Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2022)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Vignale
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een fijne auto is dit

  • 4.500 km

Na alle C-maxen en Kuga's op benzine, die zeer betrouwbare caravantrekkers waren, nu een Kuga PHEV om de caravan te trekken. Een elektrische is geen optie, omdat je steeds staat op te laden zeker met het rijden in de bergen en je nooit het juiste pasje hebt. Een hybride gaat dan veel beter. Thuis met korte afstanden tot 65 km volledig elektrisch! Ik heb een 3 fasen lader aangelegd en dat laden duurt 3 a 4 uur . Dat maakt de auto heel zuinig, omdat ik eigen zonnepanelen gebruik. Op vakantie met de caravan is het gecombineerde verbruik bij grote afstanden 1:10.De benzine Kuga deed dat met 1:7,5.Dat is dus redelijk. Het gebruik zonder caravan is met opladen waar mogelijk1:28 tot nu toe. De Vignale uitvoering is werkelijk van alle gemakken voorzien. De verkeersborden herkenning is iets dat ik niet gebruik, want wat staan er veel te veel in ons landje. Bij 100 en 120km onder elkaar weet hij niet te kiezen en gaat het vaak mis. Het adaptieve dim/ grootlicht is geweldig. Komt er een tegenligger dan dimt hij alleen in het gebied waar deze auto rijdt.,zonder verblinding. Prachtig! Volledig automatisch inparkeren gebruik ik zelden, maar het werkt prima. Het gaat wel vrij abrupt, dus je moet vertrouwen hebben. Het overschakelen van elektrisch naar gecombineerd gaat ook erg soepel. Vaak merk je het niet eens. Alleen bij volgas wegtrekken kun je de motor goed horen. Er was een terugroepactie waarbij de ventilatie in de motorruimte is vergroot door gaten in de bodemplaat te maken. Dit om brandgevaar te voorkomen. Ik had nog niets gemerkt, maar ik ben ook geen woeste rijder. De systemen die je niet wilt gebruiken zijn vrij eenvoudig uit te zetten. Bijvoorbeeld lane departure bij veel wisselstroken is dit hinderlijk, maar via een simpel knopje uit te zetten. De cvt doet zo fijn zijn werk, dat ik niet terugverlang naar mijn schakelauto, al zei ik onlangs nog dat ik dit heel erg vond, dat deze dit niet had. De afremknop L werkt met de caravan erachter in de bergen ook super. Niks oververhitte remmen en veel stroom regeneratie. Er wordt gewoon teruggeladen naar de accu! En bergop met een caravan van 1300 kg er achter is hij gecombineerd sterker dan mijn vorige Kuga. Hij verliest als het nodig is geen snelheid. Het benzineverbruik gaat dan wel snel naar 1:4,5! Wij merken niets van de klachten; die er bij andere hybrides zouden zijn in de bergen met de caravan er achter ,zoals o.a.in de KCK te lezen staat, als de accu ver leeg is. Wij zijn erg blij met deze versie van de Kuga. In zijn prijsklasse zijn er volgens mij weinigen die hem kunnen verslaan, al wordt hij door autoweek in vergelijkingen dood gezwegen.

Kleine toevoeging

  • 4.850 km

We merkten wel in de vakantie, dat onze versie met de wegklapbare trekhaak af fabriek geen constante spanning heeft op pen 9 (nul op 13), zodat we bij pauzes het toilet niet konden doorspoelen en geen water konden gebruiken in de caravan. Navraag leerde dat de bedrading er wel is, maar niet standaard af fabriek wordt aangesloten. De dealer gaat het wel doen. Er was ook twijfel of de geschakelde spanning op 10 (nul op 11) voor de koelkast het wel deed, maar die zit nu wel aangesloten! Verder een perfecte caravantrekker. Zo relaxed rijden. Je gaat veel te snel te hard!

Een aanvulling naar aanleiding van de vergelijkend

  • 6.500 km

In de vergelijkende test met een Citroen C5 Aircross in nr. 38 staan een aantal dingen die ik niet zo ervaar. Het puur elektrisch rijden met je houden aan de toegestane snelheden levert mij een gemiddelde afstand op van 58 km, voordat de benzinemotor bijspringt. Er wordt gezegd dat de Kuga niet 3 fasen kan laden, terwijl Ford naast een 1 fase kabel die er bij zit (laden duurt dan meer dan 6 uur) een 3 Fasen wallbox levert. Ik heb er ook een en dan laadt hij met 7,4 kw de 14,4 kw accu in ruim 3 uur vol. Het meerverbruik zit hem in het feit dat de elektrische airco wordt gebruikt om de accu te koelen. Er wordt ook gesteld dat de motor snel brult met hoge toeren.Dat deel ik ook maar ten dele. Als je met de caravan er achter flink wil wegtrekken of tegen een helling op moet, wordt de motor wel rumoerig met hogere toeren, maar zonder aanhanger en gewoon met het verkeer mee begint hij altijd elektrisch en als de motor er bij komt gaat dat heel rustig bij het dooraccelereren. Je moet hem plankgas trappen wil je iets horen van wat hier wordt gesteld en dat is geen gewone rijstijl.
Er wordt ook gesteld, dat de Kuga alleen regenereert met de rem, maar dat is ook anders. Op de draaiknop zit een L-knop, die staat voor low gear. Als je die indrukt als je wilt afremmen houdt de auto in tot practisch stilstand en regenereert 100%. In de beregen met de caravan er achter werkt dit geweldig. Hellingen tot 8% afdalen zonder de rem aan te raken en je ziet gewoon weer lading in de accu op het display!
Ik kan zijn grote zuinigheid beamen, hetgeen ook in de test wordt genoemd. Ik heb nu bijna 7000km gereden, waarvan 2000 met de caravan en thuis geladen, wanneer mogelijk(met zonnestroom!) en dan is mijn benzine verbruik gemiddeld 1:23! Ik ben onder de indruk! Ik heb een Vignale met alle opties en dat zijn er veel! Ik noem hier :Automatisch groot licht waarbij de tegenligger in een blind spot wordt geplaats, terwijl verder het groot licht aanblijft, adaptief cruisecontrol, in de fille houdt de auto zelf afstand en stopt en trekt weer op. Wel handen aan het stuur, anders waarschuwt hij steeds. Een frontcamera die om de hoek kijkt, als je uit een uitrit komt, enz. Verder nog geen storende zaken tegen gekomen. Hij rijdt vorstelijk in mijn beleving. Ford laat wel steken vallen met de kaartupdates. In mijn auto zit nog een kaart uit 2020, terwijl Ford 7 jaar kaartupdates belooft. Gelukkig werkt Android auto met Google maps prima!
Wordt vervolgd

Nog steeds een fijne auto.

  • 10.500 km

De auto blijft ons verbazen qua gebruik. Met veel langere afstanden, waarbij we de accu niet kunnen opladen, blijft het gemiddeld 1: 21. . Het electrisch bereik is in de kou gedaald naar 38 km. In de warmere tijd was dat rond de 60 km met mijn rijstijl. Ford heeft nu toch een kaartupdate geleverd uit 2021.Dat zou wel beter kunnen. Verder geen onverwachte storingen of problemen. Oja, een ding. De sensoren in mijn winterbanden van de vorige Kuga werden niet herkend en moesten vervangen worden, evenals de (nog z.g.a.n.) banden. Deze PHEV heeft een grotere wiel omtrek. De banden hebben een hogere wang. Met de andere banden week de snelheid veel te veel af De velgen waren wel bruikbaar. Door het zwaardere gewicht heb je ook Xload banden nodig. Was even slikken.

Ook in de winter blijft dit een fijne gebruikersau

  • 19.000 km

We zijn er mee naar de wintersport geweest en de auto laat zich ontzettend makkelijk bedienen. De automaat laat de auto prima rijden op zeer gladde ondergronden zonder slip.De auto blijft keurig staan op steile hellingen en kan dan gewoon weer wegrijden. Bij het afdalen werkt ook de Low Gear knop ook op gladde wegen. Bij een afdaling van 35 km was de accu weer 20% opgeladen!. Het starten op afstand via de app is ook luxe. Voorruit en achterruit worden ontdooid en de stuur en stoelverwarming gaan aan. Binnen 5 minuten kun je wegrijden, zonder krabben e.d. Misschien bij een dikke sneeuwlaag, maar die hadden we niet. Het steekt mij dat autoweek deze Kuga geen enkele maal noemt als alternatief bij SUV testen. Hij wordt doodgezwegen en verdient dat echt niet. Iedereen die ik er mee laat rijden is blij verrast, ook BMW rijders. Waarvan acte . Het verbruik met dakkoffer en 4 personen met bagage over 2000 km zonder opladen en stevig doorrijden, was 1:15. Dat vind ik een goede score. Mijn vorige Kuga 1.5 liep dan 1:10 ongeveer

Na 25000km nog steeds tevreden

  • 25.000 km

Nog steeds super tevreden over deze auto. In de warme periode is het electrisch bereik weer ong. 60km. Knap voor zo'n grote auto. Na weer een periode met de caravan staat nu het gemiddeld benzineverbruik op 5,2 l. per 100km ik ben heel tevreden . Autoweek blijft deze auto consequent niet betrekken bij vergelijkingen. Zeer onterecht. Er komt wel een terugroep om de software aan te passen om een eerdere zeldzame storing in de motor beter te voorkomen. Ik wacht af.

Bijna de eerste beurt

  • 28.000 km

Nu wij meer kortere stukken rijden is het gemiddeld benzine verbruik gedaald naar 4,2 l per 100km over 28000 km met caravantrekken en wintersport met dakkoffer erbij! Ik ben super tevreden. Het electrisch bereik gaat met rustig de toegelaten snelheid rijden en regeneratief remmen vaak over de 70 km bij zomerse temperaturen. Wel aardig, dat de politie een aparte versie van de Kuga overweegt aan te schaffen. Autoweek noemt hem nooit ,zelfs niet als alternatief bij testen. Wat ik ook vreemd vind is dat Ford de Kuga Vignale PHEV uit productie heeft gehaald, terwijl het echt de fijnst rijdende van het hele stel is. We hebben geen storingen of rare meldingen gehad. Het enige dat ons tegenvalt zijn de slechte kaartupdates. De jaarlijks beloofde update loopt 2 jaar achter. Ik gebruik Android auto met Google maps. Dat werkt prima!Verder blijf ik deze auto echt nog wel een tijd gebruiken, met het politieke gehannes over kosten etcetera.

Terugroep actie

  • 30.000 km

In juni is een terugroepactie aangekondigd voor andere software om het motormanagement zo te beïnvloeden dat er minder snel schade kan ontstaan. Ford schijnt geen haast te hebben. Het is nu 14 november en ik heb nog niets gehoord. De auto rijdt nog steeds heel fijn, zonder problemen. Het zal wel niet zo'n vaart lopen, maar dat hadden ze beter kunnen communiceren. Dit geeft onnodige onrust. Sync-en kaart-updates werken nu wel weer oke. Dat was ook een tijd problematisch. Het benzineverbruik is met zoveel mogelijk thuis opladen nu over 30.000 km 4.3 liter per 100 km met bijna 6000 km caravan trekken en dakkoffer rijden inclusief. Voor zo'n grote auto vind ik dat super zuinig.
Wordt vervolgd

Er is een technisch verbeterde versie

  • 40.000 km

Ik heb al meermaals aanvullende info gegeven op de plaats waar de reacties staan(foutje). Eenmaal een storing in de cvt gehad met een rood scherm die onmiddelijk via een softwareupdate is verholpen gelukkig.
De auto rijdt verder nog steeds verder probleemloos. Nul oliegebruik .Ook weer naar de wintersport een heerlijke rijdersauto. Het benzineverbruik schommelt rond de 1:20 met caravan trekken en dakkoffer gebruik erbij. Dit is wel samen met zoveel mogelijk thuis opladen. Het electrisch bereik gaat wel heel snel terug als het koud is: bij vorst zo'n 35km. Nu is het weer 65km volgens de boordcomputer. Met de max. snelheid overdag van 100km haal ik dat ook echt met wat regenereren erbij bij afremmen. Ik vind dat mooie waarden.
Er komt een nieuwe versie aan met een verbeterde motor en aangepaste cvt en Sync 4 , dat beter moet werken. Deze ga ik aanschaffen. Een ding is wel jammer : De vignale versie met een volledig lederen interieur is niet meer leverbaar. Het wordt een STLINE X met de opties die ook in de vignale zitten, behalve de bekleding . Het gaat nog even duren , er is een lange levertijd ,dus tot die tijd geniet ik nog van mijn Vignale . Ik blijf na 61 jaar nog steeds een trouwe Fordrijder!

Er is toch een terugroepactie

  • 41.000 km

Na een jaar heb ik nu een brief van Ford, waarin staat dat de software van het motormanagement moet worden aangepast om schade aan de motor te voorkomen. Het zou iets met de drijfstanglagering te maken kunnen hebben, die de carterpan kan beschadigen ,waardoor er een olielekkage kan optreden en de motor kan vastlopen. Drijfstanglagers die kapot gaan. denk ik dan. Hoe kun je dat met software tegengaan? Motorvermogen afknijpen?! Ford is niet erg duidelijk hierover. Het komt maar zelden voor en ter geruststelling hebben ze de garantie op de motor aanzienlijk uitgebreid! We gaan het zien!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.