Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 3.500 km |
Dubbel gevoel
- 3.500 km
Begin april kon ik eindelijk de Ford Kuga in ontvangst nemen. Drie maanden later dan gepland als gevolg van het vervangen van het accupakket. Als extra’s heeft de auto het ‘driver assistance pack’, een elektrisch verstelbare bestuurderstoel en een elektrische achterklep.
Het is de eerste keer dat ik heb gekozen voor een Ford, hiervoor reed ik meestal VW, als laatste een VW Tiguan.
Inmiddels zitten de eerste 3.500 km erop. De auto rijdt lekker maar er zijn wel erg veel irritatiepunten.
Om positief te beginnen, de auto rijdt lekker, vooral wanneer je elektrisch kan rijden. De actieradius is in de lente en zomer zeker 50 kilometer, prima voor het woon-werkverkeer.
De kleur is lekker fel wanneer het zonnetje schijnt maar niet echt oranje, wat de naam ‘Sedona Orange’ wel suggereert. De dealer had destijds geen kleurstaal beschikbaar dus het was een beetje een gok toen ik de auto in deze kleur bestelde. Wanneer ik vrienden vraag welke kleur zij denken dat het is, dan zegt niemand dat het oranje is, meestal zegt men bruinrood.
In de artikelen in de Autoweek heeft men het vaak over de uitstekende wegligging van Ford-wagens maar ik kan niet zeggen dat deze beter vind dan die van de auto’s die ik in voorgaande jaren heb gereden dus dat is een beetje een tegenvaller. Zeker op rotondes vind ik de auto nogal overhellen en draaien over zijn lengte-as. Ook met verkeersdrempels gaat het moeizaam door het hoge gewicht, de auto zakt echt fors door zijn hoeven.
Ik ben wel positief over de elektrische achterklep die je veel gebruikt omdat je daar de elektrische kabel steeds moet opbergen na het laden. Jammer is dat de ze geen handig ophangsysteempje/haak hebben aangebracht in de achterbak om de oplaadkabel aan op te hangen waardoor deze nu in de achterbak rondslingert.
Over het algemeen rijdt de auto best lekker, maar ik heb wel een heel lijstje met irritatiepunten.
Mijn grootste irritatie is het feit dat elke keer wanneer je de auto start het ‘lane keeping system’ automatisch aanstaat en zodra je ergens over een streepje rijdt begint de auto aan je stuur te trekken. Je moet deze ‘beveiliging’ dan uit gaan zetten (knopje op de handel) maar dat moet dus élke keer nadat je de auto hebt gestart. Ik heb bij de Fordgarage gevraagd of ze dit in de software kunnen aanpassen zodat dit systeem standaard uitstaat. De garage zegt dit onderzocht te hebben maar dat dit niet mogelijk is. Vreemd verhaal want het is simpelweg een regeltje (default instelling) in de software aanpassen. Dus heb ik verzocht om de functie maar permanent uit te schakelen maar ook dat behoort niet tot de mogelijkheden. Er zit dus niet anders op dan om elke keer de functie handmatig uit te schakelen en vooral ’s ochtends wil je dat nog wel eens vergeten en dan begint de auto weer aan dat stuur te sjorren.
De intelligent cruise control en de adaptive cruisecontrol werken ook maar matig en levert soms ook gevaarlijke situaties op, dus deze opties staan ook altijd uit. Al met al heb ik weinig plezier aan het ‘driver assistance pack’ en heb ik spijt van deze keuze.
De zitting van de elektrische verstelbare stoel is helaas te kort (en ik ben niet bijzonder lang) en ook te vlak. Ondanks de instelling heb ik nog geen lekkere positie gevonden en dat zal ook niet meevallen gezien de korte zitting. De verkoper had me al gewaarschuwd en geadviseerd om de elektrische bestuurdersstoel te kiezen om het ongemak te compenseren maar veel helpt het niet.
De media-systeem is voorzien van Syn3 en dat werkt redelijk. De spraakherkenning is echter erbarmelijk, wat een ergernis! Inmiddels zet ik de bestemming maar handmatig in de navigatie. Apple Car Play (met Siri) kan dit oplossen maar dat werkt helaas alleen bekabeld met je Iphone en niet wireless (deze voorwaarde was men ‘vergeten’ te melden in de brochure). Dus elke keer een kabeltje aansluiten, erg onhandig. Met Syn4 werkt Apple Car Play wel draadloos maar dit komt helaas niet beschikbaar in de Kuga. Onbegrijpelijke misser naar mijn mening, in de E-Mustang zit het wel gewoon dus waarom niet ook gewoon beschikbaar stellen in Kuga? Het geluid is oké maar ik had hogere verwachtingen van een ‘B&O premium audio met tien luidsprekers’ terwijl ik toch niet verwend ben op dat vlak.
Het instrumentenpaneel onderscheidt zich door de hoeveelheid onzinnige meldingen. Zodra je wegrijdt staat er 20 seconden lang een melding in het display die je meldt dat je je autogordels hebt omgedaan!!! Maar dat wist ik al, want ik heb ze zelf omgedaan! Een melding is alleen handig wanneer je het vergeten bent, anders is het alleen maar irritant. Hetzelfde geldt voor de melding dat het systeem geen verbinding kan maken met je telefoon. Dat is logisch want ik neem niet altijd mijn telefoon mee als ik ga autorijden. En de melding blijft de hele tijd in beeld totdat je deze zelf hebt verwijderd. Zucht! En zo zijn er meer voorbeelden maar die zal ik niet allemaal noemen.
De lijvige gebruikshandeling is erg omslachtig en geregeld zeer onduidelijk in zijn formulering. Zo is er het hoofdstuk over het voorverwarmen van de auto. Dit kan je voorprogrammeren via de app. Erg handig, in mijn vorige auto had ik een standverwarming die keurig programmeerbaar was en waardoor de auto ’s ochtends lekker warm was wanneer je instapte. De voorverwarming in de Kuga is wel te programmeren maar werkt alléén wanneer de auto aan de oplader staat, al staat die voorwaarde nergens zodanig beschreven. Zelfs wanneer de accu volledig vol is, vertikt de auto het om te gaan voorverwarmen wanneer deze niet aan de laadpaal staat. Dit kun je deels oplossen door via de app de auto op afstand voor te verwarmen. Echter, dan wordt de motor gestart en staat de automotor een kwartier lang voor je huis te draaien, verre van optimaal. Terwijl er voldoende stroom aanwezig is in de accu om elektrisch voor te verwarmen, maar daar kiest ‘het systeem’ niet voor en je kunt dit niet beïnvloeden.
Ook bijzonder vervelend is dat zoiets eenvoudigs als een zonneklep niet goed past. Wanneer je de zonneklep wilt uitvouwen dat gaat dat onvoldoende ver naar voren doordat de raamstijl in de weg zit. De vorm van de klep past gewoon niet goed en ‘botst’ tegen de raamstijl aan. Hierdoor staat de klep te ver omlaag in plaats van naar voren en verhindert dat je goed naar voren kunt kijken. Dus gebruik je de zonneklep maar niet en kijk je recht in de laagstaande zon. Hoe moeilijk kan het zijn?
Al met al een heel lijstje kritiekpunten, daarom ook de titel ‘dubbel gevoel’. Hij rijdt lekker maar het had eenvoudig zo veel beter gekund. Van een auto van dik 40k mag je toch wel iets verwachten of niet?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Trekhaak | Winterpack | Cruise Control Adaptief | B&O | Navigatie |
- 2022
- 97.028 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 165 kw ST-Line X Panoramadak | NL Auto | Head up display | Bang & Olufsen
- 2020
- 12.230 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium | Trekhaak elektrisch uitklapbaar | Schuif/kantel pano dak | 360 camera | Cruise control adaptief | Winterpakket | Apple Carplay/Android Auto | Achterbank verwarmd | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief met Stop&Go en stuurhulp
- 2024
- 12.191 km