Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2021)

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2021)

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line
Bouwjaar2021

De eerste 10 zitten er op

Na (erg) lang wachten... daar was hij dan. Mijn nieuwe Kuga. Ik heb 12 maart de sleutels in ontvangst genomen.
Waarom een Kuga? Ik mocht een nieuwe auto uitzoeken en wist direct dat ik deze kuga graag wilde. Ik rij privé het vorige model en dat tot volle tevredenheid. Die auto heb ik op de kop af 4 jaar. Met een tellerstand van 100.000.
Wat zijn de grote verschillen? Ik heb privé een 4wd diesel automaat. En dit is een phev. Wereld van verschil dus. De preview wint het zeker op gebied van vermogen en geluid. Er zitten wat meer snufjes op en het dashboard vind ik superstrak. Wegligging wint de 4wd. Ook qua vering is de oude versie echt fijner. Ik heb de ST van de PHEV. Wat betekent dat de vering wat stugger is. Ook ligt de auto wat lager. Bij de oude zit je beduidend hoger. Qua model, en dat is natuurlijk persoonlijk, vind ik de oude neus stoerder en doet de oude veel groter aan, terwijl dat zeker niet zo is.
Nu terug naar de kern.
Ik heb de eerste 10k erop zitten. En wat een heerlijke auto. Het verbruik zit nu op 6.1 waarbij ongeveer 3000km op elektrisch is. Het meeste opgeladen tijdens rijden. In alle eerlijkheid heb ik hem nog niet vaak opgeladen. Dus de zuinigheid kan vele malen lager.
Ik heb gereden in België, goed om de schokbrekers te testen. En ben ook in Duitsland onderweg. Dus op de racebaan.
Beide gaat prima. Lekker is dat hij gewoon door blijft gaan na de 120. Dan merk je het vermogen van de 2.5 liter Hij stopt ineens bij 204. Dat is denk ik zo afgeregeld.
Nadelen zijn er ook. De hoedenplank is een beetje simpel. Lijkt op een zonneschermen. Doet zijn werk, is alleen irritant beweeglijk als je je kofferbak vol hebt. Dan wappert hij letterlijk.
Ook mooi werkt de ford app. Veel beter dan de vorige versie. Op slot, aanzetten, locatie e.d alles te checken vanaf afstand.
Het geluid van de electroaandrijving, met name bij stilstand, moet ik erg aan wennen. Allerlei niet te herleiden geluiden waarvan je maar moet aannemen dat het normaal is. Volgens mijn kinderen lijkt het of je kerkklokken hoort luiden in de verte...
Tot nu toe zeker aan te raden. Update volgt bij de volgende 10.

En weer 10 verder

Zoals beloofd een update bij de volgende 10.000
De teller staat bijna op de 20K En nog steeds tevreden.
Intussen is de auto weer in bedrijf. Hij heeft 3 weken stil gestaan omdat ik op vakantie was. Ik gebruik de auto namelijk alleen zakelijk. Even wat statistieken: van de 20K heb ik ongeveer 8K elektrisch gereden. Dat is behoorlijk veel vind ik zelf. De laatste 3 maanden heb ik me aangewend om de auto thuis aan het stopcontact op te laden. De kosten hiervan zitten op ongeveer 4 euro per dag (0,35/KwH) Door middel van een metertje kan ik deze kosten monitoren en declareren. Met deze "lading" kan ik ongeveer 60 km rijden.
Het gemiddelde verbruik staat op dit moment op 6.2/100 Nog steeds respectabel vind ik zelf. Wel hoger dan de de eerste 10, maar dat is te weiten aan veel kilometers op de "Autobahn" en dus met hoge snelheid.
Kilometers vreten kan echt prima met deze auto. Vermogen is meer dan voldoende, en ook op hogere snelheden,170+ , rijd hij heerlijk.
Natuurlijk zijn er ook nadelen:

Een hele vreemde vind ik de beweging van de motorkap tijdens hogere snelheden. De eerste keer heb ik hem aan de kant gezet om te kijken of de motorkap wel goed dicht zat. Als je boven de 160 gaat rijden beweegt de motorkap behoorlijk. ik heb dit nog niet met de dealer besproken.

Dan de hoedenplank/kofferbak afscherming. Deze heb ik al eerder genoemd. Intussen is een van de clips die hem verbindt met de achterklep afgebroken. Dit moet bij een update echt beter.

Als je de cruise aanzet in combi met de lane-assist valt me ook iets op. Als je dan achter iemand blijft hangen en de snelheid wordt aangepast vanwege de afstand (dus onder ingestelde cruise-snelheid) en je haalt in, dan doe je je richtingaanwijzer aan. De assist herkent dat en geeft gas bij... maar dan, zodra je iets van rijbaan wisselt gaat hij plotseling remmen... Hij detecteert dan je voorganger weer en vind dat de afstand groter moet. Dit is echt irritant.

Voor de rest ben ik nog steeds zeer tevreden met de auto!
Tot de volgende 30K
Laat hieronder graag even weten wat je mening over deze review is!

Iets groter sprongetje 45K

Een behoorlijk sprongetje in de tijd. Vandaag op de kop af heb ik de auto 1 jaar.
En nog steeds meer dan tevreden.
Verbruik is echt super, zeker in verhouding tot de behoorlijke snelle Duitse autobaan kilometers.
Intussen zitten er natuurlijk even winterbanden onder. Is iets meer lawaai. Maar voor de rest geen groot verschil.
1x olie gehad.. gaat nu dinsdag weer. Dat vind ik wel weer vrij snel.
Ik heb een paar keer een electronische melding gehad. 2x dat de SOS knop niet zou werken en 1x dat er een sensor probleem was... Dit kunnen ze denk ik wel uitlezen. Er zou ook een terugroepactie zijn.. nieuwe software. Zal wel...

Enigste puntje dat bij mij irritatie opwekt is dat de lane assist het stuur iets op slot zet. Voordat je je stuurrichting iets corrigeert heb ik het gevoel dat ik "erdoor" moet sturen. De weerstand is iets te veel naar mijn idee.
En verder... Helemaal niks... Echt niks.. ik ben op en top tevreden. Heerlijke auto. Nog steeds aan te raden!

Still going strong

En... over de 60k. Nog steeds erg tevreden. Ben net een paar keer naar München op en neer geweest. Dat gaat heerlijk. Vol gas over de duitse Autobahnen. Uiteraard voor de verbruikscijfers niet bevorderlijk... maar toch nog 1:14. En dan echt lange stukken op max gereden. De max ligt trouwens op 202 op de teller. Hij is elektronisch begrensd. Ook met deze snelheid is de auto zeer goed te hanteren. Je merkt het wel dat als je bergaf gaat en de begrenser zijn ding doet.. als het te steil wordt begint de auto echt te hobbelen. Iets te, als je het mij vraagt.. maar ja. Het zijn ook overdreven snelheden...
De motorkap is wel een dingetje. Al er een beetje wind staat lijkt het of deze elk moment er af wappert... Ik heb net de nieuwe versie gezien van de Kuga. Ik hoop dat ze daar wat aan gedaan hebben.

Ik kreeg weer een melding dat de noodknop het niet zou doen. Moest direct naar de garage... daar langs gereden... volgens de monteur even verbinden met internet.. updaten en dan zou het opgelost zijn. En dat klopte.

Andere zaken die me nu opvallen. Als de temperatuur 18+ is vind ik wel dat de koeling erg veel herrie maakt. Ook als je 's morgens wegrijdt. Dan praat je niet over een stille auto... het gehele koelsysteem maakt best veel lawaai. Ook na het rijden als de auto even staat.
Hetzelfde geldt voor het laden. Dat is niet geheel geruisloos. Voor mij geen probleem. Maar als je directe buren hebt geloof ik dat het best irritant kan zijn.

Voor de rest, ik ben zeer zeer tevreden! Na 60k zonder noemenswaardige problemen.. op naar de 100k

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)

Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)