Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)

Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)
Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Vignale
Bouwjaar2022

Wat een fijne auto is dit

Na alle C-maxen en Kuga's op benzine, die zeer betrouwbare caravantrekkers waren, nu een Kuga PHEV om de caravan te trekken. Een elektrische is geen optie, omdat je steeds staat op te laden zeker met het rijden in de bergen en je nooit het juiste pasje hebt. Een hybride gaat dan veel beter. Thuis met korte afstanden tot 65 km volledig elektrisch! Ik heb een 3 fasen lader aangelegd en dat laden duurt 3 a 4 uur . Dat maakt de auto heel zuinig, omdat ik eigen zonnepanelen gebruik. Op vakantie met de caravan is het gecombineerde verbruik bij grote afstanden 1:10.De benzine Kuga deed dat met 1:7,5.Dat is dus redelijk. Het gebruik zonder caravan is met opladen waar mogelijk1:28 tot nu toe. De Vignale uitvoering is werkelijk van alle gemakken voorzien. De verkeersborden herkenning is iets dat ik niet gebruik, want wat staan er veel te veel in ons landje. Bij 100 en 120km onder elkaar weet hij niet te kiezen en gaat het vaak mis. Het adaptieve dim/ grootlicht is geweldig. Komt er een tegenligger dan dimt hij alleen in het gebied waar deze auto rijdt.,zonder verblinding. Prachtig! Volledig automatisch inparkeren gebruik ik zelden, maar het werkt prima. Het gaat wel vrij abrupt, dus je moet vertrouwen hebben. Het overschakelen van elektrisch naar gecombineerd gaat ook erg soepel. Vaak merk je het niet eens. Alleen bij volgas wegtrekken kun je de motor goed horen. Er was een terugroepactie waarbij de ventilatie in de motorruimte is vergroot door gaten in de bodemplaat te maken. Dit om brandgevaar te voorkomen. Ik had nog niets gemerkt, maar ik ben ook geen woeste rijder. De systemen die je niet wilt gebruiken zijn vrij eenvoudig uit te zetten. Bijvoorbeeld lane departure bij veel wisselstroken is dit hinderlijk, maar via een simpel knopje uit te zetten. De cvt doet zo fijn zijn werk, dat ik niet terugverlang naar mijn schakelauto, al zei ik onlangs nog dat ik dit heel erg vond, dat deze dit niet had. De afremknop L werkt met de caravan erachter in de bergen ook super. Niks oververhitte remmen en veel stroom regeneratie. Er wordt gewoon teruggeladen naar de accu! En bergop met een caravan van 1300 kg er achter is hij gecombineerd sterker dan mijn vorige Kuga. Hij verliest als het nodig is geen snelheid. Het benzineverbruik gaat dan wel snel naar 1:4,5! Wij merken niets van de klachten; die er bij andere hybrides zouden zijn in de bergen met de caravan er achter ,zoals o.a.in de KCK te lezen staat, als de accu ver leeg is. Wij zijn erg blij met deze versie van de Kuga. In zijn prijsklasse zijn er volgens mij weinigen die hem kunnen verslaan, al wordt hij door autoweek in vergelijkingen dood gezwegen.

Kleine toevoeging

We merkten wel in de vakantie, dat onze versie met de wegklapbare trekhaak af fabriek geen constante spanning heeft op pen 9 (nul op 13), zodat we bij pauzes het toilet niet konden doorspoelen en geen water konden gebruiken in de caravan. Navraag leerde dat de bedrading er wel is, maar niet standaard af fabriek wordt aangesloten. De dealer gaat het wel doen. Er was ook twijfel of de geschakelde spanning op 10 (nul op 11) voor de koelkast het wel deed, maar die zit nu wel aangesloten! Verder een perfecte caravantrekker. Zo relaxed rijden. Je gaat veel te snel te hard!

Een aanvulling naar aanleiding van de vergelijkend

In de vergelijkende test met een Citroen C5 Aircross in nr. 38 staan een aantal dingen die ik niet zo ervaar. Het puur elektrisch rijden met je houden aan de toegestane snelheden levert mij een gemiddelde afstand op van 58 km, voordat de benzinemotor bijspringt. Er wordt gezegd dat de Kuga niet 3 fasen kan laden, terwijl Ford naast een 1 fase kabel die er bij zit (laden duurt dan meer dan 6 uur) een 3 Fasen wallbox levert. Ik heb er ook een en dan laadt hij met 7,4 kw de 14,4 kw accu in ruim 3 uur vol. Het meerverbruik zit hem in het feit dat de elektrische airco wordt gebruikt om de accu te koelen. Er wordt ook gesteld dat de motor snel brult met hoge toeren.Dat deel ik ook maar ten dele. Als je met de caravan er achter flink wil wegtrekken of tegen een helling op moet, wordt de motor wel rumoerig met hogere toeren, maar zonder aanhanger en gewoon met het verkeer mee begint hij altijd elektrisch en als de motor er bij komt gaat dat heel rustig bij het dooraccelereren. Je moet hem plankgas trappen wil je iets horen van wat hier wordt gesteld en dat is geen gewone rijstijl.
Er wordt ook gesteld, dat de Kuga alleen regenereert met de rem, maar dat is ook anders. Op de draaiknop zit een L-knop, die staat voor low gear. Als je die indrukt als je wilt afremmen houdt de auto in tot practisch stilstand en regenereert 100%. In de beregen met de caravan er achter werkt dit geweldig. Hellingen tot 8% afdalen zonder de rem aan te raken en je ziet gewoon weer lading in de accu op het display!
Ik kan zijn grote zuinigheid beamen, hetgeen ook in de test wordt genoemd. Ik heb nu bijna 7000km gereden, waarvan 2000 met de caravan en thuis geladen, wanneer mogelijk(met zonnestroom!) en dan is mijn benzine verbruik gemiddeld 1:23! Ik ben onder de indruk! Ik heb een Vignale met alle opties en dat zijn er veel! Ik noem hier :Automatisch groot licht waarbij de tegenligger in een blind spot wordt geplaats, terwijl verder het groot licht aanblijft, adaptief cruisecontrol, in de fille houdt de auto zelf afstand en stopt en trekt weer op. Wel handen aan het stuur, anders waarschuwt hij steeds. Een frontcamera die om de hoek kijkt, als je uit een uitrit komt, enz. Verder nog geen storende zaken tegen gekomen. Hij rijdt vorstelijk in mijn beleving. Ford laat wel steken vallen met de kaartupdates. In mijn auto zit nog een kaart uit 2020, terwijl Ford 7 jaar kaartupdates belooft. Gelukkig werkt Android auto met Google maps prima!
Wordt vervolgd

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)

Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)