Ford Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 475 km |
aktie model Limited Edition
- 475 km
Ik heb dit keer eerst wat andere modellen bekeken, voordat ik weer naar Ford zou gaan. De Kia C’eed, de Skoda Octavia en de Hyundai I30 wagon hebben de proefrit doorstaan, maar kwamen, op de Skoda na, niet in de buurt van het rijgenot van de Ford Focus. De doorslaggevende factor voor de keuze voor de Ford was een stukje vertouwen, het totaal pakket aan extra’s en het wantrouwen in de waardevastheid van de Skoda voor eventuele inruil later.
Opnieuw had Ford een aktie, waarbij een redelijke basisprijs plus een extra pakket van bijna € 5000,- de auto relatief goedkoop, maar volledig uitgerust maakt, net als vijf jaar geleden, toen ik de Futura aanbieding met beide handen aanpakte.
Deze Ford, de Focus Wagon 1.8 Titanium Limited Edition (Flexifuel) is toch wel meer auto dan mijn vorige Ford. Degelijker, groter, luxer en met een stoerder uiterlijk. Soms rij ik in de nieuwe Mercedes C-klasse en deze Ford, hoe raar dat ook mag klinken, voelt bijna gelijk aan qua rijgedrag. Je hebt het gevoel in een duurdere auto te rijden dan een Ford Focus. Heerlijk sturen en in gedachten al richting Zuid Frankrijk. Vrijwel alle mogelijk denkbare opties is standaard en een leuke bijkomstigheid is de voice control, waarbij je de automatische secretaresse in dit voertuig de opdracht geeft een ander nummer van je cd/mp3 speler op te zetten, de route uit te stippelen of je verwarming wat hoger te zetten. Ook de stuurbekrachtiging is te veranderen en wanneer de airco aan staat, veranderd het dashboard kastje in een koelkast om heerlijk de blikjes koel te houden. De aansluiting voor de USB-stick is ook zeer prettig en je kunt enkele honderden albums door de werkelijk perfecte stereo laten schallen. Wat een geluid!!
Vergeleken met mijn Ford uit 2004, zit je beter, je hebt meer hoofdruimte en de kids achterin, alweer een cm of 50 langer geworden ondertussen, het toch hebben over een hogere en comfortabeler zit.
De motor pruttelt af en toe een beetje bij hele lage toeren, alsof hij van je eist om gas te geven en dit schijnt een standaard hobbeltje te zijn, ook in de C-max met dezelfde motor. Benieuwd of dit na meer kilometers over gaat. Ervaar het niet echt als serieus probleem.
De aanschaf had wel wat voeten in de aarde. Ondanks dat ik bij mijn oude dealer wilde blijven, viel er niet te onderhandelen over kortingen en viel de inruilprijs voor mijn oude Ford serieus tegen, tot zo’n 2500 euro verschil bij andere merken. Reden zou de aktie zijn, waardoor de auto al zeer scherp geprijsd was en geen korting meer gegeven kon worden, maar op die manier ga je de aktie toch uit eigen zak betalen en dat kan toch zeker de bedoeling niet zijn? Het loont dan ook zeker de moeite om even bij wat andere Ford dealers te kijken en uiteindelijk toch een voordeel van 2000 euro voor elkaar te boksen. Jammer voor mijn oude dealer, maar geld is geld en voor 2000 euro kan ik veel kilometerbrandstof aanschaffen.
Conclusie: alhoewel de aanschafprijs van een nieuwe auto tegenwoordig toch fors te noemen is, zeker als je deze prive moet aanschaffen, heeft Ford met deze aktie (net als voorheen bij de Futura modellen), weer een succesnummer met de limited edition en maakt de auto wel heel aantrekkelijk om aan te schaffen.
Na ruim 120.000 en na veel genot van de auto, helaas voor Ford over gegaan naar de Seat Leon ST
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.