Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021) #2

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Titanium X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf34 km
KM-stand laatst9.258 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 360 km

Op woensdag 9 juni mocht ik dan eindelijk de auto ophalen bij Broekhuis in Zeist.
Het is een lease auto, dus vandaar op een centraal punt de dealer.
Het is het wachten waard, dat zeker. Na de proefrit en bestelling vorige zomer. De terugroepactie en bj wijziging en het daarbij duurder worden van de auto hebben voor veel frustratie gezorgd.

De eerste indruk van de Titanium X, is dat het uiterlijk een beetje verschilt van de 2020. Zo is de chrome strip niet meer rondom de ramen, maar alleen aan de bovenzijde. Het intrieur heeft nu ook een volledig digitaal dashboard! De stoel is ook 10weg verstelbaar. En daarnaast zijn de USB-aansluiting en spanningsbron voor de achterstoelen gewijzigd.

Na een beknopte uitleg, mocht ik een terugreis maken van Zeist naar huis (Brabant). Een lekker uurtje rijden en de rij-assistent systemen testen. Alles bevalt prima. Moest erg wennen aan de felle rem en het directe gaspedaal. Maar na enkele ritjes is dat erg prettig.
Ik heb nog maar weinig gereden, dus nog geen ervaring in lange ritten. Het opladen doe ik bij publieke laadpalen in de buurt en rijd voornamelijk op de modus ev-later, wat best goede verbruiks resultaten laat zien.

Kortom als ik dadelijk weer regelmatiger naar kantoor mag en ook weer meer km's ga maken.

Eind augustus gaan we op vakantie met de vouwagen naar Toscane, heel benieuwd hiernaar. We hebben ook 2 kleine kinderen de (jongste 7 maanden nu, oudste 3 jaar) dus we moeten ook heel wat laden voor hen, bij iedere rit. Tot nu toe valt de bagageruimte niet tegen!
Na deze vakantie, verwacht ik deze review te updaten.
Foto's volgen dan ook.

Conclussie tot nu toe:
Erg blij dat de Kuga PHEV er eindelijk is, een heerlijke comfortabele reisauto!

Eerst 1500km

  • 1.880 km

De eerste 1500 km zijn gereden.
We laden zoals gezegd veel publiek op, dit omdat dat de gratis manier is voor mij ivm geen laadpaal en een zakelijke laadpas. De andere optie is thuis aan het stopcontact, maar dat kost dus geld.
De meeste woon-werk ritjes zijn +/- 65 km dus past precies binnen het bereik van de accu. (in de zomer)
Een volle acculading is op dit moment ongeveer 75 / 80 km bereik.
Verbruik tot nu toe: 1l/50,51km | 1,98l/100km

Wat valt er op:
Bij het wegrijden met een volle accu en woon-werk verkeer, wil ik graag EV-NOW gebruiken. Rijdt ik zonder ACC en L stand aan, lukt dat prima. Maar ga je ACC en de terugwin stand (one-pedal drive L) toepassen, dan schakelt de motor in wegens systeemprestaties.
Ook heb ik tevens wat langere ritten gemaakt, waarbij na de heenreis de accu leeg is en terug dan toch nog ongeveer 40% van de afstand kan worden geregenereerd, dat is dat op een N-Weg met flink wat rotondes.
Dus dat regeneren vind ik echt wonderbaarlijk goed.
Verder opladen gaat altijd goed, ondanks dat er veel elektrische voertuigen in mijn wijk rondrijden, is er bijna altijd plek bij de laadpaal 2 straten verderop.

Rijervaring elektrisch is geweldig, je rijdt lekker soepel weg en ondanks dat het best een logge auto is, ben je vlot weg bij de verkeerslichten. Rotonde's moet je niet nemen met de verwachting dat je een kleine lichte auto hebt, dus beetje met beleid.
Overschakelen naar brandstof gaat heel smooth, voel je eigenlijk niet. Verder qua Sync3 geen problemen tot nu toe, een hele verademing vergeleken met de Peugeot 308SW die ik hiervoor had.

Puntjes van aandacht:
Audio bij in-uit parkeren, soms gewoon over de speakers, maar na opladen van achter het stuur een schel piepje bij waarschuwingen. Heel vreemd.
Opletten met activeren ACC en L stand bij volle accu en het willen inschakel van de moter
automatische achterklep met kleine kinderen, de oudste (3 jaar) zat er bijna tussen bij dichtgaan.

Verder kijk ik uit naar over 2 maanden, dan gaan we met de vouwwagen op pad, als het goed is naar Italië, maar dat weet je nooit zeker met deze pandemie.

Vakantie ervaring

  • 9.258 km

Half augustus vertrokken we met de vouwwagen en de auto vol richting Toscane. Vooraf informatie gevraagd op een Kuga Pagina op Facebook, wat hun ervaringen waren als gebruik van EV modus voor lange ritten.
Het werd de gehele rit EV-Later. Dat is de enige modus die je de hele rit kan laten staan. Het resultaat is boven verwachting.
We moesten voor onze rit naar de overnachting in Oostenrijk 1x tanken.
De accu wordt in het begin tot 80% leeg gereden. Daarna laadt je af en toe wat op door het remmen etc. En de accu blijft dus gewoon beschikbaar voor het geval je meer vermogen nodig hebt. Erg prettig rijden dus!
Qua power en wegligging echt prima rijden met aanhanger. Continu ACC op 110 gehad en nog meer dan voldoende power over om eens in te halen.
Berg op, berg af alles rijd voortreffelijk.
Grappig detail, na de fernpass was de accu vol. Dus remmen op de motor in plaats van regenererend.
Het eerste stuk: 830 km, waarvan 225,3 elektrisch (zonder opgeladen te hebben onderweg). Gemiddeld verbruik: 15,6 KM/l
Dag erna naar Toscane: 569,9 km, waarvan 246,1 elektrisch (niet opgeladen vooraf en onderweg) gem. verbruik: 19.1 km/l
Terugweg: totaal 1448,3 km, waarvan 472,3 elektrisch. Vertrokken met volle accu. Onderweg overnacht en nergens bijgeladen. Gem. verbruik 16,8 km/l
Dat is dus een prima resultaat.

De APP: Die is waardeloos, dan wel, dan geen verbinding. Geen notificatie als de accu vol is (publieke laadpaal).
Hoedeplank: Tja, bij volle belading irritant ding. Maar je kan m eenvoudig opvouwen.
BLIS: Viel af en toe aan de rechter zijde uit in Italie. Maar kan zijn dat de italiaan te ver over in de vluchtstrook reed?!

Al met al, dik tevreden. Rijd heerlijk comfortabel en ook erg zuinig icm. vouwwagen, snelweg, bergpas. Hopelijk mogen we in de winter weer, dan zonder vouwwagen maar wellicht met dakkoffer.

Foto's van de combi en dashboard voeg ik later toe!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Arval
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 591
 
Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 669
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens