Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 1.250 km |
Eerste ritjes achter de rug
- 180 km
Afgelopen vrijdag heb ik de nieuwe Focus opgehaald (lease). Uiteraard heb ik voor de Econetic gekozen voor de gunstige bijtelling.
Allereerst even het uitrustingsniveau:
Kleur: Moondust Silver met Ebony Silver bekleding
Extra's:
- Business pakket (5 inch navigatie, bluetooth, voice control en achter parkersensoren)
- Family pakket (privacy glass, gekoeld dashbord kastje, achter zonnewering)
- DDS bandenspanning controlesysteem
- Voorruitverwarming
- Voorstoelen verwarming
- Mistlampen
- Voorgevormde stalen velgen met design doppen
- Premium middenconsole
Na de auto in ontvangst te hebben genomen gelijk een ritje van ongeveer 75 km naar huis gemaakt. Wat een heerlijke auto! Zeker op de snelweg bij een normale snelheid is het toerental veel lager bij deze diesel dan het benzinemodel welke ik hiervoor tot mijn beschikking had (120 km per uur tegen nog geen 2500 toeren). Verder vallen de rijeigenschappen wederom in postieve zin op, de reden waarom ik weer voor de Ford Focus heb gekozen.
Het uiterlijk van deze "standaard" Focus Wagon valt zeker niet tegen, dit vanwege de kleurstelling zilver met de donkere ramen. Op die manier vallen ook de andere donkere details mooi in het gehele plaatje.
Wat jammer is aan de Econetic versie is het niet kunnen verkrijgen van automatische airco. Dat is op zo'n mooie auto een minpunt en vooral omdat ik heb begrepen dat het op dit moment wel te bestellen is.
Zoals jullie kunnen zien op de foto's is dit één van de eerste auto's zonder zijskirts en verlaagde voorbumper. Blijkbaar is dat niet meer nodig. Ook zijn er 16 inch banden met een breedte van 20,5 cm geplaatst in plaats van de 195 banden. Dat maakt de auto weer wat stoerder.
Al met al zeer tevreden over het uiterlijk. Nu de gebruikerservaring nog. Ik zal snel met een update komen waar ik daar meer over zal vertellen (als ik er een paar duizend op heb zitten).
Trillingen & Schade!
- 1.250 km
De eerste lange afstanden zitten erop.
Wat als eerste opvalt zijn de volgende zaken:
* de auto zit erg goed en comfortabel
* bochtengedrag zoals het een Focus betaamt erg goed
* onder de 2000 toeren geen vermogen en daardoor wil de motor bij snel koppelen uit stilstand de neiging hebben om af te slaan
* trilling van het stuur op de snelweg, dit reeds gemeld bij de dealer. Dealer stelt voor om langs te komen. De onbalans kan worden weggenomen, waarschijnlijk is de auto niet goed uitgelijnd
* wel verlichting boven de achterbank!
* de 5 inch navigatie werkt goed, bij file wordt een andere route voorgesteld wat werkelijk tijd scheelt
Schade!
Zo nieuw als de auto is, zo vers is de schade aan de achterbumper. Gisteren bij het verlaten van een parkeerterrein heeft mijn partner een op hetzelfde moment achteruit rijdende auto geraakt. Schade is niet groots, maar wellicht is een hele nieuwe achterbumper benodigd. Ik laat weten of de Focus bij schade makkelijk scoort wat betreft herstelgemak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.