Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2008)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf72.500 km
KM-stand laatst92.400 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een fris begin

  • 73.500 km

Zo plots als ik mijn vorige lease-auto moest inleveren, zo snel stond deze op mijn stoep. Mijn Toyota had nog een krappe maand te gaan, toen bleek dat een vertrokken collega deze Ford achterliet.

Omdat deze auto pas 73000 gelopen had, zou het afkopen van het leasecontract een prijzige grap worden, dus mij werd verzocht de komende maanden het contract verder op te maken. Over een paar maanden zou ik dan rustig een eigen keuze kunnen maken voor een andere wagen.

Het was in eerste instantie wel even slikken om te horen dat je ineens een Ford Focus voor je deur hebt staan in plaats van zo'n dikke Avensis. Je gaat toch van een rijk uitgevoerde D-segmenter naar een C-er waarvan het maar de vraag is in welke staat hij verkeert.

Deze Ford is de 1.6 TDCi ECOnetic, wat dus de 20% bijtellingseditie is van de Focus. Ik vond het wel een fijn idee om eens voor langere tijd zo'n ecoblok uit te proberen zonder er gelijk vier jaar aan vast te zitten.

Je leest overal op internet van die wisselende verhalen. Sommige mensen vervloeken die motoren in alle talen en anderen schreeuwen van de daken dat je er niets van merkt. Enfin, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, was mijn gedachte.

Toen ik de auto voor het eerst te zien kreeg, was het wel even schrikken. Hij was zwart metallic (geen slechte kleur), maar: een dikke spoiler op de achterklep en zwarte 5-spaaks 16 inch sportvelgen deden vermoeden dat het om een snelle petjesbak ging. De velgen zijn echt te walgelijk en misstaan verschrikkelijk op deze wagen. Het plaatje klopte gewoon niet, zulke dingen verwacht je in 20 inch formaat op de X6 van een pooier, niet op het lease-sletje van een papa met twee kleine kinderen.

De binnenkant van de auto was ook even wat anders dan de Toyota, het was duidelijk een klasse minder. Geen leren bekleding, minder ruimte en meer glimmend plastic op en rondom het dashboard en een rommelige indeling. MAAR er zat wel stoelverwarming op!! Mijn gebeden waren verhoord, want het was een behoorlijk frisse winter eind 2010, zoals u zich wellicht herinnert.

En ik ontdekte een knopje welke de voorruitverwarming inschakelde. Een waar genot, ruiten krabben was nu peanuts, binnen twee minuten wegrijden met blinkend schone ramen. Heerlijk!

Verder was de auto voorzien van winterbanden, dit in tegenstelling tot mijn Toyota. Het verschil was duidelijk merkbaar, want ik kon zonder glibberen het besneeuwde parkeervak voor mijn huis uitrijden, onder een helling. Een klein eerste rondje door de straat leerde mij dat ik zonder probleem kon rijden, sturen en remmen zonder overal heen te glijden. Dat was een flinke vooruitgang.

De motor klonk meer als die van mijn vorige auto's zoals de 206. De 1.6 diesel nagelde flink meer dan de D-4D, zeker als het buiten koud was. Binnen in de auto was het verschil in geluidsisolatie ook goed te merken, want het rumoer komt veel prominenter de cabine in. Bij hogere toerentallen moest je toch wat harder praten om jezelf verstaanbaar te maken. Binnen sommige huwelijken wellicht een pluspunt en een extra reden om hem nog maar even in zijn drie te laten staan bij het invoegen, maar ik ben helaas wat verwend geraakt met de Toyota.

Na het wegsmelten van de sneeuw kan ik eens fatsoenlijk gaan rijden met deze kar en er iets zinnigs over zeggen.

Gemengde gevoelens

  • 84.200 km

Inmiddels heb ik er een flink stuk mee gereden, ik zit nu zo op de 84k km en het is nu een goed moment om eens wat te roepen over de rijkwaliteiten en dergelijke.

Het eco-blokje is wel even wat anders dan de 2 liter motor die in de Avensis zat. Ook al was dat de instapper diesel, het was een behoorlijk smeuïg blok met vrij veel trekkracht over het gehele toerenbereik. Behalve helemaal onderin dan :-) Je kon er schakellui mee rijden: optrekken in zijn twee, rotondes met 30 km/u in zijn drie, de lobbes vond het allemaal best.

Dat is met dit blok wel anders, al lijkt het verschil in pk's niet eens zo heel groot (109 vs 126), het effect in rijgedrag is aanmerkelijk. Het 1.6 TDCi blok moet er flink hard aan trekken om de wagen vooruit te sleuren, want zo voelt het. De trekkracht komt wel iets eerder los (bij zo'n 1600-1700 toeren ipv 1800-1900) maar het is ook veel sneller weer voorbij. Bij 2800 toeren is het toch echt op en moet je opschakelen, de D-4D ging iets voorbij de 3200. Ook heeft de Ford maar 5 versnellingen, die allemaal erg lang zijn.

Het contrast kon bijna niet groter zijn: van vierkant de rotonde overvaren en dan vol wegspuiten naar strak de bocht aansnijden en niet wegkomen omdat je blok doodslaat. En dan ben ik niet eens een racer op de openbare weg. Ik probeer gewoon vlot met het normale verkeer mee te komen zonder al te imbeciel te doen.

Een korte wintersportvakantie in Winterberg maakte ook een einde aan de illusie die de dakspoiler en zwarte velgen deden opwekken. Met pijn en moeite kwam ik op de 165 km/u uit en toen ging het weer heuvel op. Plankgas. 150... 140... 130... 120... 110... aaahhh einde heuvel...

Of als je achter een vrachtwagen zit en je wil naar de linkerbaan. Eerst terug naar zijn 4 (anders ga je zeker dood). 80, 82, 84, richting aangeven, sturen, 85, 90, auto in de binnenspiegel wordt angstig groot, 95, 100, ja we zijn er voorbij!

Het is jammer dat je de auto steeds zo op zijn flikker moet geven als je niet met 80 op de rechterbaan wilt blijven tussen de vrachtwagens, want zuiniger wordt hij daar niet op. Ik rij 85% snelweg in de spits, en als het verkeer dan eindelijk een beetje doorrijdt rij ik vaak zo'n 130-135 waar het 120 is. Vanaf de 100 km/u zie je het verbruik flink hard stijgen. Het gemiddelde verbruik zit nu zo rond de 6.0 l/100 km en dat vind ik tegenvallen. De Toyota behandelde ik op dezelfde manier en daar kwam ik op een gemiddelde van 6.4 l/100 km over een periode van 4 jaar. En die vond ik een stuk relaxter rijden, veel minder vermoeiend met schakelen en lawaai.

Het stuk in Duitsland waar ik de top haalde liet een waanzinnig verbruik zien van 14 l/100 km! De Avensis deed dat ook, maar toen reed ik ruim 180 en niet 162...

Verder heb ik nog wat opmerkingen over het interieur. Zoals eerder vermeld is het veel meer glimmend plastic dan in de Toyota, maar ik kan dat niet 100% meenemen in de beoordeling. De auto is van een andere orde. Wel vind ik het heel vervelend dat er glimmende stripjes op en rondom de klokken zitten, want die schitteren in je ogen als de zon van schuin achter inkomt.

De fake aluminium coating rondom de radio en handrem is ook gewoon ruk, er komen wel heel makkelijk lelijke krassen op en het ziet er niet uit. De blingbling sierstrip op de versnellingspook is ook al half eraf en de binnenspiegel heeft speling. Bij de volgende beurt zal ik die eens vaster laten zetten.

De stoelen vind ik steeds minder worden. In het begin waren ze best OK zonder uit te blinken -en de stoelverwarming doet het bijna te goed- maar nu de vakanties voorbij zijn en de files langer worden merk ik dat lang zitten geen pretje is. Er zit een kuiltje in de zitting waar ik hem niet graag heb. Lage rugpijn en vermoeide armen zijn het resultaat na een lange rit zwaan-kleef-aan spelen. Ook merk ik dat mijn rechterbeen ongemerkt tegen de middenconsole aandrukt waardoor ik tintelingen krijg.

De radio-navigatie heeft nu ook twee keer een zware vastloper gehad in combinatie met mijn telefoon, een E71. Na de eerste vastloper heb ik bij de garage de firmware laten updaten van de radio, maar nog geen week later crashte de radio weer. Er komt dan bv een gesprek binnen over bluetooth en dan loopt de hele radio vast. Hij blijft wel keurig spelen en gaat naar het volgende nummer etc, maar bedienen kun je hem niet meer. Pas als de auto langere tijd heeft stilgestaan doet alles het weer alsof er niets gebeurd is. Ook speelt hij niet alle MP3'tjes af die in de Toyota geen probleem waren.

Zo teruglezend staan er eigenlijk niet zo vreselijk veel positieve punten in, realiseer ik me nu. Ik vind dat niet geheel terecht, want een aantal punten betreft mijn mening en hangt ervan af *hoe* je rijdt. Ik moet de auto wel recht doen, ook al lijkt dit model niet voor mij bestemd.

Ik ben echt erg te spreken over het stuurgedrag, pas nu realiseer ik me hoe wollig de Avensis eigenlijk was. Je kunt de auto perfect plaatsen en ik kan bochten veel strakker insnijden zonder weg te glijden zoals de Toyota deed. Zo'n auto verdient gewoon een koppelrijk 2 literblok, want de wagen ontlokt sportief rijgedrag en komt geheel niet uit de verf met zo'n ecoblok. Echt zonde.

Want waar heb je het nu over 20% vs. 25% bijtelling op een catalogusprijs van 28500?

Vijftig Euro?

Ik zou het wel weten. Ik lap die vijf tientjes met groot plezier. Weet je wat, ik douw er even 75 of 100 extra in zodat er lederen sportstoelen in kunnen en een 2.0 160pk. Dan heb je dus een auto die *wel* een brede grijns op je bakkes tovert zodra je het gas intrapt.

Dat is toch ook wat waard?

Update 92400, met zomerbanden

  • 92.400 km

De zomerbandjes zitten er sinds maart op en sindsdien heb ik weer een flink stuk mogen rijden. De laatste tijd heb ik ook grotere afstanden gereden naar mijn werk (150 km enkele reis ipv 150 km retour).

Sinds de zomerbanden erop zitten is het verbruik behoorlijk gedaald, ik zit nu rond de 5.5 l/100km volgens de boordcomputer.

De standaard stoelen bevallen mij steeds minder, zeker op lange ritten kom ik niet uitgerust aan en heb ik pijn in mijn onderrug. Ook mjn rechterbeen drukt ongemerkt tegen de middenconsole en dat levert slapende tenen op. Verder is de hoogteverstelling niet helemaal goed meer: na een paar dagen staat de stoel in de laagste stand en moet ik hem weer omhoog pompen. Lekke cilinder vermoed ik, ga ik de dealer vragen.

De shuffle functie op de radio werkt niet bepaald random. Ik heb een USB stick erin zitten met ruim 8 GB aan MP3 erop, maar meerdere keren per week komen dezelfde nummers voorbij, vaak ook in dezelfde volgorde. Ik maak er nu zelfs een spelletje van in de file, en ik kan steeds beter raden wat het volgende nummer wordt....

In het interieur zitten twee rammels. Een is denk ik de kofferklep die niet goed aansluit en de andere klinkt als een losse beugel aan de passagierskant richting de motor. Niks te vinden at first glance.

Bij de eerstvolgende beurt laat ik daarnaar kijken. Dan kan ik gelijk ook de binnenspiegel laten vastzetten, want er zit speling op. Daar laat ik dan ook eens naar de achterschokdemper kijken, want als je over hobbels rijdt, hoor je een bonk alsof je op het einde van de veerpoot zit.

De motor moet je steeds op toeren houden, aanrijdend op een kruispunt tot bijna stilstand moet je terug naar de 1e versnelling, anders kom je niet weg.

Voor de 80->100 sprint in 5 moet je brood meenemen, je moet echt terug naar 4. Van 100->140 gaat weer als een trein.

Samenvatting van de wagen:
+ Fijn stuurgedrag
+ Redelijk zuinig
+ Binnenruimte is ok, met 2 kids
+ Logische bediening instrumenten
+ Schakelt fijn en trefzeker
+ Bruikbare aflegruimte, aparte zonnebrilhouder in plafondsteun: handig!
+ Verwarmde voorruit

- Matige kwaliteit van interieur: krasgevoelig, harde deurranden waar je arm op rust, losse spiegel, diverse rammels
- Zitcomfort stoelen, inzakkende hoogsteversteller
- Blingbling sierrandjes op klokken en stuur schitteren in de zon
- Navigatiescherm slecht afleesbaar in volle zon
- "Random" functie van stereo niet bepaald random
- Krasgevoelige lak (zwart metallic), veel meer dan de andere auto's die ik gehad heb
- Motor reageert traag: komt langzaam op toeren en zakt ook langzaam terug

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.