Ford Focus Wagon 1.8 TDdi 90pk Ambiente (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 TDdi 90pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 325.000 km |
KM-stand laatst | 360.000 km |
Opnieuw een Focus Wagon TDDI
- 326.000 km
Na een korte uitstap (tijdelijk) naar een VW Golf 3 variant toch maar terug naar de Focus, een mooie zwarte TDDI Ambiente.
Na speuren op marktplaats een geschikte gevonden, met let wel, 325000 km op de teller, maar dealer onderhouden, nieuwe brandstofpomp (de Focus kwaal), nieuwe distributie, toch maar de gok genomen. Bij goed onderhoud kun je soms nog beter een auto boven de 300000 km kopen dan een slecht onderhouden met 200000 km is mijn mening en ervaring.
Moet zeggen, tot nu toe een prima gok, want ondanks wat kleine gebreken (gasveer achterklep, cv werkt niet aan bestuurderskant) die overigens zelf goed zijn op te lossen rijdt deze auto echt prima. Overigens deze heeft geen airco, maar goed, kan er ook niets aan kapot gaan.
De wegligging is zoals ik ben gewend van een Focus, goed strak door de bochten en de remmen werken ook prima. Moet zeggen dat deze niet een fluit geluid geeft van de Turbo, wat mijn vorige nog wel eens wilde doen. Trekt ook velen malen beter dan vorige.
Het interieur is, zoals ik al was gewend, lekker compleet en ziet er erg modern uit ondanks dat de auto uit 1999 komt. Stoelen hebben voor mij een prima zit en de kofferruimte is echt ruim voldoende.
Ben benieuwd tot hoeveel km's ik deze Focus kan rijden!
Tot op heden geen problemen
- 333.000 km
De eerste weken moet altijd blijken of het een goede auto is of niet, heb tot op heden alleen de accu vervangen waardoor de koude start weer is zoals het hoort te zijn. Al vind ik persoonlijk dat bij extreme kou een TDDI motor altijd iets moeilijker aanslaat (gloeien en daarna even iets doorstarten). Misschien toch een keertjes de gloeibougies zelf gaan vervangen.
Auto verbruikt geen olie, brandstofverbruik is ook iets beter dan mijn vorige TDDI. Kom nu met stad en snelweg verbruik op 1:19 uit, denk dat het niet hebben van een airco net iets scheelt. Ben zeer tevreden met mijn aankoop.
Nog steeds probleemloos
- 345.000 km
Nog altijd lijkt het een betrouwbare Focus te zijn, rij nog altijd zonder weinig kosten door.
Heeft overigens nog altijd geen druppel olie verbruikt.
Het enige wat tot nu toe vervangen is:
Het mechaniek van de ruitenwisser voor (45 euro sloperij)
Vacuuüm slangetje naar Turbo, deze was helemaal uitgedroogd (7 euro bij de dealer)
Verse APK zonder enige problemen
- 355.000 km
Zelf onderhoud uitgevoerd (nieuwe gloeiers, lucht + interieurfilter, remmen schoongemaakt en dergelijke) vervolgens de olie laten wisselen bij de garage tijdens de APK.
We kunnen weer een jaar vooruit!
Radiateur en EGR
- 357.000 km
Onderweg een lekke radiateur gekregen waardoor de Focus in een noodloop ging.
Laten bijvullen door de ANWB , had net de auto opgeruimd en alle reserve vloeistoffen eruit gehaald, die ook aan gaf dat de EGR behoorlijk vuil was, klopt ook wel en stond ook al op de planning deze af te doppen na de winter.
Nieuwe radiateur en vloeistof kosten: 85 euro
Afdoppen van de EGR is eenvoudig te doen door plaatje metaal te knippen en deze in plaats van een pakking te monteren.
Zonder problemen en toch ingeruild
- 360.000 km
Ik heb de teller op 360000 km!! gezet en nog steeds zonder problemen.
Toch de auto ingeruild op een Chrysler Grand Voyager met LPG G3, ondanks dat er voldoende ruimte is in de Focus Wagon,mag het soms nog wel ietsje meer zijn.
De auto zal wel naar de export gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.