Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Vignale |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 20.500 km |
Ford Kuga Vignale
- 550 km
Hierbij mijn eerste indrukken en ervaringen van de Ford Kuga.
Begin september 2021 een nieuwe Ford Kuga PHEV Vignale uit voorraad gekocht bij Ford Baan in Hengelo.
Ik was al enige tijd op zoek naar een Ford Kuga Vignale in de kleur chrome blue met full options.
Deze vond ik bijna om de hoek bij de Ford dealer in Hengelo en ben goed , prettig en deskundig geholpen door verkoper Marcel Brusse.
Mijn nieuwe Ford Kuga is uitgerust met Panoramadak/Driver AssistancePack/Technology Pack/ 19 inch Luster Nickel velgen en een Winterpakket.
Zelf heb ik er een orginele afneembare trekhaak, Continental All Seasonbanden , een reservewiel (thuiskomer) en 2 jaar garantie bijgenomen.
Mijn vorige auto was een VW Golf Sportsvan Highline, mijn rijervaringen met de Kuga zijn de eerste 550 km erg positief, de wegligging is erg prettig en ook het soepele rijden in combinatie met de accu en benzine is erg fijn, remmen is ook erg positief.
Ik heb voor het opladen een aparte 16 ampere aansluiting met buitenstopcontact aangelegd, zodat ik op mijn oprit de auto kan opladen, het volledig opladen duurt ongeveer 5 a 6 uur, en het rijbereik is dan ongeveer 50 km op de accu.
Aangezien ik relatief vaak korte afstanden rij ,heb ik tot nu tot 550 km gereden met een kwart tank benzine. Dat komt neer op een gebruik van 1 op 35 a 40.
Het interieur ziet er ook erg luxe uit met het fraaie in Wood accent dashboard en de luxe leren bekleding met zowel voor als achter stoelverwarming.
De Ford app op mijn android GSM is wel zeer uitgebreid en even wennen, je kunt het oplaadproces goed volgen, je bandenspanning zien en je ritten uitgebreid volgen.
Ik kan niet goed zien op de app of de deuren gesloten zijn, op mijn vorige VW app kon ik duidelijk zien of er een deur, achterklep of motorkap niet afgesloten was en ook welke deur.
Natuurlijk zijn er ook zaken die beter uitgevoerd konden zijn, ik kan helaas met mijn 1.90 cm nog niet wennen aan de bestuurdersstoel, deze is aan alle kanten verstelbaar, helaas merk ik na enige tijd dat deze voor mijn lengte niet lekker zit, deels door de wel erg korte zitting en de weinig biedende zijdelingse steun van de stoel, de stoel in mijn vorige auto, de Golf had een luxe Highline stoel van Ergomed met een lendesteun die ook nog kon kantelen , en deze zat voor mij achterafgezien beter, helaas kom je er na een proefritje van de Ford er niet meteen achter , nog kijken wat ik hier aan kan gaan doen.
Ook een gemiste kans is dat er op een auto van € 50.000 , geen fatsoenlijk alarm aanwezig is, met sirene en knipperlicht, mijn aanname was dat deze er inzat, maar bij deze uitvoering, is dit alleen een Alarmklasse 1 met dubbele startonderbreking.
Samenvattend ben ik zeer tevreden met mijn nieuwe Ford Kuga, een auto die fijn rijdt , zeer zuinig is en voor mij persoonlijk een mooie uitstraling heeft in combinatie met luxe uitvoering , kleur en velgen, en natuurlijk heb je bij elke auto en merk je voor en nadelen.
Voor mij is dit momenteel de beste keus.
Wellicht dat ik over een paar maanden nog een aanvulling op deze site geef.
Ford Kuga Vignale autostoel laten aanpassen.
- 1.000 km
In mijn review van eind november , had ik al gemeld dat de bestuurdersstoel ondanks alle instellingen , voor mij persoonlijk niet goed zat.
Ik ben in het verleden 2 x aan een hernia geopereerd, en heb een zeer gevoelige slechte rug en een goede zit is voor mij erg belangrijk, eerder had ik de afgelopen 35 jaar in alle zakelijke auto’s een Recarostoel, dus ik weet uit ervaring waar ik overpraat en oordeel.
Ik heb inmiddels mijn stoel aan laten passen, de orginele lederen bestuurdersstoel is met 4 cm verlengd en er is een extra 1 kamer 3 cell lendesteun in de rugleuning gemonteerd.
Deze lendesteun is met een handpompje aan te passen, de orginele lendesteun , zat voor mijn lange rug te laag.
Deze aanpassingen heb ik laten uitvoeren door JT Autobekleding in Almelo.
Deze aanpassingen zijn in overleg, met eerst een proefzitting , uitstekend en professioneel uitgevoerd.
Aangezien in mijn geval zowel de zitting en de rugleuning aangepast moesten worden, gaan hier wel de nodige uren inzitten en de totale aanpassing was totaal € 730.-
Dit is wel veel geld, echter de originele autostoel wordt persoonlijk aangepast, en een nieuwe Recarostoel kost met inbouw en elektronische aanpassingen ook al snel € 2500.-
( zie ook foto's aanpassingen boven aan de pagina)
Hopelijk gaat Ford bij de nieuwere modellen meer aandacht besteden aan het zitcomfort, dat hebben ze bij VW en Audi beter voor elkaar.
Tot nu toe heb ik nu 1000 km met de Kuga gereden en vindt het een erg fijne auto om in te rijden, zeker nu met mijn aangepaste stoel.
Automatische deurvergrendeling Ford Kuga
- 1.600 km
Ik zou het prettig vinden als de deuren van mijn Ford Kuga automatisch zouden gaan vergrendelen, bij het wegrijden.
Bij mijn vorige auto's van VW en Opel was dit standaard aanwezig.
In het menu van mijn huidige auto is dit niet in te stellen en ook de Ford dealer, kan dit niet via de software van de boorcomputer instellen.
Op de Duitse site van Motortalk gelezen dat dit via site https://www.conversmod.de/ dit wel te fixen zou zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja een adres.
Updates Kuga
- 2.000 km
Betreffende het automatisch vergrendelen is dit nu opgelost, in mijn nieuwe Kuga was in de boordcomputer geen mogelijkheid om deze functie te activeren, de Ford dealers in Nederland kunnen of mogen deze functie helaas niet activeren.
Maar als je vlak bij Duitsland woont heb je daar met een Ford veel meer mogelijkheden.
Mijn achterlichten zijn nu gekoppeld aan de dagrijlichten , dus continu aan.
Tevens heb ik nu een alarm functie op de deuren met melding via de Ford app, het alarm gaat af met de standaard claxon.
Dit is allemaal via het menu in de boordcomputer in het Nederlands in of uit te schakelen, via Ford zit dit er officieel standaard in, echter helaas niet geactiveerd .
Zo wordt mijn Ford steeds completer.
Reservewiel 17 inch
- 2.400 km
Aangezien er bij mijn Kuga standaard geen reservewiel was bijgeleverd, heb ik bij de Ford dealer een reservewiel in de vorm van een thuiskomer bijbesteld.
Deze thuiskomer is 17 inch , terwijl mijn originele wielen 19 inch zijn, dit is toch een verschil in hoogte van enkele centimeters.
Mijn vraag en wens aan de Ford dealer was om een groter reservewiel, minstens 18 inch, om zo de hoogte enigszins te benaderen , deze is te bestellen bij diverse aanbieders.
Het antwoord van de Ford dealer was, dat op advies van Ford Nederland, altijd een 17 inch wordt geleverd.
Heeft iemand hier advies en ervaring mee.???
Navigatie updaten, niet van deze tijd.
- 2.900 km
Via de Fordsite met mijn Vin nr. de laatste Navi update gedownload op een USB stick gezet en in de USB poort van de auto gestopt.
Na 45 minuten rijden was de update nog klaar, als je auto afzet en daarna weer start begint deze dan weer helemaal opnieuw.
Wat is de gemiddelde tijd om deze navi update te installeren???
Gelukkig is er de mogelijkheid om via Android Google Maps de Mobiel via kabel aan te sluiten en werkt uitstekend en ook snel.
Wel een gemiste kans van Ford, om de updates zo ingewikkeld en sloom te maken en dat in 2022.
Bij VW is het updaten veel sneller en efficiënter, downloaden, op SD kaart , 2 minuten wachten en klaar.
Al er lezers zijn die tips voor mij hebben, lees ik dit graag.
Sync 3 update error
- 3.500 km
Helaas is de navigatie van Ford , het Sync systeem uitermate irritant.
Na de laatste Sync 3 update geeft deze een melding, installatie mislukt
foutcode: MEM_Error01, probeer installatie opnieuw, neem contact op met de helpdesk.
Uiteraard de installatie opnieuw geprobeerd, echter zonder resultaat, de helpdesk is jammer van elke seconde dat je hiermee belt, totaal geen kennis van zaken.
Al veel over deze foutcode gelezen, heeft te maken met geheugenfout in combinatie met je Ford vin nummer.
Wel erg knullig dat in 2022, Ford dit niet in de hand heeft, kunnen ze van de VW groep een hoop van leren.
Navigatie eindelijk OK.
- 4.500 km
Eindelijk na veel lezen en testen is mijn navigatie update eindelijk geslaagd zonder MEM_Error01.
Ik heb een tool gedownload onder de naan Interrogator welke dan een nieuw logboekbestand maakt, welke je dan met je VIN nr, via de Ford Sync site kunt activeren.
Hoe gemakkelijk alles via de VW ging , hoe moeilijk het bij de Ford gaat.
My Key tips.
- 5.200 km
Vorige week kwam ik erachter, dat ik waarschijnlijk onder instellingen een tijdje geleden in My Key de snelheidslimiet op 140 km had ingesteld.
Op de Duitse autobaan ging mijn auto dan ook niet harder dan 140 km. met continu waarschuwingen op het dashboard.
Aangezien ik de instelling niet bewust had veranderd kon ik deze instelling niet meer terug vinden .
Nadat ik alle instellingen op het dashboard had doorgenomen, echter niet onder My Key . kwam ik er niet uit en ben naar mijn Ford dealer gegaan, met de vraag of zij enig idee hadden waar ik de instelling kon vinden.
Helaas hadden de beide heren achter de receptie in eerste instantie geen enkel idee, maar na enige navraag dachten ook zij dat het aan My Key moest liggen.
Helaas ben ik niet meteen geholpen , terwijl dit achteraf een zeer simpele handeling is , vooral voor vakmensen die de hele dag toch met Ford bezig zijn en dit systeem op meerdere modellen aanwezig is.
Hieronder de tekst zoals deze op de Ford site staat:
U kunt een snelheidslimiet instellen. Er verschijnen waarschuwingen op het display, gevolgd door een geluidssignaal zodra uw auto de ingestelde snelheid bereikt. U kunt de ingestelde snelheid niet negeren door het gaspedaal door te drukken of via de instelling van de snelheidsregeling.
WAARSCHUWING: Stel de maximumsnelheid voor de MyKey niet in op een snelheid waardoor de bestuurder geen veilige snelheid kan aanhouden, rekening houdend met de maximumsnelheden en de omstandigheden op de weg. De bestuurder is steeds verantwoordelijk om te rijden volgens de lokale wetgeving en de omstandigheden op de weg. Het niet opvolgen van dit voorschrift kan tot een ongeval of verwondingen leiden.
U kunt diverse rijsnelheidsverklikkers instellen. Als u een snelheid selecteert, verschijnt deze op het display, gevolgd door een geluidssignaal zodra de geselecteerde rijsnelheid wordt overschreden.
Maximaal volume van audiosysteem is 45%. Er verschijnt een bericht op het display als u probeert het beperkte volume te overschrijden. De snelheidsafhankelijke of gecompenseerde automatische volumeregeling is ook uitgeschakeld.
Instelling Altijd aan. Als u dit selecteert, kunt u de aandrijfregeling, Noodhulp, de functie "niet storen" (indien uw auto is uitgerust met deze functies) niet uitschakelen en is Sport-modus niet beschikbaar voor MyKey-bestuurders.
Een verhoogd risico op brand in de motorruimte
- 8.000 km
Vorige week kreeg ik een melding in mijn Ford app, dat ik contact met mijn Ford garage moest opnemen i.v.m. een terugroep actie van mijn Ford Kuga.
Melding is 22S47.
Er worden een 7 tal gaten geboord in bodembescherming en de grille wordt aangepast.
Het wordt een echte gatenkaas onder de auto.
https://www.youtube.com/watch?v=-sMZusIrT6Y
Hieronder een vertaling van Duits naar Nederlands.
Een verhoogd risico op brand in het motorcompartiment leidt tot een terugroepactie voor meer dan 36.400 Ford Kuga-eenheden in Duitsland. De 2,5-liter benzinemotor, die zowel in de plug-in hybride (PHEV) als in de full hybrid (FHEV) versie is ingebouwd, heeft er last van, legt een woordvoerder van Ford-Werke GmbH desgevraagd uit. De compacte SUV's rolden tussen 2 augustus 2019 en 13 juni 2022 van de band in de Spaanse fabriek in Valencia.
Een defect zou het motorblok of de oliecarter kunnen beschadigen, zo omschreef de woordvoerder het probleem. “Door het ontwerp van de motorbodembescherming en het actieve grillesluitsysteem (Active Grille Shutter) kan onder bepaalde bedrijfsomstandigheden olie of brandstof zich onder de motorkap verzamelen en naar ontstekingsbronnen migreren, wat kan resulteren in een mogelijke brand onder de motorkap, smeltende componenten of kan leiden tot de ontwikkeling van rook," zei hij.
De remedie, die intern werkt onder de afkorting "22S47", is eerder gericht op de symptomen dan op de oorzaak. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de fabrikant slechts een zeer lage kans op schade ziet (17 gevallen per 100.000 voertuigen).
Volgens de woordvoerder boren de aannemers extra drainagegaten in de bodembescherming zodat daar geen olie/brandstof kan ophopen. "Bovendien zal de Active Grille Shutter worden aangepast om de luchtstroom naar de motor tijdens het rijden te verbeteren, waardoor de temperatuur onder de motorkap daalt", kondigde hij aan.
Update van de motorruimte, onnodige sloop.
- 8.700 km
Hierbij een you tube filmpje hoe de update van de motorruimte aangepast wordt, het lijkt eerder een sloopactie.
De oorzaak is de motor, als deze dan kapot gaat is de aanpassing niet meer nodig, liever het motorprobleem aanpassen, dan de sloop van mijn Ford Kuga.
https://www.youtube.com/watch?v=-sMZusIrT6Y
Sync 3 Systeem update 3,4,22200
- 11.500 km
Gisteren de nieuwe Systeemupdate 3.4.22200 gedownload en geinstalleerd.
Dit via de Duitse Ford sync 3 site, aangezien de Nederlandse Ford Sync 3 offline is. ( Wel weer vreemd. )
Het installeren duurde ongeveer 45 minuten, ik doe dit met de motor uit en alleen via de radio aan te doen en de deur op een kier te laten staan, anders zou ik een rit van 45 minuten moeten gaan maken. Bij het bevestigen van de update met het xml. bestandje op de site krijg ik een error, dit wordt ook bevestigd door de Duitse Kuga rijders die ook deze update hebben gedaan.
Wat voor nieuws er in deze update zit moet ik nog zelf even ervaren.
Ik vindt het nog steeds een moeizame handeling van Ford om deze updates te installeren, dat doet b.v. VW een stuk eenvoudiger.
Navimap F11
- 12.000 km
Ik had de nieuwste versie 3.4.22200 al in mijn auto geupdated met het Vin nummer, maar op de Ford Sync3 site werd deze niet herkend en kon zo ook de nieuwste Map F11 niet downloaden, pas na 1 week kon ik de nieuwe navimap F11 downloaden.
Het installeren van de versie 3.4.22200 kost een half uur en de nieuwe navimap F11 in 2 delen 2.30 minuten.
Totaal dus 3 uur installeren en dat in 2022, echt niet meer van deze tijd.
Maarja, het functioneerd allemaal wel en je zal het als consument maar moeten accepteren en ik zie het als een uitdaging.
Je hebt altijd Google maps op Andriod nog achter de hand en deze verdiend altijd nog mijn voorkeur.
Panoramadak terugroep 22S58
- 14.200 km
Panoramadak problemen terugroep actie. "22S58"
Wereldwijd moeten 13.400 Kuga's die tussen 19 april en 18 oktober 2021 zijn geproduceerd, terug naar de werkplaats.
Aanleiding voor de maatregel is een mogelijke loslating van het panoramadak. De gebrekkige hechting werd veroorzaakt door de inwerking van UV-licht op de coating van het frame van het panoramadak.
In de werkplaats wordt het panoramadak gecontroleerd op hechting van de coating, indien nodig wordt het glazen dak opnieuw gelijmd.
De interne fabrikantcode is "22S58"
Eind vorig jaar is de onderkant aangepast, nu de bovenkant.
Ik heb 40 jaar een auto van de zaak gehad , maar dit nog niet eerder meegemaakt , 2 terugroepactie's in een half jaar tijd.
Terugroep actie 23S27
- 18.500 km
Als je het kenteken van je Ford Kuga invoerd bij de RDW wordt je niet erg vrolijk van de omschrijving van de terugroep actie.
Het eigenlijke probleem in de motor wordt niet opgelost en d.m.v. een software update waarvan de functie mij nog niet duidelijk is, probeert Ford op een goedkope manier dit zo volgens mij op te lossen.
Ik weet niet wat deze problemen voor je latere inruil gaan betekenen, maar zeker is dat de inruilprijs er niet hoger door wordt.
Zie onder de RDW omschrijving :
Referentiecode producent 23S27
Meldende producent/distributeur Ford Nederland B.V.
Referentiecode RDW MGP230240
Publicatiedatum RDW 22-06-2023
Merk/Type - FORD GALAXY
- FORD KUGA
- FORD S-MAX
Categorie defect Motorrijtuigen - motor inclusief brandstof-, smeer- en koelsysteem
Omschrijving defect Door een motorstoring kan een scheur in het cilinderblok ontstaan.
Materiële gevolgen Hierdoor is het mogelijk dat olie ontsnapt, waardoor in combinatie met de hitte in de motorruimte, brand onder de
motorkap kan ontstaan.
Mogelijk gevaar - Brand met letselschade
- Het belasten van het milieu
Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken bij een Ford erkend reparateur of Ford erkend
hersteller. Deze zal een software update uitvoeren.
Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief
Meer informatie op internet (Nog) niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer +31 (0) 70 7703 777
Opmerkingen RDW Geen
Sync 3 update probleem.
- 20.500 km
Helaas kon in mijn Sync3 niet meer updaten zowel via de Wifi, alsmede de usb,
De usb werd niet meer herkend en ook , als ik met Wifi contact probeerde te maken, geen enkele reactie.
Ik heb nu een Reset gedaan, en ja hoor , gelijk begon de auto via Wifi de updates uit te voeren.
Voordeel van de wifi is dat de auto als de verbinding verbroken wordt, automatisch de volgende keer weer zelf gaat updaten.
Gelukkig kan ik via Wifi 5 ghz ,contact met de auto maken wat beduidend sneller is als de Wifi 2 ghz verbinding.
Ik heb nu de software versie 3.4.23188 en de navi versie F12.
Zelf zie ik nog geen nieuwe verschillen, maar je hebt nu toch maar weer de nieuwste updates binnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 1.5 EcoBoost Trend Ultimate | Trekhaak | Navigatie | Voorruitverwarming | Cruise Control | Climate Control |
- 2019
- 73.965 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale
- 2021
- 66.000 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Zeer nette auto | Automaat | Navigatie | Apple carplay & Android auto | B&O Audio | Parkeersensoren voor en achter | Achteruitrijcamera | 20" Lichtmetalen velgen | Privacy glas |
- 2023
- 60.700 km