Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium (2007)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.0 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf138.200 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 138.500 km

Mijn vorige Ford Focus uit 2003 begon onbetrouwbaar te worden i.v.m. startproblemen en regelmatig afslaande motor tijdens het rijden (!). Dit als gevolg van een kapotte nokkenassensor. De begrote reparatiekosten waren hoger dan de dagwaarde, dus maar op zoek gegaan naar en vervanger.

Dit is een Ford Focus 2.0 TDCI Trend uit 2007 geworden. Ik heb bewust voor een flinke motor en bijbehorende 136 PK gekozen, omdat mijn vorige Focus ook al 115 PK's bezat en ik niet terug wilde naar minder. Een prima keuze lijkt het.

Hoewel ik nog maar een kleine 400km heb gereden lijkt het erop dat ik een goede keuze heb gemaakt. De auto bezit veel pit, maar dit is alleen te bereiken door een bepaalde manier van gas geven (heb nog niet helemaal door hoe). De motor reageert wat laat als je het gaspedaal ineens helemaal intrapt, maar als ie gaat, dan gaat ie goed. Ook hoor ik wat meer motorgeluid dan mijn vorige Focus, echter wel constant ongeacht de snelheid. Wat ik wel merk is dat de trekkracht echt van onder komt, terwijl die van mijn vorige Focus meer uit de turbo kwam.

Wat ik mis in deze Ford is:
- Voorruitverwarming
- Parkeersensor
- Opbergruimte (minder dan FF uit 2003)
- CD wisselaar (nu een audio met 1 CD)

Qua verbruik geeft de computer nu 6.7 liter per 100 km aan, maar ik moet mijn eerste tankbeurt nog maken. Dan kan ik kijken wat het echter verbruik is. Na een kleine 400 km staat mijn brandstof meter net over de helft, wat neer komt op 51 * 60% = 30 liter = een verbruik van 1:13. We zullen zien.

Gaandeweg zal ik deze review updaten.

Einde verhaal

  • 237.500 km

Het is nog steeds een hele fijne auto. De auto heeft een sterke krachtige motor en trekt als een leeuw. Verantwoordelijk hiervoor is natuurlijk het koppel van 340 NM in combinatie met de 136 PK's.

Het gemiddelde gebruik was de eerste 50.000 km zo rond de 5.5 l / 100 km. Maar gaandeweg is dat opgelopen tot 6.1 l/ 100km. Wellicht heeft dat te maken met diverse reparaties, of versleten onderdelen (ik heb hier niet zoveel verstand van).

Ik heb helaas ook ontzettend veel pech gehad met deze auto, en heeft de Ford mij veel kosten bezorgd. Zie bij "Problemen". Net als mijn vorige Ford Focus uit 2003 (zie mijn eerdere review).

Maar aan alles komt een einde en heb ik mijn auto (figuurlijk) ten grave moeten dragen. Dat wil zeggen, de branstofpomp was kapot gegaan en de reparatiekosten bedragen naar schatting boven de €1000. En dat is hij helaas niet meer waard.

Nu op zoek naar een andere auto!

Problemen!

  • 225.000 km

Rond de 200dkm begonnen de serieuze problemen. De turbo had het begeven, en die is vervangen door de garage. Kosten 750 euro.

Vervolgens ontdekte ik oliespetters op de achterklep. Dit kon ik niet verklaren. De garage vermoedde dat het ging om een kapotte keerkring, die zij ook keurig hebben vervangen. Kosten 100 euro.

Een paar dagen daarna verschenen weer oliedruppels op mijn achterklep. Wederom naar de garage, waarna bleek dat er teveel oliedruk was opgebouwd, omdat de drukoverloopklep (?) vastzat. Daardoor is de olie er op diverse plaatsen uitgeperst, waardoor mijn motor aan gort was. Voorstel was om een ruilmotor te nemen voor 2250 euro. Deze had 110dkm gereden, dus ruim 100dkm minder dan mijn huidige motor. Ondanks dat ik al wat kosten had gemaakt, hoopte ik dat ik met de nieuwe motor eindelijk weer een tijd kostenloos kon gaan rijden.

Dit heeft de auto ook volgehouden tot zo'n 225dkm. Toen begaf de startmotor het ook. Deze ook maar vervangen plus accu.

Eind 2014 stopte de auto er ineens mee tijdens het rijden. Hij was niet meer te starten, hoewel de startmotor goed ronddraaide en de accu ook nog goed was. Na weggesleept te zijn in de garage bleek dat de brandstofpomp het had begeven. Geschatte kosten zo'n 1000 euro.

Dit was de druppel.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.