Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021) #2

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf300 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijk compleet

  • 10.900 km

Om te beginnen met de eind conclusie:
Helemaal top, ik geef een dikke 9 als rapportcijfer.

Wat wen je snel aan het comfort van de Kuga. Ik heb bij aanschaf alle vinkjes aangezet en daar heb ik helemaal geen spijt van. Het is wel bizar hoe snel je went aan alle luxe opties. Van keyless entry, automatische handrem, adaptive cruse, hybride rijden en de sublieme automaat.

De auto doet wat je ervan verwacht. Is ruim, stil, zuinig en betrouwbaar. Bij normale ritten is de Kuga heerlijk stil, rustig wanneer je rustig rijd en sportief wanneer je meer haast hebt. De auto helpt je mee om zuinig te rijden en dat werkt bijzonder goed. Ik vind een gemiddeld gebruik van ongeveer 3.1l op 100km prima. Voor korte stukken wordt er bijna 100% elektrisch gereden en dat is, wanneer je 'normaal' rijd met het verkeer goed te doen. Wanneer je meer dan 70kW aan vermogen vraagt zal de benzine motor meehelpen. En wanneer die op temperatuur is en niet meer nodig zal deze weer uitgaan. Je merkt daar vaak niets van. Heel erg prettig.

Met een aanhanger rijden gaat ook super, je merkt bijna niet dat die erachter zit.

De bediening van alle normale zaken (verlichting, ruitenwissers etc) gaat automatisch en werkt helemaal goed. Zelfs het grootlicht gaat automatisch aan wat super werkt. De overige bedieningszaken gaan helemaal zoals je zou verwachten met knoppen op de juiste plaats die werken zoals je dat wilt. Het openen en sluiten van de auto gaat ook super handig met de sleutel in de zak en de achterklep gaat prima open door onder de bumper te schoppen of op het knopje op de afstandsbediening te drukken.

Met ongeveer 2500km in de maand is het benzine verbruik ongeveer 3.1l op 100km en 350kWh stroom.

Is er dan helemaal niets te zeuren?
Natuurlijk wel, het kan altijd beter.

- De stoelen
Het is best wel een dure auto, toch zit je in de Kuga 'op' de stoelen en niet 'erin'. Op ritten langer dan 2 uur kan je het verschil met andere auto's wel voelen.

- Lane assist
De lane assist doet erg goed zijn werk, op de meeste wegen heb ik daar niets over te zeuren. Op polderwegen met wegversmallingen 'helpt' deze wel eens ongewenst mee. Geen punt, je dan die met een knopje aan/uit zetten.
Deze stand wordt alleen niet onthouden en de volgende rit staat deze weer aan.

- Direct laden
Je kan de laadschema's goed instellen in de app. Zelfs per locatie, erg handig. De app is traag, maar het werkt wel goed. Wanneer je alleen direct wil laden dan kan dat met een knop bij de laadkabel. Helaas wordt vanaf dan het schema uitgeschakeld. Het zou fijner zijn geweest wanneer dat een eenmalige actie is.

- Dakraam
Je kan helaas niet instellen dat het dakraam automatisch dichtgaat bij het op slot doen van de auto.

- EV modus
Deze is ingesteld op het beste verbruik en niet perse wat je instelt. Dus in EV only modus springt de benzine motor bij als je veel vermogen vraagt of wanneer de auto denkt dat het beter is voor het verbruik. Maar om eerlijk te zijn is de normale stand prima en gebruik ik altijd tijdens mijn ritten.

- Sportief rijden
De auto is best wel zwaar en de nadruk van heel de auto is zuinigheid. Dat merk je bij het uitwijken op hoge snelheden (+ 160km/u in Duitsland) goed en met een lege accu is de auto ook aanzienlijk minder vlot op hoge snelheden. Maar dat hoort wel bij de keuze voor dit type auto natuurlijk, het is geen echte sportauto natuurlijk.

Als ik (als zeer kritische rijder) dit als enige verbeterpunten kan opschrijven, dan ben ik dik tevreden!

22000 km verder

  • 22.000 km

Aan het einde van het jaar nog maar even een terugblik naar de afgelopen 22.000km in ongeveer 9 maanden.

Het belangrijkste.. geen storingen, problemen of wat dan ook.
Alles werkt gewoon prima. Het verbruik is stabiel, de rijervaring ook.

Het gepland voorverwarmen van de auto is een genot en we gebruiken het dagelijks. Heerlijk in een warme auto stappen zonder te hoeven krabben.

Het was wel aardig geweest als ook de spiegels werden voorverwarmd. Die zijn nu nog beslagen bij het wegrijden.

Wanneer de auto in automatisch verwarmen staat, dan gaat de airco wat laat aan. Deze zet de auto zelf aan/uit wanneer dat volgens de auto goed uitkomt. Naar mijn mening mag die wat vaker aan bij het starten om te voorkomen dat de auto beslaat. Dan is het gewoon het A/C knopje indrukken en 5 seconden later is alles weer prima trouwens.

Ik krijg ook vaak complimenten over de auto van omstanders (bijvoorbeeld in de Corona test-straat) wat erg leuk is.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.