Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst2.800 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste paar duizend km

  • 2.800 km

Na 3 Mondeo's te hebben gereden was 5 jaar geleden de keuze verleidelijk om voor een 7% auto te gaan (een V60PHEV) en eerlijk is eerlijk, het was een dijk van een auto. Vergeleken met de Mondeo klein, zelfs benauwd, en wilde vooral rechtdoor rijden, maar de aandrijving was top. Toen kwam het lange dubben over wat te doen: EV of PHEV en betaalbaar graag... en vervolgens welk merk? We wilde graag wat hoger zitten/rijden en dan is de keus in PHEV en EV beperkt, de Tiguan GTE was en is er nog niet, Outlander viel af na een testrit en de XC40PHEV of EV, GrandlandX PHEV en 3008PHEV waren nog steeds niet leverbaar. XC60PHEV en Audi Etron vonden we te duur, V60PHEV (veel) te laag.
Ford onthulde vrij vroeg de nieuwe Kuga PHEV, maar het duurde erg lang voordat hij in de showroom zou komen. Dus maar de gok genomen om een voor ons vertrouwd merk te bestellen, maar ongezien en niet test gereden. Twee weken geleden werd hij netjes gebracht, want we hadden geluk, de auto was net voor de fabriek sluiting i.v.m. Corona crisis gebouwd.
Uiteraard zeer benieuwd naar de aandrijving en weggedrag. Want een 2,5L Atkinson met een 130PK electromotor i.c.m. een CVT is heel wat anders dan in de V60D6 PHEV lag.
Na bijna 3000km kan ik niet anders zeggen dat het een bijzonder fijne auto is. De combi-aandrijving is verfijnd ontworpen, de motor bijzonder stil, alleen bij plankgas schiet hij in de toeren, maar zelfs dan blijft hij beperkt hoorbaar. In de praktijk is het nog niet nodig geweest, je komt altijd vlot met het verkeer mee, en in alle rust. Windgeruis is wat er over blijft. Op de snelweg hoor je de motor nauwelijks: vol elektrisch niets en met een lege accu alleen op de Atkinson benzine motor hoor je alleen een lichte brom op de achtergrond. Grappig detail: als de accu leeg is en je rijdt op benzine dan schakelt de CVT alsof het een DSG is. Bijzonder professioneel en het houdt de toeren keurig in de perken. Heel anders dan de eerste CVT's die hoge toeren jankten. In de Sport modus wordt het onderstel wat straffer en gaan de elektromotor en Atkinson altijd samen op, bij versnellen tijdens invoegen of inhalen is de auto dan serieus snel zonder dat hij veel toeren maakt, bijzonder knap gedaan qua samenspel van motoren en CVT. Maar ook alleen op de elektromotor is de auto snel genoeg, een behoorlijk verschil met de 87PK van de V60 elektromotor, die stopte bij 120km/h, deze gaat gaat zonder problemen door tot 135 km/h.
Reikwijdte van de accu staat op 56km WLTP, in de praktijk is het beter, de meter geeft vaak boven de 60km bereik aan, en dat heb ik ook al diverse keren bereikt in stand EV Nu.
Qua aandrijving dus dik in orde, qua weggedrag even wennen. het is een hoge en zware auto dus die helt wat meer over in de bochten. Drempels neemt hij prima, het lekkerst vindt ik hem rijden in Sport, maar dan is hij ook het onzuinigst, jammer dat je niet alleen een onderstel-modus kan kiezen. Qua ruimte is het groot zat, de stoelen zijn echter aan de korte kant en de zijdelingse steun zou ook beter mogen. Ik heb de duurste 10-weg verstelbare stoelen genomen, maar het blijft wat minder t.o.v. de perfecte stoelen in de V60.
Maar ik kan weer normaal achter mijzelf zitten en achterin zit het haast nog beter dan voorin. met dank aan de verschuifbare bank en kantelbare rugleuning.
De veiligheidssystemen werken prima, deze keer bijna alles aangevinkt wat er te bestellen was, en dat is ook typisch Ford: 46.500 Euro voor alles wat je te wensen hebt. Noem het op en het zit erop, behalve de geheugenfunctie voor de stoelen, dat mis ik echt, was alleen leverbaar op de Vignale en niet op de ST-line X, gemiste kans Ford...
Maar goed, kleine dingetjes houd je altijd. Ik ga de drie jaar hier wel mee vol maken, tot nu toe geen enkel rammeltje, software probleem of wat dan ook. Gewoon prima degelijke kwaliteit.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Arval
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 591
 
Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 669
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens