Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 693 km |
Eerste hybride ervaring
- 106 km
Op 4 maart heb ik de auto opgehaald bij de dealer. De details van de Ford Kuga;
- Uitvoering: ST-Line X
- Aandrijving: 2.5 Plug-in Hybride 165kW/225pK e-CVT automaat
- Kleur: Agate black
- Bekleding: Deels stof Rapton en deels Premium feel Sensico in Ebony
- Opties: 19 inch lichtmetalen velgen - 15-spaaks - hoogglans Ebony Black - 225/55 banden
- Reservewiel
- Trekhaak
Ik heb er nog weinig mee kunnen rijden, maar de eerste indruk is zeer goed. Het is mijn eerste automaat en daar ga ik het gemak zeker van ervaren. De auto rijdt heerlijk, is stil (weinig tot geen windgeruis) en komt ook nog redelijk van zijn plek als je het gas vol intrapt.
Ook het elektrisch rijden is een ervaring op zich en met de EV coach ben je al gelijk bezig met het optimale rijden, zodat je weer energie opbouwt met uitrollen en remmen.
Koppeling met telefoon werkt ook prima via bluetooth en bij aansluiting via USB zou ook Google Auto moeten werken, dit heb ik alleen nog niet kunnen doen. De B&O optie bij deze uitvoering klinkt ook prima en kun je voldoende instellen.
Wordt vervolgd.........
Android Auto
- 106 km
Vandaag Android Auto gebruikt. Installeren/koppelen is een fluitje van een cent. Je installeert Android Auto op je smartphone, sluit je telefoon via USB aan op de auto en klaar. Je krijgt alle apps van je telefoon nu op je scherm en kan deze dus eenvoudig bedienen zonder je telefoon te moeten pakken.
Ik heb alleen nog niet kunnen achterhalen of je kan schakelen tussen het Ford systeem en Andoid Auto zonder de USB los te koppelen. Maar misschien kan iemand dat mij vertellen.
Foto's volgen snel!
Keyless entry
- 351 km
Ik heb de Kuga nu enkele weken in gebruik en deel graag mijn ervaring met de keyless entry.
Met alleen de sleutel in je zak kun je de auto in. Dit kan zowel aan de bestuurderszijde als aan de passagierszijde, maar niet met de achterportieren. Je hand in de deurgreep is genoeg, de auto gaat direct open. Geen wachttijd of een onnodige ruk aan de greep zonder dat de deur opengaat. Dit werkt echt goed! Om te sluiten is het aanraken van de deurgreep voldoende.
De auto "starten" (elektische is niet echt starten vind ik) kan met de start knop, de sleutel zit nog steeds in je zak.
Ook de achterklep werkt zonder sleutel, gewoon even je voet onder de bumper doorhalen. Ook om de klep te sluiten! Je kan de achterklep overigens ook met de handzender openen of sluiten. Sluiten kan ook via de knop in de achterklep. Superhandig allemaal. Ook slim van Ford is dat wanneer de auto op slot zit en je de achterklep opent en sluit de auto direct weer op slot gaat.
Uiteraard kun je voor noodgevallen de deur openen met de sleutel. De sleutel zelf zit in de handzender achter het Ford logo.
Elektrisch rijden en laden
- 693 km
Ik heb nu redelijk ervaring met het elektrisch rijden en het laden. Er zijn voornamelijk nog korte ritten gereden en een langere rit van ongeveer 250km.
Ik rij voornamelijk in de standaard EV modus. Deze modus lijkt niet veel te verschillen met de alleen elektrisch rijden EV modus. In beide gevallen schakelt de motor heel soms bij. In de standaard modus kun je dus prima alleen elektrisch rijden, alleen als je een keer wat meer snelheid maakt schakelt de brandstof motor bij. Dat is niet vreemd, alleen blijft de auto dan hybride rijden en schakelt pas bij stilstand weer terug naar alleen elektrisch. Het tijdens het rijden wisselen van EV modus heeft hier naar mijn ervaring geen effect op.
Het elektrisch rijden is perfect voor de korte ritten en dit sluit goed aan op mijn gebruik. Ik rijd voornamelijk korte afstanden en dit kan veelal puur elektrisch. Volgens de specs kan er 56km elektrisch gereden worden, in de praktijk haal ik dit net niet met ongeveer 52km.
Zelfs als de accu leeg is en je hybride rijdt worden er met het remmen en uitrollen opgeladen. Wanneer je dan lagere snelheden rijdt gaat dit elektrisch. Er is ook een EV modus op te laden tijdens het rijden, maar ik vermoed dat dit het brandstofverbruik niet ten goede komt (iemand ervaring mee?).
De EV coach in het dashboard gebruik ik veel, hier kan ik zien of er elektrisch of hybride wordt gereden en of er geladen wordt tijdens het rijden.
Het laden zelf is door Ford ook prima geregeld, waarbij de app een enorme toegevoegde waarde is. Zo laat de app o.a. zien dat er wordt geladen, wanneer verwacht wordt op 100% te zitten en geeft een push melding wanneer de auto vol is. Die push melding is wel handig, zeker bij een openbare laadpaal. Daarnaast toont de app nog veel meer gegevens over je auto, laden, ritten, status, functies, etc. De duur van het laden zelf hangt af van het vermogen van de laadpaal en het aantal afnemers.
Op dit moment heb ik dus 693km gereden en iets meer dan een halve brandstoftank verbruikt. Dat verbruik was voornamelijk door de rit van 250km. De rest elektrisch gereden en ik hoef nog even niet te tanken :-).
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Uitgelicht aanbod

Ford Kuga 2.5 PHEV 225 pk Plug in Hybrid ST Line Navi, DAB+ B&O Soundsysteem, Camera, LED Koplampen, 4x Stoelverwarming
- 2020
- 51.843 km

Ford Kuga ST-Line X 2.5 PHEV 225PK | Elektrisch glazen panorama-dak | Draadloze telefoonoplader |
- 2021
- 13.377 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 225pk ST-Line X / Clima / Panodak / Wegklapbare trekhaak / Adapt. cruise / Head-up
- 2022
- 30.227 km
Lees ook

Ford Kuga PHEV blijft populairste plug-inhybride van Europa

Citroën C5 Aircross vs. Ford Kuga - Dubbeltest

Test: Ford Kuga PHEV

Ford gaat batterijpakket Kuga PHEV vervangen

Probleem Ford Kuga PHEV zorgt voor CO2-debacle
