Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 4.720 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Lang leve het milieu!
- 7.219 km
De titel verraadt al dat het om een plug-in gaat. Had je ook op de foto kunnen zien, natuurlijk. Deze Kuga is overigens wel puur vanuit milieu-technisch oogpunt gekocht. En niet omdat ie een 2,5 liter ongeblazen motor in het vooronder heeft liggen.....
Eigenlijk is het de schuld van de collega die een Toyota met hybride techniek heeft, want dat reed prima. Al doende en denkende kwamen we uiteindelijk op een plug-in hybride uit. En na een proefrit moest het een Kuga worden. En de zoektocht naar een goed exemplaar duurde niet zo lang eigenlijk!
Gekocht in augustus 2020 als occasion met net geen 5000 km op de teller. Het verhaal gaat dat de vorige eigenaar deze Titanium X uitvoering ingeruild heeft op de door hem zo felbegeerde Vignale. Maakt ons niet uit: dit is een nagenoeg nieuwe wagen met four-season banden en een afneembare trekhaak er op. Prima voor ons!
Inmiddels zijn ook de beide terugroepacties achter de rug en zijn de accu’s vervangen. Niet dankzij Ford NL is het goed gekomen, maar dankzij de dealer waar hij gekocht is (Boerhof Geoningen) en dankzij de dealer waar de Kuga nu in onderhoud is (Dekker Alkmaar). Goed, die frustratie ligt achter ons en u lekker weer laden en electrisch rijden. Het verbruik na net 2500 km? Als je serieus thuis en bij kantoor laadt en vanwege de Corona geen lange reizen met de auto maakt, dan kun je met gemak 2300 km rijden op gecombineerd gebruik! Van die 2300 km hebben we ca. 550 km op fossiele brandstof gereden. Representatief? Nee, dat niet....maar wel een prima score voor een auto van dik 1750 kg. En weet je: in de stad veroorzaak je geen uitstoot. Opladen doen we oa met onze zonnepanelen. We zijn bevoorrecht met een carport, dus ik kan van daaruit met zelf opgewekte stroom de Ford weer opladen. Geeft een prettig gevoel!
Hoe die rijdt? Electrisch doet ie uitstekend zijn werk. Schakelen doet ie niet met de cvt. In de hybride stand rijdt ie comfortabel en merk je niet dat de brandstofmotor aan/uit gaat. Ja, een beetje geluid. Geen schokken of zo.
Je kunt de bak trouwens in L zetten en dan kun je zeker electrisch met wat beleid via one-pedle-drive door het verkeer. Regenereren doet ie in dat geval maximaal en dat is dan best een leuke uitdaging! Met koud weer zit je rond de 40 km puur elektrisch: als het weer warmer wordt, dan is 55-60 km haalbaar, zelfs als je dan een stuk snelweg meepakt!
Rijhulpsystemen zijn niet altijd leuk: op de snelweg gaat vooral de adaptieve cruisecontrol nog wel eens wat onverwacht....op een 80 km-weg daarentegen gaat dat uitstekend en remt de auto automatisch af bij vertragen van de voorganger...nieuw voor ons, maar wel super relaxed.
Tot zover voor nu. Er is nog een hoop te vertellen, maar voor dit moment zijn we zeer content met Kuga, ondanks dat we, net als de rest van Europa, wat opstartproblemen hadden....
To be continued!
Een praktijk-voorbeeld
- 8.331 km
Op één van de foto’s is het resultaat van een langere rit te zien: 250 km. Grootste deel via de snelweg met een kruissnelheid van 106 km/uur: de laatste 40 km via een 80-km weg met best wat oponthoud door druk vakantie verkeer. Auto was beladen met 4 personen en een kat! Uiteraard vol met bagage achterin.
Vertrokken met een volle accu: 52 km gaf die aan. Dat eerst gebruikt en dan gaat de Kuga naadloos over op benzine. Blijkt dus dat als je heel constant rijdt en niet de hele tijd op je gas gaat staan, je uiteindelijk 1 op 22 kunt halen! De auto schakelt na het gebruik van de acculading gedurende de rit tussen benzine en elektra: dus staat uiteindelijk de teller dan op 94 km elektrisch (= 37%). En dus rijdt je in totaal deze rit (slechts) 160 km op benzine!
Dat gecombineerde gebruik zal wel meer zijn dan Ford aangeeft, maar voor een auto van dit formaat en gewicht is dit getal alleszins acceptabel voor ons. De korte stukken gaan echt wel elektrisch: de langere stukken dus op benzine en dat werkt prima in de praktijk.
Klein detail: vanwege het slechte weer besloten we om onderweg niet te stoppen en om in 1 keer naar huis te rijden: na die drie uur stappen zowel de mensen als het dier zijn fris als een hoentje uit de Kuga.....wanneer gaan we weer?
Deze rit is wederom niet representatief, dat weet ik. Het geeft desondanks wel aan wat de Kuga kan als je hem normaal en in de eco-stand rijdt. Airco was aan, trouwens. En de navigatie en ruitenwissers ook....!
Op een andere foto is de actuele stand overall te zien. Ford geeft 1,2 l/100 km. Ik heb geen idee hoe ze dat hebben bepaald, want ik kom op 2,0 l/100 km. En dat in Corona-tijd met maximaal opladen! 2x een langer stuk gereden de afgelopen maanden en dan zo’n groot verschil? Hebben ze zeker in een windtunnel met windkracht 10 meewind gemeten of zo, want ik krijg die 1,2 echt niet voor elkaar!
We gaan t zien de komende tijd!
Weer aan de verwachtingen voldaan!
- 15.450 km
Op de vraag of we nog steeds enthousiast zijn over de Kuga kunnen we kort zijn: JA is dan het antwoord. Hij stelt niet teleur. Nou ja, alleen die draaicirkel. Dat is er toch wel 1 van het formaat duikboot! En soms, zoals bij een korte draaicirkel in een Corona-teststraat dan is het strak sturen. Soms toch een keer steken, want het lukt niet altijd in 1 keer. Tijdens onze vakantie hadden we een Citroën Belingo gehuurd en die stuurt toch korter en dat is handiger. Soms kun je wel ergens naar (terug-) verlangen, ja….
Op 1 van de foto’s zie je een volgeladen kofferbak: toen gingen we op vakantie. De Kuga slikt met gemak 2 grote koffers en dan kan er ook nog een kleine naast. Past heel goed. Er is zelfs ruimte voor de rugzakken in de kofferbak. De achterbank moet dan wel een tikkie of wat naar voren, maar de jongelui kunnen er nog uitstekend zittten op hun 75 minuten durende reis naar Schiphol. No worries. De parkeergarage op P3 is overigens voldoende ruim opgezet om zonder steken te kunnen rijden. Wordt je ook weer blij van.
Nog problemen? Het BLIS werkt niet optimaal. Is ie al 2 x voor naar de dealer terug geweest, maar helaas: nog niet opgelost. Update gedraaid. Niet gelukt, terwijl de radar het feitelijk wel goed doet. Op de snelweg moeten we het helaas zonder het BLIS doen totnutoe. Gaat vast goed komen!
Tot slot: het is echt wel leuk dat we nu veel elektrisch kunnen rijden met deze hoge brandstof prijzen. We kunnen veel laden en dat scheelt aanzienlijk in de portemonnee! We blijven daarom nog wel even doortuffen en vooral genieten van deze Kuga……!!
Lekker efficiënt
- 16.687 km
4,8 Ltr per 100 km? Ja, dat kan dus ook met de Kuga. Goed goed, wel onder ideale omstandigheden en rijden met een, laten we zeggen, lichte voet.
s’ Nachts een rit vanaf Schiphol naar huis via de A9 en N9. Op de snelweg rustig aan met 105 op de teller en verder 84 gereden. Bijna geen verkeer of verkeerslichten die voor oponthoud of vertraging zorgden.
De accu was op de heenweg al leeg, dus we vertrokken vanaf Schiphol met een draaiende motor. En als je redelijk ongehinderd en vrij constant kunt doorrijden, dan staat de teller aan het eind op 27 km elektrisch als je de hybride modus van de auto aan houdt…..
En dus kom je uit op een gemiddeld verbruik van 20,8….en dat voor een een auto van 1750 kg zonder mensen en bagage! Nou, daar worden we wel weer blij van! Blijft zeker voor de langere afstanden echt een super relaxte wagen!
En ja, het blijft irritant dat het BLIS het nog steeds niet doet en dat de DAB soms van het padje af is……snel een nieuwe software update draaien, beste dealer. Hopelijk is de Kuga dan weer perfect! Voor de rest stelt hij ons echt niet teleur!
Wordt weer vervolgd!
Toch wat aandachtspuntjes
- 28.000 km
Nee, heel veel rijden met de Kuga doen we niet. En eigenlijk is dat jammer, want het is een heerlijke wagen. En omdat we niet vaak langere stukken rijden, kunnen we veel laden. De afgelopen tankbeurt deden we 3500 km na de tankbeurt ervoor.....heel veel elektrisch gereden en daar is ie gewoon heel goed in!!! En dat in combinatie met de rijhulpsystemen (en we hebben ze allemaal in deze First Edition) aan is het comfortabel cruisen.
Maar.....er zijn toch wat aandachtpuntjes, zoals de titel al verraad. Zo is de front-radar niet heel consequent. Zet je hem op de cruise-control binnen de bebouwde kom, dan is het spannend wat er gaat komen bij die ene rijbaanversmalling. Soms gaan we er zo aan voorbij, terwijl de Kuga een volgende keer bij datzelfde obstakel vol in de remmen gaat. Er is dan echt niks aan de hand, vinden wij. De Kuga vindt van wel: lekker voor de mensen die achter je rijden.... En een volgende keer laat ie op het dashboard alleen een rood vlak zien, waarmee hij aangeeft dat er MISSCHIEN een obstakel zou kunnen zijn. Niet heel betrouwbaar dat collission-systeem. Ik rijd dan ook niet meer op de cc binnen de bebouwde kom!
Op de snelweg (als we daar al eens rijden) dan gaat de verkeersborden- herkenning uit: te vaak denkt de Kuga dat je er overdag toch echt 130 mag rijden en dan gaat ie volle bak versnellen. Dat is met een vouwwagen er achter toch echt niet de bedoeling (90 dus), maar anders dus ook niet (100). Dus uit dat anders zo handige systeem. Erg jammer, want er zijn merken die dat beter kunnen volgens mij.
Tot slot toch nog een klacht over de 12V accu: die geeft vaker dan gewenst te weinig spanning om de auto te laten starten, laat staan te ontgrendelen. Zo dood als een pier; dat is niet betrouwbaar. De Ford-assistence kent ons bijna persoonlijk. De ANWB komt dan wel weer snel om de hoek en die heeft het systeem weer binnen 2 minuten in de lucht, maar praktisch.....nee dus. Inmiddels hebben we zelf een starthulp aangeschaft en dan kun je het trucje van de ANWB zelf doen en snel weer verder.... De dealer kan niets vinden: de Kuga is er al meerdere keren voor weg geweest. Zelfs een paar nachtjes gelogeerd, maar zul je net zien dat dit euvel zich dan niet voordoet.
Laatst zijn we toch nog maar een keer bij de dealer langs geweest, omdat we vonden dat we dit wel moeten blijven melden. In de Kuga-groep op Facebook komt de melding over de 12V-accu van andere bezitters ook vaak voorbij. Kennelijk zou er een AMG-accu gemonteerd moeten worden en moet gelijk alle updates worden gedaan. Dan is het probleem verleden tijd naar het schijnt...
Dat hebben we gemeld bij de dealer: die zag dat de 12V-accu al wel eens eerder vervangen was (door een niet-AMG versie), maar hij zag ook dat de status van die accu niet al te best was. Laat hij nu een AMG-accu hebben staan....dus die is gelijk geplaatst (perfecte service!!). We ging een rondje lopen, terwijl de updates werden uitgevoerd. Dat is bijna allemaal gelukt, en nu doet de Kuga het wel weer als vanouds. We krijgen ook geen vage meldingen meer en je kunt nu ook weer met alle deuren de auto openen of sluiten. Niet dat dat belangrijk is, maar als de 12V accu te weinig spanning geeft, dan is dat met die deuren het eerste signaal dat het niet de goede kant op gaat......vandaar.
Dus we gaan zien dat nu verder gaat met die accu: voor nu geeft de Ford ons weer voldoende vertrouwen om nog een tijdje met deze wagen rond te rijden!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV Black pack | 20 Inch LM | Elektrische stoel verstelling | B&O Audio | 12 Maanden garantie
- 2022
- 79.829 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Graphite Tech Edition | Panoramadak | Trekhaak | BLIS | Full Options
- 2024
- 33.629 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Graphite Tech Edition | Panoramadak | Trekhaak | BLIS | Full Options
- 2024
- 22.995 km