Ford Focus Wagon 1.8 16V Limited (2010)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.8 16V Limited (2010)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.8 16V Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst43.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een goed begin is het halve werk

  • 114 km

Na zeven jaar in een grijze focus te hebben rondgereden is het tijd voor iets nieuws in de garage, namelijk een nieuwe focus. Via mijn huidige dealer konden wij een voorraad model voor een goede prijs krijgen. Het gaat hier om een limited met de 1.8 benzine motorisering. Na een proefritje was is al verkocht, dit is niet moeilijk aangezien de focus heel hoog bij mij staat. De rede dat de focus zo hoog zit bij mij heeft te maken dat wij sinds de eerste op de markt kwam in 98 er al in reden en onze dealer perfect is(van der Burgh, Maasdam). De rij-eigenschappen zijn altijd perfect geweest, niet de staf niet te soepel en er mankeerde bijna nooit iets aan. Al deze dingen rekende we mee en het moest een focus worden. We hadden onze pijlen gericht op het aankomende model maarja als je nog 6000 inruil krijgt voor je 7 jaar oude auto plus nog eens een korting van ford zelf is de limited wel een hele mooie aanbieding. Na een paar dagen peinzen hebben we de dealer gebeld dat ze hem klaar konden maken, gezien het niet geheel de planning was hebben we gebruik gemaakt van de ford options.

Vandaag was het dan zover, de auto stond klaar. Om 12:00 bij de dealer en we werden ontvangen met een bakkie koffie en thee. Na een leuke babbel over de auto’s die we zouden meekrijgen zijn we overgegaan op de verwisseling van de papieren. We hebben die dag namelijk twee autos in ontvangst mogen nemen, een focus en een mondeo. De mondeo is voor mijn vader en die heeft een titanium met x-pack en andere opties genomen. Mijn vader is niet snel blij met de opties die erop zitten dus een limited was een te groot compromis. Maar hiet gaat het niet om, na de formaliteiten hebben wij thuis het bosje bloemen in een vaas gezet en ben ik wezen boodschappen doen. Wat een pracht wagen om mee te pronken, de zon scheen en de zwarte lak glinsterde echt.

De eerste ervaring zijn dan ook goed, hij voelt solide aan en er is genoeg om mee te spelen. Het brandstof verbruik moet nog blijken maar de boodcomputer geeft aan dat ik zo’n 630 km kan doen met een tank. Als hij dit mocht halen vind ik het zeer redelijk aangezien het om een 1.8 gaat.

Over een paar maanden zal meer volgen! Foto’s upload ik een dezer dagen!

Tsja en daar sta je dan met je auto!

  • 850 km

op een maandagavond kwam ik uit mijn school en liep ik naar mijn auto. toen ik instapte had ik niets gemerkt, vreemd maar waar je let er namelijk niet op. tijdens de rit naar huis vond ik al dat er een erg fluitend geluid uit de achterkant kwam, eenmaal thuis aangekomen merkte ik op dat de hele linkerzijde in de poeier lag. iemand is er dus tegenaan gereden en heeft geen briefje achtergelaten.

de eerst volgende dag naar de dealer gegaan, zonder groene kaart aangezien ik hem nog maar net had. de schade werd op 2400 geschat ex btw. al met al een leuke dag al om 800 's ochtends. vervolgens naar de politie geweest om aangifte te doen en contact op te nemen met de verzekering.

weekje later mocht ik hem weer ophalen, wat een genot. in de voorgaande week moest ik in een KA rijden. ik kreeg gewoon een hekel aan autorijden in deze auto. ik ben namelijk 1.90 en heb lange benen. deze kon ik niet kwijt en heb mij zodoende aangeleerd om op optrekken en remmen tot stilstand mijzelf geleerd met 1 voet te rijden. schakelen kan je best zonder koppeling je moet gewoon weten op welke toeren de versnellingen pakken.

nu ik weer lekker kan rijden in de focus vliegen de kilometers weer voorbij.

morgen ga ik de auto wassen en zal ik foto's maken!

Ruim een maand later en 3 mille gereden

  • 3.380 km

Na een ruime maand gereden te hebben in de focus ben ik nog steeds heel blij. De wagen is gewoon subliem. Het verbruik is wel hoger dan de vorige auto maar ik vind het niet opzienbarend. Hij is lekker stil(lees: heel stil) als je onder de 130 blijft. Nu doe ik dit toch wel aangezien deze auto niet echt uitnodigt om hard te rijden. Op de snelwegen houd ik me netjes aan de snelheid en gebruik ik de cruisecontrol veelvuldig. Op de provinciale wegen reed ik altijd al netjes en dat blijf ik doen. Het is gewoon een genot om te rijden. Tot op heden heb ik ook nog niet gekke dingen meegemaakt die me tegen vallen, dit had ik dan ok niet verwacht. Wel een vervelend puntje vind ik het ontbreken van een indicatielampje voor oprakend ruitenwisservloeistof. Dit had de vorige auto wel en ik gebruik het wel vaak aangezien ik niet tegen een vuile ruit kan. Ik heb dan ook nu aanmaakvloeistof van valma in de auto liggen. Een ampul is genoeg voor 4 liter(laat dat precies genoeg zijn). Ook heb ik glasdoekjes liggen voor de binnenkant en de zijspiegels. Nu de herfst er weer is heb ik dit wel nodig, ik woon in de polder en alle binnenwegen zijn nu blubberbanen en op de terugrit van de wasboxen is je auto eigenlijk al weer vies.

Meer kan ik niet zeggen over mijn ervaringen want deze zijn nog beperkt. Even over het verbruik: het gemiddelde staat op 7,9, dit vind ik aardig hoog voor de opgaaf van 7,0. Bij de oude focus haalde ik de fabrieksopgave dus hopelijk komt dit nog goed voor deze auto. De actieradius is nu 650 kilometer dit is wel iets minder dan ik haalde met de vorige maar deze heeft een iets grotere tank. Zodra het klamme en natte weer voorbij is gaat de airco ook weer uit dus we zullen zien wat dat gaat opleveren.

meer dan 10k gereden

  • 11.150 km

Daar zijn we dan weer. Het is nu bijna kerst en ik heb de auto nu net 4 maanden en de kilometerstand is de 10000 gepasseerd. Tot nu toe geen echte problemen gekend(maarja het is een nieuwe auto, die verwacht je ook niet). Wel zijn er kleine dingen die ik op de eerst volgende onderhoudsbeurt ga aankaarten. Zo heeft hij heel af en toe moeite met starten. Ik zie het meer als een probleem met de software van de powerbutton, hij draait wel maar slaat niet aan. Zodra ik opnieuw op de knop druk start hij direct, heel vreemd maar niet echt storend. Daarnaast heb ik van de week wel iets echt vreemds meegemaakt. Ik heb altijd mijn sleutels in mijn jas zitten(sleutel hoeft immers niet meer in het contact) maar bij het neerleggen op de achterbank van mijn jas en het sluiten van het achterportier schoot het slot erop. Ik schrok me het apentyfus en daar stond ik dan zonder sleutel en jas buiten in de vrieskou. Gelukkig had ik mijn telefoon in mijn broekzak en kon iemand bellen voor de reservesleutel. Dat het niet een eenmalig ding was bewees de auto zich zelf. Die zelfde dag nog met de sleutel in de auto deed hij zich weer zelf op slot. De laatste dagen is dit niet meer voorgekomen dus ik houd het op ongeluk.

Over de rijeigenschappen kan ik gewoon kort zijn, deze zijn subliem. Op dit moment kan ik me geen betere auto voor de geest halen. De focus is comfortabel rijdt perfect en is prima te betalen. Ik kan wel verhalen vertellen hoe ik zonder moeite autobanh kilometer vrat naar een concert van kings of leon in Hamburg maar dat laat ik aan een ieder om zelf in te vullen.

Het verbruik is altijd iets waar de lezers van autoweek op mikken, iedereen rijdt anders en haalt nooit de fabrieksopgaaf. Zoals ik in mijn vorige myreview waar ik gewoon de fabrieksopgaaf haalde doe ik dit nu niet. Volgens de verbruiksmeter schommel ik nu rond de 8,0 l per 100 km. Dit is wel op winterrubber. Met zomerrubber(op schoon asfalt) haalde ik de 7,6 / 7,8 l per 100 km. Al met al geen rede tot paniek ik doe een kleine 600 km met een tank en gooi er dan 45 liter in. Die verbruiksmanager van autoweek is handig maar laat wel zien hoeveel ik uitgeef aan benzine….. de teller staat nu op: 1200 euro. De tering wat een geld kost voer voor dit ding. De benzine prijzen zijn ook niet leuk meer. Binnenkort is een kind nog goedkoper dan het rijden van een acceptabele auto. Ik moet niet zeuren aangezien ik nu elke ochtend zit te gniffelen als ik mensen bij een bushalte zie klappertanden en ik de verwarming lekker op 25 graadjes heb staan.

Het einde nabij

  • 43.000 km

Zoals de titel al aangeeft gaat de focus de deur uit. De rede is niet dat hij niet bevalt maar meer wegens de kosten. Ik wil nu het nog kan gebruikmaken van de belastingregels voor zuinige auto’s. Het betreft dus een ecodiesel, daar later meer over.

Het is ook al weer enige tijd geleden dat ik een review heb geschreven. In de tussenliggende tijd heb ik het een en ander met de auto gedaan, zo zit er nu 18” lichtmetaal onder en staan er weer 30000 kilometers meer op de teler.

Al deze kilometers zijn zonder problemen verlopen en ik heb geen moment spijt gehad van deze auto. Het enige wat tegenviel was het verbruik, dit was wel duidelijk bij aanschaf maar met de huidige brandstof prijzen is het niet leuk meer om even weg te gaan met de auto.

Ik heb dan ook een Fiat punto Evo besteld met een 1.3 diesel. Ook de fiesta bekeken maar vond ik toch iets te duur voor wat je krijgt.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.