Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2008)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst9.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic

  • 9.000 km

Eindelijk de Focus op kunnen halen bij de dealer in Leeuwarden. In de showroomfase zoals al eerder vermeld veel onduidelijkheden bij de dealer omtrent uitvoering, opties etc. Veel rondneuzen op internet en dus beslagen ten ijs richting dealer is mijn devies. Omdat ik deze auto vooral gekozen heb voor zijn gunstige bijtellingstarief, zo basic mogelijk gehouden:

- kleur blazer blue
- silver dakrail
- family pack
- trekhaak
- middenarmsteun

Voor zover ik kan beoordelen heeft Ford voor de onderlip en de sideskirt van het ST magazijn gebruik gemaakt en deze op de Econetic geschroefd om zodoende aerodynamische winst te boeken. Wat mij betreft is het nu sportief rondrijden in een eco auto: goed gedaan Ford!

Bij aflevering viel op dat er koplampen zijn geplaatst met zwarte inleg in plaats van de standaard chromen inleg en dat er geen Bridgestone Turanza's gemonteerd zijn, maar gewone Michelin Energy banden. Vreemd, maar je hoort mij niet klagen.

Naar mijn mening vallen de getinte ramen bij het family pack goed uit bij donkere lakkleuren. De foto's die ik gezien heb van getinte ramen bij lichtere lakkleuren konden mij niet bekoren.

Het eerste wat opvalt is de stille loop van de diesel (koud en op temperatuur), zeker in vergelijking met mijn vorige verdelerpomp diesel die 110 pk 1.9 Tdi. De 1.6 TDci trekt voor de rest prima, vooral boven de 2000 toeren. Daaronder niet bijzonder. Maar goed, het is een eco uitvoering, geen sport.
Ik zit er over na te denken de motor nog te laten tunen (140 pk/ 320 nM), maar dat beslis ik pas na wat meer kilomters.

Verder is het interieur netjes, doch zakelijk, afwerking is keurig. Wat mij beftreft had hier een daar wel wat meer van stof gebruik gemaakt kunnen worden om het geheel wat minder klinisch te doen aanvoelen. Wat ik mis zijn voldoende opbergvakken en adequate bekerhouders. Vooral het laatste vind ik een regelrechte misser van Ford. De stoelen in de trend versie zitten prima. Moeten zich nog bewijzen op langere afstanden natuurlijk.

In de kofferruimte weinig gespen om zaken vast te sjorrer of iets dergelijks. De kofferruimte is wel goed toegankelijk en heeft een efficiente geometrie. Geen reserviewiel meer, maar een noodhulpsetje om de band mee vol te schuimen: prima.

De auto als geheel voldoet prima. Voldoende praktisch voor een gezin met 2 kinderen. Rijd super en ziet er ook nog eens goed uit. Doordat er weinig externe geluidsbronnen overblijven is alleen windgeruis nog hoorbaar bij hogere kruissnelheden. Ik kan dit niet vergelijken met andere merken, maar het is zeker niet storend.

Volgens mij heeft de concurrentie nog geen antwoord op de enige 20% auto in zijn klasse! Dit zal t.z.t. wel komen als VW met de nieuwe 1.6 diesel komt.

Update 01-02-09

De Focus heeft voor de wintersport vakantie naar Oostenrijk winterbanden gekregen, waardoor er wat minder scherpte in het stuurgedrag ontstaat. Verder blijft de Focus onderverminderd goed rijden en is tot nu toe probleemloos. Zaken die opvielen: Vanwege knipperende tegenliggers krijg ik het vermoeden dat de koplampen op stand 0 iets te ver naar boven schijnen. Verder is het onhandig dat er geen verlichting in de auto is aangebracht bij het openen van de achterdeuren.

Update 14-03-2009

Inmiddels 9000 km op de teller. Ik heb een mp3 speler aangesloten op de 3,5mm jack in het dashboardkastje. De kabel natuurlijk even netjes achterlangs gelegd, zodat deze niet in het zicht ligt. Functioneerd prima. Verbruik gemiddeld rond de 1:19 wat niet wereldschokkend zuinig is. Ik rijd normaal 10 km boven de maximum snelheid en wil nog wel eens stukje de turbo schoon blazen :-). Regelmatig de volledige laadruimte benut. De laadvloer is in een mum van de tijd volledig vlak te maken met het neerklappen van de achterbank. Puntjes van kritiek: de achter klep sluit niet altijd in 1x. Ik moet nog steeds wennen aan de manier waarop de klep wel in 1x sluit, kleinigheidje. Het ontbreken van verlichting achter de cruisecontrol knoppen blijft vooral voor mijn wederhelft irritaties opwekken. Ik ben ook van mening dat dit een ergonomische misser is. Veder blijft de focus onverminderd veel rijplezier geven, waardoor autorijden leuker is, dan het voor het focus-tijdperk was.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens