Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020) #2

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Vignale
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst15 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

zuinige auto met prima eigenschappen

  • 15 km

Aangekocht feb2020 geleverd juni 2020
6300km
Bij de aankoop van de auto heb ik bijna alle mogelijke opties meegenomen. De prijs was rond het bedrag wat ik ervoor ingeschat had maar was vorig jaar nog voordeliger vwb BPM en wegenbelasting. Tevens gaf de dealer een goede inruilprijs waardoor het de doorslag gaf. Wat ook de doorslag gaf was dat het de eerste auto in de prijsklasse (en hoger) was waarin alles compleet te krijgen was met om te beginnen een goede en zuinige hybride motor met mogelijkheden zoals adaptive cruisecontrol, digitaal dashboard, head-up display, camera’s voor en achter en dode hoek verklikkers en nog veel meer. De overige (duurdere) merken hadden het nog niet beschikbaar of alleen tegen veel duurdere meerprijs.

Door de corona is het reizen wel beperkt tot de landsgrens waardoor ik niet bijv. in Duitsland nog even de kracht van de motor kon uit testen. De ruimte in de auto vind ik prima en de afwerking met Windsor Leer, zo goed als rondom, vind ik prima. Ik moet toegeven dat ik ooit Rovers heb gereden met het Engelse leder en dat rook je nog bij het inruilen, hier is dat niet zo. Over Engels gesproken: ik kreeg een van de eerste leveringen en daar zit nog een UK 220V stekker achterin! (Ford ken je klanten!) daar heb ik maar een verloop voor gekocht en het netje voor bijv. de Parkeerschijf zit ook aan de verkeerde kant (console voor instellen van de automaat en de andere knoppen zitten wel goed).

Er zitten veel goede opties op ik ben zeer tevreden met de Head-up display die ik meer gebruik dan het entertainmentsysteem voor navigatie maar ik weet dat je er niet te lang (188cm+) voor moet zijn anders lees je maar de helft. Het werkt prima met alle navigatiesystemen die ik heb geïnstalleerd: Google Maps en Sygic en het Ford eigen systeem. Elk heeft zijn eigen voor en na delen. Ford kaarten zijn wat gedateerd en snel iets opzoeken.. tja; Sygic vind ik het mooist maar kiest weer niet altijd de efficiëntste route en Google Maps geeft maar secties van regio’s en moet daarna weer een download doen, hoewel we wel over 1/3 van de kaart van NL praten als sectie; verder is het prima informatie. Overigens: jawel: ze werken alle 3 tegelijkertijd als je een echte nerd bent; je moet dan wel de pratende dames uitschakelen en er maar 1 kiezen. Toggelen onderling gaat prima. Nog nooit gecrasht. De adaptive cruise control werkt bij mij prima maar bij bochten en slingerwegen wil hij nog wel een noodstop maken als hij een object meent te zien. Lane Assist werkte in het begin voor mijn gevoel strakker, ik had het gevoel dat je strak in het midden van de rijbaan kon blijven rijden, na de 1e update heb ik het gevoel dat je meer zelf moet sturen en dat het pas bij het over de lijn of te dicht bij de lijn rijden in actie komt. Ik weet dat niet zeker. Het werkt overigens bij kruispunten met veel lijnen niet of niet goed. Opletten dus. Wat ik heel erg goed vind is de koplampen afstelling. Waar ik woon zijn boswegen waar ’s avonds de verlichting wat zwak is en je ziet de automatische groot en dimverlichting aan en dimmen/uit gaan waar nodig en je ziet ook de verlichting keurig wegdraaien van tegenliggers en in de bochten er weer bijkomen. Prima. De tegenliggers worden nu alleen nog verblind door hun eigen licht wat reflecteert op de voorkant van het heads-up display… iets om op te letten voor Ford.

Elektrisch rijden gaat me prima af. Ik heb altijd een wat ‘matig’ gevoel gehad voor elektrisch rijden want de technologie leek mij te snel gaan voor mijn eigen gevoel maar je wil toch weer wat terug voor je auto bij inruil en -ok- het is stukken goedkoper. Ik heb wel vanaf de eerste dag thuis een Wallbox laten monteren (een verhaal apart) maar dat was het begin van het succes. Het is daarmee echt goedkoper en de bediening is echt simpel en uitwaaien in een benzinestation doe ik nu nog maar 1x per 5 maanden. Dat had ik niet gedacht.
Niet alleen dat de afstand die een volle batterij biedt in heel veel gevallen echt voldoende is sta ik vaak ook te kijken dat bij een lege batterij je nog vele extra teruggewonnen kilometers krijgt en zeker als je als een neuroot de ‘L’ toets indrukt bij afremmen of bij een verkeersviaduct de rotonde naar beneden afrijdt. Prima ! De benzine motor komt op zonder dat je er erg in hebt en slaat zo ook af als elektrisch rijden efficiënter is. Geheel vanzelf. Voor de neuroot: bijv. bij het stoplicht wegscheuren activeert ook bij ‘alleen elektrisch’ de benzinemotor en als die nog koud is blijft de motor dan nog zeker 5-7km actief bij het rijden. Iets om op te letten als je in een buitenlandse stad met een zone met een benzine motoren ban in zo’n zone rijdt. Ik rijd in dat geval wel rustig hoewel het niet nodig is om als een natte krant te rijden. Ik ben prima tevreden over de Electro motor, de (nieuwe) batterij, de goede prestaties en de mogelijkheden zoals automatisch rijden, alleen elektrisch rijden en de andere mogelijkheden. De Sport stand is wel leuk, maar weer niet zo voordelig. Het all-over benzine verbruik is ook prima; gegeven dat de auto toch wel 1850kg weegt en er tot 225pk uitkomt. Zeker 1,5keer zuiniger op puur alleen benzine dan mijn vorige auto.

Het entertainment console is helder maar ik vind het vervelend dat ik via het console een andere radiozender moet opzoeken. Ik kan alleen harder en zachter regelen vanaf mijn stuur. Minder dus.
In de Vignale zit een elektrisch goed verstelbare bestuurdersstoel met verwarming maar weer niet met de optie koeling. Vorig jaar bij de hitte periode heb ik dus wel gebruik gemaakt om de auto op afstand aan te zetten waarmee ook de automatische Airco wordt geactiveerd. Dat werkt bij de Vignale prima ik mis dus de koeling niet. 2 minuten is al prima. Ik mis wel een koeling in het handschoenenkastje in het dashboard waar je blikjes of flesjes koel kan houden. Minder dus.

Ik schrijf al veel maar hier nog wat opmerkelijke dingen die ik vind.
De dode hoek verklikker gaat wel wat laat aan die mag wel wat eerder, ik denk dat op de autobahn je anders kan schrikken met wat er zoal links passeert. Minder.
Ik mis in zo’n auto wel een 360 graden parkeer hulp. Misser.
Mijn bagageafdekscherm is echt gevoelig voor wind. Bij strakke wind kan dat uit zijn bevestiging waaien en zomaar beschadigen. Misser.
Zelf inparkeren.. tja. Het werkt uiteindelijk wel. Dat weer wel.

Dan nog dit. Is het een SUV of een cross-over? Ik mijn vorige auto had je nog een zwak terrein auto gevoel, er zat een down hill optie op om een talud of bergweggetje gecontroleerd naar beneden te rijden, hier alleen op het dasboard een verlicht icoontje, t blijft zoeken naar de knop!.. Geen 4W (voor mij geen probleem) en met name de Vignale veert als een luxe sedan. Drempels en oneffenheden neem je riant en dan die stilte. Hij is er te mooi voor om in de modder te rijden. Ik vind het geen probleem (meer). Ik heb een mooie auto, prima in de lak en die voor mij prima voldoet en zodra het weer kan hele lange afstanden kan rijden. Een cross over voor wat mij betreft, die Vignale. Prima.

Postscriptum: intussen ben ik er mee naar het buitenland gegaan en in dit geval de Vogezen en de Ardeche waar ik ook wat "Tour de France' achtige parcours heb gereden en wat schetst mijn verbazing: het deskboard icoontje op het digitale display van de hill descent slaat groen aan bij stevige hellingen naar beneden! ik heb niet iets bijzonders kunnen merken maar het zal beslist wel zijn werk hebben gedaan want ik kwam moeiteloos beneden en wat nog meer: voor het eerst zag ik een lege accu zich zelf opladen en dat ging veel sneller dan ik gedacht had. Dus nog meer plussen na ca 11000km!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.