Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Kuga

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021)

autoreview

41
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021)
Melvin 8163682
  • Melvin 816368214
  • Gebruikersreview
9 juni 2021 om 17:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Titanium X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dubbel gevoel

  • 3.500 km
  • 9 juni 2021

Begin april kon ik eindelijk de Ford Kuga in ontvangst nemen. Drie maanden later dan gepland als gevolg van het vervangen van het accupakket. Als extra’s heeft de auto het ‘driver assistance pack’, een elektrisch verstelbare bestuurderstoel en een elektrische achterklep.

Het is de eerste keer dat ik heb gekozen voor een Ford, hiervoor reed ik meestal VW, als laatste een VW Tiguan.
Inmiddels zitten de eerste 3.500 km erop. De auto rijdt lekker maar er zijn wel erg veel irritatiepunten.

Om positief te beginnen, de auto rijdt lekker, vooral wanneer je elektrisch kan rijden. De actieradius is in de lente en zomer zeker 50 kilometer, prima voor het woon-werkverkeer.

De kleur is lekker fel wanneer het zonnetje schijnt maar niet echt oranje, wat de naam ‘Sedona Orange’ wel suggereert. De dealer had destijds geen kleurstaal beschikbaar dus het was een beetje een gok toen ik de auto in deze kleur bestelde. Wanneer ik vrienden vraag welke kleur zij denken dat het is, dan zegt niemand dat het oranje is, meestal zegt men bruinrood.

In de artikelen in de Autoweek heeft men het vaak over de uitstekende wegligging van Ford-wagens maar ik kan niet zeggen dat deze beter vind dan die van de auto’s die ik in voorgaande jaren heb gereden dus dat is een beetje een tegenvaller. Zeker op rotondes vind ik de auto nogal overhellen en draaien over zijn lengte-as. Ook met verkeersdrempels gaat het moeizaam door het hoge gewicht, de auto zakt echt fors door zijn hoeven.

Ik ben wel positief over de elektrische achterklep die je veel gebruikt omdat je daar de elektrische kabel steeds moet opbergen na het laden. Jammer is dat de ze geen handig ophangsysteempje/haak hebben aangebracht in de achterbak om de oplaadkabel aan op te hangen waardoor deze nu in de achterbak rondslingert.

Over het algemeen rijdt de auto best lekker, maar ik heb wel een heel lijstje met irritatiepunten.

Mijn grootste irritatie is het feit dat elke keer wanneer je de auto start het ‘lane keeping system’ automatisch aanstaat en zodra je ergens over een streepje rijdt begint de auto aan je stuur te trekken. Je moet deze ‘beveiliging’ dan uit gaan zetten (knopje op de handel) maar dat moet dus élke keer nadat je de auto hebt gestart. Ik heb bij de Fordgarage gevraagd of ze dit in de software kunnen aanpassen zodat dit systeem standaard uitstaat. De garage zegt dit onderzocht te hebben maar dat dit niet mogelijk is. Vreemd verhaal want het is simpelweg een regeltje (default instelling) in de software aanpassen. Dus heb ik verzocht om de functie maar permanent uit te schakelen maar ook dat behoort niet tot de mogelijkheden. Er zit dus niet anders op dan om elke keer de functie handmatig uit te schakelen en vooral ’s ochtends wil je dat nog wel eens vergeten en dan begint de auto weer aan dat stuur te sjorren.

De intelligent cruise control en de adaptive cruisecontrol werken ook maar matig en levert soms ook gevaarlijke situaties op, dus deze opties staan ook altijd uit. Al met al heb ik weinig plezier aan het ‘driver assistance pack’ en heb ik spijt van deze keuze.

De zitting van de elektrische verstelbare stoel is helaas te kort (en ik ben niet bijzonder lang) en ook te vlak. Ondanks de instelling heb ik nog geen lekkere positie gevonden en dat zal ook niet meevallen gezien de korte zitting. De verkoper had me al gewaarschuwd en geadviseerd om de elektrische bestuurdersstoel te kiezen om het ongemak te compenseren maar veel helpt het niet.

De media-systeem is voorzien van Syn3 en dat werkt redelijk. De spraakherkenning is echter erbarmelijk, wat een ergernis! Inmiddels zet ik de bestemming maar handmatig in de navigatie. Apple Car Play (met Siri) kan dit oplossen maar dat werkt helaas alleen bekabeld met je Iphone en niet wireless (deze voorwaarde was men ‘vergeten’ te melden in de brochure). Dus elke keer een kabeltje aansluiten, erg onhandig. Met Syn4 werkt Apple Car Play wel draadloos maar dit komt helaas niet beschikbaar in de Kuga. Onbegrijpelijke misser naar mijn mening, in de E-Mustang zit het wel gewoon dus waarom niet ook gewoon beschikbaar stellen in Kuga? Het geluid is oké maar ik had hogere verwachtingen van een ‘B&O premium audio met tien luidsprekers’ terwijl ik toch niet verwend ben op dat vlak.

Het instrumentenpaneel onderscheidt zich door de hoeveelheid onzinnige meldingen. Zodra je wegrijdt staat er 20 seconden lang een melding in het display die je meldt dat je je autogordels hebt omgedaan!!! Maar dat wist ik al, want ik heb ze zelf omgedaan! Een melding is alleen handig wanneer je het vergeten bent, anders is het alleen maar irritant. Hetzelfde geldt voor de melding dat het systeem geen verbinding kan maken met je telefoon. Dat is logisch want ik neem niet altijd mijn telefoon mee als ik ga autorijden. En de melding blijft de hele tijd in beeld totdat je deze zelf hebt verwijderd. Zucht! En zo zijn er meer voorbeelden maar die zal ik niet allemaal noemen.

De lijvige gebruikshandeling is erg omslachtig en geregeld zeer onduidelijk in zijn formulering. Zo is er het hoofdstuk over het voorverwarmen van de auto. Dit kan je voorprogrammeren via de app. Erg handig, in mijn vorige auto had ik een standverwarming die keurig programmeerbaar was en waardoor de auto ’s ochtends lekker warm was wanneer je instapte. De voorverwarming in de Kuga is wel te programmeren maar werkt alléén wanneer de auto aan de oplader staat, al staat die voorwaarde nergens zodanig beschreven. Zelfs wanneer de accu volledig vol is, vertikt de auto het om te gaan voorverwarmen wanneer deze niet aan de laadpaal staat. Dit kun je deels oplossen door via de app de auto op afstand voor te verwarmen. Echter, dan wordt de motor gestart en staat de automotor een kwartier lang voor je huis te draaien, verre van optimaal. Terwijl er voldoende stroom aanwezig is in de accu om elektrisch voor te verwarmen, maar daar kiest ‘het systeem’ niet voor en je kunt dit niet beïnvloeden.

Ook bijzonder vervelend is dat zoiets eenvoudigs als een zonneklep niet goed past. Wanneer je de zonneklep wilt uitvouwen dat gaat dat onvoldoende ver naar voren doordat de raamstijl in de weg zit. De vorm van de klep past gewoon niet goed en ‘botst’ tegen de raamstijl aan. Hierdoor staat de klep te ver omlaag in plaats van naar voren en verhindert dat je goed naar voren kunt kijken. Dus gebruik je de zonneklep maar niet en kijk je recht in de laagstaande zon. Hoe moeilijk kan het zijn?

Al met al een heel lijstje kritiekpunten, daarom ook de titel ‘dubbel gevoel’. Hij rijdt lekker maar het had eenvoudig zo veel beter gekund. Van een auto van dik 40k mag je toch wel iets verwachten of niet?

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Ford Kuga? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Kuga
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Kuga

INFO
Alphabet
Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 669
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 576
 
Ford Kuga in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Kuga 2.5 Hybride

    Ford Kuga 2.5 Hybride

    • 2022
    • 30 km

    € 42.999

    Ford Kuga 2.5 Hybride Titanium AWD PANO

    Ford Kuga 2.5 Hybride Titanium AWD PANO

    • 2022
    • 32 km

    € 48.999

    Ford Kuga 1.5 EcoBoost Ultimate Navi|DAB+|Clima|Cruise|PDC|Lmv

    Ford Kuga 1.5 EcoBoost Ultimate Navi|DAB+|Clima|Cruise|PDC|Lmv

    • 2019
    • 53.267 km

    € 21.750

Meer Ford Kuga occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Kuga

    49
    • 15 juni 2021

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Kuga specificaties
  • Ford Kuga occasions
  • Ford Kuga video's
Advies en informatie
  • Ford Kuga tests
  • Ford Kuga gebruikersreviews
  • Ford Kuga index
PREMIUM
Ford Kuga Ecoboost - Eerste rijtest

Ford Kuga Ecoboost - Eerste rijtest

Bij nieuwe modellen gaat altijd veel aandacht uit naar de PHEV-versie, maar doen we daarmee...

Lees meer
 

Ford Kuga reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)

    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)

    11
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

    10
    • 10 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2021)

    11
    • 2 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021)

    19
    • 28 november 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021)

    • 29 september 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021)

    38
    • 22 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

    10
    • 8 augustus 2021
meer reviews
Ford Kuga PHEV - Mitsubishi Outlander PHEV - Dubbeltest

Ford Kuga PHEV - Mitsubishi Outlander PHEV - Dubbeltest

Ooit was de Mitsubishi Outlander een vreemde, maar goed verkopende eend in de bijt. Inmiddels...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vernieuwde Ford Kuga: volledig nieuw gezicht

    Vernieuwde Ford Kuga: volledig nieuw gezicht

    41
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuw gezicht voor Ford Kuga

    Nieuw gezicht voor Ford Kuga

    9
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)

    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)

    11
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2020)

    10
    • 10 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 Turbo AWD Titanium (2009)

    Ford Kuga 2.5 Turbo AWD Titanium (2009)

    1
    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2021)

    11
    • 2 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale (2021)

    19
    • 28 november 2021
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    25
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    10
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    23
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    4
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden