houten laten tunen, waardoor hij nu voorzien is van 191pk en 314NM koppel. Hij rijdt nu echt heerlijk.

De ruimte in de auto is geweldig en hij rijdt als een Ford, wat mijn inziens tegenwoordig, sinds de eerste Focus, een compliment is (in tegenstelling tot de vroegere Escorts). Het onderstel is af-fabriek iets verlaagd wat dit alleen maar ten goede komt. Alle luxe aan boord komt het comfort alleen maar ten goede. Ik heb de auto na aanschaf bij een Ford Dealer de onderhoudsbeurt laten geven, omdat hij er al een paar maanden aan toe was. Daarmee blijft het onderhoudsboekje compleet en kan ik gebruik maken van Ford Assistance. Overige slijtagedelen vervang ik zoveel mogelijk in eigen beheer, aangezien dat mijn hobby is.

Inmiddels heb ik de auto voorzien van een originele Ford (Westfalia) verticaal afneembare trekhaak, een rubberen kofferbakmat en een origineel bagagescherm.

De Mondeo bevalt tot nu toe dus helemaal en voldoet aan mijn verwachtingen. In het begin was het wel even wennen aan het formaat, het is echt een flinke auto. Maar dat maakt hem daarentegen ook zo'n fijne en heerlijke auto.

Ik probeer deze review met enige regelmaat te updaten.

Na 1.5 jaar nog steeds tevreden

  • 180.679 km

De Mondeo bevalt nog steeds prima na 1.5 jaar in gebruik. Ik gebruik deze auto zowel zakelijk als privé (het is wel een privé auto), en hij voldoet nog steeds aan mijn verwachtingen.

Wat betreft onderhoud geen heel vreemde zaken. De afvoertjes van het open dak zaten een keer verstopt, waardoor er lekkage optrad. Dat heb ik zelf op kunnen lossen door deze door te spuiten met lucht. Daarna geen probleem meer.

De remschijven en blokken achter heb ik vervangen door originele Ford schijven en blokken. Voor de voorzijde meteen meebesteld, maar die zijn nog niet aan vervanging toe. De Mondeo heeft zijn jaarlijkse beurt gehad bij de Ford dealer in februari en daardoor ben ik ook weer verzekerd van een jaar pechhulp.

Ik heb de Mondeo daarbij nog voorzien van een Android-based multimedia systeem met de looks van het origineel. Super hoe dat allemaal werkt en klinkt! Alle functies werken ook op het scherm, zoals de climate control. Daarbij ook een set hoofdsteunen met scherm en andere functies geïnstalleerd. Dat was erg fijn op weg naar (en terug van) onze vakantie.

Ik heb meteen de originele achteruitrijcamera vervangen door een ander exemplaar. De originelen hebben na verloop van tijd last van vocht in de lens, waardoor het beeld wazig wordt. Ik heb de originele (die al een keer was vervangen bij de vorige 1e eigenaar) nog proberen te redden, maar dat was geen succes. Voor een originele betaal je de hoofdprijs en dus ook nog eens voor een matige kwaliteit. Omdat ik overstapte naar een ander multimediasysteem, heb ik meteen een andere exemplaar geïnstalleerd. Beter beeld en ook breder dan het origineel ("fish eye"). Inclusief de meebewegende markeringslijnen. Goede upgrade dus!

Het is een blijft een erg fijne auto. Ik vind hem nog steeds mooi om te zien, vooral doordat het een S-edition (af-fabriek verlaagd, 18" velgen, andere grilles, frontskirt, sideskirts, diffuser, alcantara/leder met rode stiksels, getint glas) is. Dat smoelt toch een stuk beter dan een standaard Mondeo. Dat was dan ook een bewuste keuze of eigenlijk eis.

Van de uitrusting en opties geniet ik elke dag weer!

De opvolger wordt dan ook zeker het laatste (helaas) model Mondeo!

Ook na 2 jaar tevreden!

  • 189.350 km

De Mondeo doet nog steeds wat hij moet doen. En stoelventilatie is toch wel erg lekker in de zomer. Dat had ik niet verwacht.

De Mondeo heeft onlangs zijn jaarlijkse beurt bij de Ford dealer gehad. Er zijn een aantal issues geweest, waaronder één dure (mede door een door mij gemaakte keuze). Dat was een injector die zijn werk niet meer deed. De auto liep dus niet goed, rookte en stonk naar benzine. Dit heb ik bij de plaatselijke garage laten herstellen. Daarbij heb ik de keuze gemaakt om meteen alle vier de injectoren laten vervangen. Kostenplaatje € 750,00.

Er is een aanstuurmodule van de koelventilator stuk gegaan, waardoor deze bij zowel contact aan als uit constant bleef draaien. Dat heb ik, na wat speuren op internet, zelf kunnen oplossen door een nieuwe module te installeren in de motorruimte. Goed te doen en voor weinig opgelost voor € 55,00.

De originele (!) accu heeft het begeven. Ik heb besloten om een Bosch accu te plaatsen. Dat ivm het start/stop systeem (wat ik eigenlijk altijd handmatig uitschakel) een extra zware is. Letterlijk en figuurlijk dus. Deze kostte daarom € 188,00. Ik heb hem zelf vervangen en vervolgens het BMS gereset met een handmatige handeling, zodat de auto zelf ook op de hoogte is dat er een nieuwe accu is.

Oh ja! Niet echt een mankement, maar wel irriitant: de gordels gingen niet meer als vanzelf terug in het oprol systeem. Dan verdenk je meteen dat systeem, maar na wat Googlen en met behulp van YouTube kwam ik erachter dat dit aan de bevuiling van de gordels zelf ligt. Door deze uitgerold (en vastgeklemd) een goed half uur in een emmer met warm water en groene zeep te leggen en ze daarna goed droog te maken, rollen ze nu weer als nieuw op!

Voorlopig rij ik nog lekker door! Het blijft een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. Alhoewel de MK5 toch steeds meer begint te "lonken"..

Verkocht!

  • 199.400 km

De Mondeo is verkocht, omdat ik te graag een Mondeo MK5 wilde. Ik was al een tijdje de bekende verkoop websites in de gaten aan het houden en op een dag kwam de, voor mij, ideale/ultieme Mondeo te koop.

De verkochte Mondeo is een trouwe metgezel en erg fijne auto gebleken. Ik ben blij dat ik hem aan een particulier heb kunnen verkopen en hij niet de handel is ingegaan (vanwege de km-stand zou de dealer hem waarschijnlijk niet zelf verkopen).

Ik zou deze auto dan ook zeker aanbevelen. Een nadeel is dat als je de ruimte en luxe gewend bent, niet meer anders wil :)

Dit was ook nog eens een bijzondere uitvoering (S-edition) met erg veel leuke en handige opties. Dit was absoluut de fijnste auto die ik tot dan toe heb gehad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.