Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020) #6

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Bouwjaar2020

Erg luidruchtig

Deze Kuga PHEV heb ik sinds half juni in bezit. Het is een geïmporteerde auto en gekocht bij een Ford garage in Leeuwarden. 2 jaar oud en in verhouding veel kilometers gereden al, nul 72000 (in 2 jaar dus), maar omdat ik zelf erg weinig rij, trekt dat gemiddelde wel bij de komende jaren. De Kuga is een ST line X met alle verdere opties zoals een panorama dak, winter line, 20 inch velgen etc.. Fraaie auto om te zien.

Voor ik mijn ervaring vertel eerst het volgende:

De garage verkocht mij de auto als zijnde een " Jahreswagen" uit Duitsland. Deze heeft in de Ford organisatie gereden en is bij alle dealers in Duitsland langs geweest als demo auto. Helaas kan of wil de garage tot op heden geen onderhoudsgeschiedenis of evt schade verleden overleggen.
Achteraf snap ik dat ook wel, want inmiddels ben ik er achter dat de auto helemaal niet uit Duitsland komt , maar vanuit Italië. En dat deze niet vanuit de Ford organisatie komt maar van een particulier. En er is nog een gat van enkele maanden en ca 5000 km waarvan niet bekend is waar de auto is geweest. Ik heb contact gehad met de oude eigenaar in Italië, ik vond zijn gegevens tussen de papieren en rommel die in de auto lagen na afleveren. De auto was namelijk ook niet goed schoongemaakt.

Nu ondervind ik wat problemen met de auto en het zou zo maar kunnen dat het aan de geschiedenis van de auto ligt, vandaar deze uitleg.

De ervaring zover:

Positief aan de auto:

* Ruim! Zelf ik met 1.92 m heb veel hoofdruimte achter het stuur. Dat was mede een reden om de auto te kopen. Bij veel auto's tegenwoordig schort het daar aan
* Zuinig! Met een opgeladen accu rij ik makkelijk 60 km. En daarna met benzine rij ik nog 1 op 18 a 19 (bij aanhouden maximum snelheid en normaal rijden) Rij je sneller dan wordt het ook snel minder zuinig.
* Kosten kwa wegenbelasting zijn laag, komt natuurlijk door half tarief, maar ook door lager gewicht dan zijn concurrenten.

Mijn issues met deze auto:

Op de terugrit na het ophalen van de auto viel het mij op dat de auto erg rumoerig is. Het is net alsof er te weinig isolatie materiaal geplaatst is. Ik wil het zelf luidruchtig noemen. Niet aangenaam om in te rijden. Relaxed naar de radio luisteren is er niet bij. Veel geluid van de weg en banden is mijn ervaring.

Tevens hoor ik ook een resonerend geluid vanaf ca 50 a 60 km per uur. Een geluid dat niet alleen irritant is maar ook toeneemt. Ik dacht aan een defect wiellager, maar volgens de garage is dat niet het geval. Het is lastig te omschrijven, maar resonerend , schurend, jengelen, dat komt het dichtste bij.

En ja, ik heb een proefrit gemaakt alvorens de aankoop. Ik heb een stuk gereden, ook over de snelweg, maar het is me toen niet opgevallen.
Wat wel zo was is dat de auto tijdens de proefrit op winterbanden stond, iets wat ik pas na de aankoop te horen kreeg....

Voor het ophalen zijn de zomerbanden gemonteerd. Continental PremiumContact 6.

Andere zaken die mij opvallen na langer deze auto te rijden zijn o.a. :

* de airco pomp maakt veel lawaai na het starten van de auto, alsof er een vliegtuig opstijgt.

* De stoel zitting is aan de korte kant.

* Bij het in en uitstappen voel ik een metalen deel in de zitting van de stoel, het binnenwerk voel ik dus

* De achterbumper zit los, links losser dan rechts, maar schijnt Kuga ding te zijn aldus de garage.

* Onder de auto zit bescherming, maar dat zit echt erg los. In eerste instantie misten ook enkele clips, die heb ik zelf vastgezet, maar dan nog is het erg flodderig.

* navigatie systeem start tergend traag op. Is al naar de nieuwste software gebracht, maar blijft traag

* Keyless entry : de ene keer werkt het wel goed (gelijk deur open bij vasthouden klink) en de andere keer niet

* De bijrijders stoel kan niet vlak gelegd worden, draaien naar voren of naar achteren, deze blijft altijd deels schuin omhoog staan. Lastig met het vervoer van lange voorwerpen.

* Kofferbak is niet reuze groot, maar wel voldoende

* afdekplaat van het reservewiel in de kofferbak is een lachertje, een plank die er los opligt

* Afdekstofje van de kofferbak is ook maar minimaal. Op zich wel handig dat het geen zware rol is, zoals ik eerder had in auto's, maar veel geluid en zicht houdt het ook niet tegen.

* De rijlijnen op de achteruitrijcamera zijn uit balans naar mijn mening, niet goed bruikbaar om in te parkeren. De draai van de auto is groter dan de lijnen aangeven.

Maar het geluid daar verbaas ik mij echt over! Ik lees in alle reviews dat deze auto zo stil is. Dat staat lijnrecht tegenover mijn bevindingen.

De garage heeft de auto een week in de werkplaats gehad voor de nazorg. Naast het probleem met het geluid stonden er nog terugroepacties open en waren er andere afspraken niet nagekomen, dus dat moest allemaal verholpen worden.

Om het resonerende geluid te tackelen hebben ze de achterbanden vernieuwd, daar liggen nu Pirelli Zero banden onder. Volgens de garage waren de andere banden aan het cuppen. Dit heeft helaas niet geholpen. Toen ik dat melde zou het geluid opeens van de remmen afkomen, alle Kuga's hebben last van roest op de schijven als ze al kort stilstaan. Onzin dus, want ook na meerdere malen flink remmen blijft het geluid bestaan.

Uiteindelijk was de conclusie dat het bij de auto hoort, het is een eigenschap van de Kuga. om dat te bewijzen ben ik samen met de directeur van de garage in mijn auto en een andere Kuga gaan rijden.
Conclusie was dat het overal geluid bij de andere iets minder was (enkele decibel volgens mijn (overigens niet ge-eikte meter). En het de resonantie was minimaal ook in de andere Kuga te horen. Maar niet zo heftig als bij mij. De directeur hield zich op de vlakte, kon en wilde niets bevestigen, maar haakte wel in op het feit dat ik eerlijk aangaf dat ik (zij het minimaal) ook hier iets van resonantie hoorde.
Het algehele geluidsniveau zou minder zijn door de 19 inch velgen en banden ipv de 20 inch van die van mij.

Hiermee was de zaak afgedaan. Auto is perfect in orde volgens de garage, geen discussie meer mogelijk.

Mijn ervaring is dus niet positief. Ik twijfel nu aan mij zelf of het geluid nu wel of niet zo aanwezig hoort te zijn. Ik heb nu 32 jaar mijn rijbewijs en ik heb ontzettend veel kilometers gereden in het verleden en ook in enorm veel auto's gereden, maar nooit is mij een dergelijk geluid opgevallen.

Nu ga ik voor een 2nd opinion nog naar een andere Ford garage, pas over enkele weken, overal zijn ze druk. Ik ben benieuwd wat hun bevinding is.

Het liefste zou ik de koop ontbinden, heb ik ook gevraagd. Mede gezien de onduidelijke herkomst van de auto. Maar daar wil de garage natuurlijk niets van weten.

Opties?

* de auto enkele jaren berijden en inruilen. Voor nu tijdens het rijden oordoppen in
* De auto gaan isoleren? Alles voelt idd ook niet erg degelijk aan, niets voelt massief, dus daar kan wel iets aan gedaan worden. Maar is toch te gek voor een auto van deze klasse?
* De auto nu inruilen / verkopen en het verlies nemen.

Voor mij op deze manier nooit meer een Ford. En zeker niet bij deze dealer.

Iemand ook ervaring met het geluidsniveau in de Kuga?

2nd opinion

Deze week is de Kuga weg geweest voor de 2nd opinion bij een andere Ford garage. Hier hebben ze de auto goed nagekeken en er is uitvoerig mee gereden.

De conclusie is dat de auto idd rumoerig is, waar het aan ligt valt moeilijk te zeggen. Het zou kunnen zijn dat de 20 inch velgen icm de bredere banden meer geluid produceren. Het lijkt alsof er een rooster openstaat in de kofferbak, om dit na te gaan zou de bumper gedemonteerd moeten worden. Geconstateerd is dat de bumper er al een keer af is geweest, voor onduidelijke reden.

De loszittende achterbumper aan de linkerkant is niet ernstig, maar hier mist wel een plug die de boel vast moet houden.

De resonantie in de auto is hoorbaar, maar valt meer onder het kopje rumoer volgens deze garage. Oorzaak ook lastig in te schatten, maar het zou goed kunnen dat het vanaf de onderkant komt. De platen aan de onderkant waarvan ik eerder al opmerkte dat deze los zaten, blijken idd los te zitten. Er missen 2 schroeven en 1 schroef zat erg los.

Wat ik in de bestuurdersstoel voelde aan binnenwerk van de stoel, dat was iets wat niet eerder was gemeld. Maar ook deze monteur voelde het wel. Inmiddels blijkt dat toch een Kuga eigenschap te zijn, daar zowel ik als deze monteur het ook in ander Kuga's voel. Waarschijnlijk als je het weet, ga je er ook meer op letten helaas.

Verder merkte deze monteur op dat er bepaalde strips aan de voorkant naar buiten staan, dus uit positie, dit zou kunnen worden opgelost met nieuwe klemmen. Ook waren er kleine dingen zoals stekkers en montage punten die niet correct waren terug geplaatst.

Ook was er een foto van zakje met " isolatiemateriaal" van onder de motorkap dat was opgevallen. Die zit in het zijscherm boven de laadopening. Dit heeft mijn garage destijds er tussen gefrommeld onder het mom dat dit daar miste. Nu heb ik gezocht, maar blijkbaar heeft de Kuga dit niet standaard. Via een Engels forum kwam ik er achter dat deze zakjes gebruikt worden in de Ford Focus mk3.

Het schuifdak maakt ook geluid was de conclusie. Ik weet inmiddels van de oude eigenaar in Italië dat daar destijds wel aan gewerkt is door Ford. Het dak maakte als nieuwe auto heel veel geluid, dat is verholpen daar.

De auto heeft overigens geen sporen van schade, dat is positief.

Het kan dus best zijn dat de auto op zich in orde is, maar dat er in Italië door onbevoegden aan gewerkt is. En de auto voor onduidelijke redenen los is geweest en niet correct in elkaar is gezet. Helaas heeft mijn garage dat niet gezien of willen zien.

Tja, hoe nu verder? Inmiddels wordt steeds duidelijker dat de garage waar ik de auto kocht, steeds meer steken liet vallen. Ook bijvoorbeeld nu weer met de montage van de onderplaten. Dit was 1 van de redenen waarom de auto een dikke week bij hun terug was in de werkplaats. En waar achteraf mij van verzekerd was dat dat nu allemaal in orde was. Niet dus!

In de opmerkingen nav mijn eerste review las ik iets over " voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten" En iets over het achterhalen van de onderhoudshistorie. Deze auto heb ik gekocht bij een " gerenomeerd " Ford agentschap. En Bovag garage. Een Ford dealer met meerdere vestingen in Friesland. De firma Sutherland. Dus niet zomaar bij een onbekende achteraf garage. En historie is lastig voor een particulier, en zeker voor een geïmporteerde auto. Wat kan je dan nog meer doen? Je verwacht dat een garage zoals Sutherland toch eerlijke informatie vertrekt. Deze heeft ook in eerste instantie een geschiedenis vertelt. Een auto uit Duitsland, van de Ford organisatie, dus ook goed onderhouden! Aantoonbaar de geschiedenis (welke ik op papier bij ophalen zou ontvangen). Niet gehad, daar er oa. tegenwoordig geen onderhoudsboekjes meer zijn, alles digitaal, (maar wel achteraf) in de app.

Dat later dit kompleet anders bleek te zijn, had ik ook niet verwacht of op gehoopt. Van een particulier uit Italië, zonder verdere geschiedenis. Het is dat er rommel in de auto was achter gebleven, anders had ik het ook niet te weten gekomen.
Sutherland vind het niet belangrijk, heeft er overigens ook nooit zijn excuses voor gemaakt.

Het enige wat ik had kunnen doen is een onafhankelijke keuring. Dat zou ik overwegen bij een auto zonder duidelijke herkomst. Heb ik in dit geval niet gedaan. Auto is pas 2 jaar oud en koop je bij een " betrouwbare" garage. Te goed van vertrouwen? Een Ford agentschap en Bovag dealer?

Nu verder overleg met de rechtsbijstand.

Ik heb ook Ford Nederland een brief gestuurd, inmiddels 2 weken geleden, maar (nog) geen reactie gehad.

Tussenstand

Ondertussen is mijn rechtsbijstand verzekering druk in de weer, er zijn brieven naar de garage gegaan en de zaak wordt voorbereid bij de geschillencommissie.

Ford Nederland heeft ook van zich laten horen, dit nav mijn brief enige tijd terug. Ik ben telefonisch benaderd en als alles zou kloppen in mijn brief, dan was het zeer ernstig wat er zich hier voordoet! (en wat er in staat, klopt ook echt!) . Dit is absoluut onaanvaardbaar, aldus Ford. Ze gaan de garage benaderen om hun kant van het verhaal te horen en ik zou worden teruggekoppeld. Is nu wel enkele weken geleden inmiddels en ik wacht nog op de uitkomst. Ik heb ze een herinnering gestuurd, ik hoop toch echt dat er snel een einde komt aan deze zaak.

Temeer dat er zich nu weer het volgende aandient: Inmiddels heb ik 2 keer de pechhulp moeten inroepen om de auto weer op gang te krijgen. De startaccu blijkt dan leeg te zijn! Het maakt niet uit of de rijaccu gevuld is of niet, de auto is dan zo dood als een dodo! Deze maakt dan alleen soms nog wat laatste geluiden zoals ploffen via de speakers (!?). En knippert her en der nog wat met lampen. Laatste stuiptrekkingen zal maar zeggen.... Display vervaagt en gaat op zwart. Niets reageert meer. De ANWB zorgt dat er weer wat prik in de accu komt en dan kan ik weer rijden. Althans tot een volgende keer dat ie spontaan leeg staat. Er zijn ook geen achteraf accessoires aangesloten die stroom vreten, de auto is zoals die de fabriek verlaten heeft.

Na de eerste keer tot leven wekken, bleken er extra storingen te zijn. De grootlicht assistent werkte niet meer, dus ik reed standaard met groot licht, deze werd niet meer gedimd. Ik kreeg meldingen op het scherm over bepaalde instellingen die ik nooit eerder had gezien. Bepaalde dashboard lampjes bleven branden en gingen niet meer uit.
Bij de 2e keer heeft de ANWB alle storingen gelukkig gereset en werkte de auto weer naar behoren zover dat mogelijk is.

Het blijkt overigens een probleem te zijn , voornamelijk bij een bepaalde lichting uit 2020 van de Kuga. Op een Duitse website vond ik een forum en daar wordt het besproken. Helaas nu 2 jaar na dato is het nog niet opgelost! Ford schijnt het probleem niet te kunnen fixen! Ondertussen zijn er diverse Kuga rijders mee getroffen. Software-updates helpen niet.

Waarschijnlijk, ook daar ik niet veel rij, komt het nu ook bij mij om de hoek kijken. Ik heb dan ook de betrouwbaarheid score nu op 1 ster gezet.... Ter herinnering, dit is een 2 jaar jonge auto! Van een aanzienlijk bedrag....

Overigens schijnt het ook niet te helpen om de start accu te vervangen. Uiteindelijk zuigt de auto deze toch weer snel leeg.

De ANWB geeft me nu al als tip mee om de auto in het vervolg achteruit de oprit op te parkeren, zodat ze er beter bij kunnen via de motorkap.... Diepe zucht... en snik.....

Net wilde ik nog boodschappen gaan doen... en ja hoor , weer einde oefening. 3e keer dus. Ik pak nu mijn 35 jaar oude Citroen BX maar, die start tenminste (vrijwel... ☺️) altijd.... (En de supermarkt is ook niet op loopafstand, ik moet minimaal 8 km rijden. Een betrouwbare auto is dan ook wel gewenst. )

En morgen de Ford Pechhulp maar weer inschakelen, nu echt geen zin meer in. De ANWB zal de auto weer op gang helpen en dan maar weer een stuk rijden om de accu opgeladen te houden. Nu het kouder wordt zal dit niet beter worden is mijn vermoeden. De directeur van garage Sutherland is inmiddels hier ook van op de hoogte gesteld via de rechtsbijstand. Misschien trekt dit hun over de streep om de auto maar af te slepen en mij schadeloos te stellen....

Wordt vervolgd

2,8

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)

Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)