Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk First Edition (2005)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 117.000 km

Als gevolg van een andere baan heb ik eind 2008 mijn oude BMW 320d verkocht en vervolgens de Ford Focus 1.6 van mijn echtgenote ingeruild op een redelijk frisse Focus Wagon. De wens was een diesel met een lage kilometer stand en enkele prettige accessoires, zoals lichtmetalen velgen, airco, voorruitverwarming en zilverkleurige dakrails. En als hij dan ook nog in Panther Black zou zijn... Uiteindelijk hebben we deze wagen gevonden bij een Opel-dealer in Groningen. De prijs was scherp, de inruil wat minder, maar het bij te leggen bedrag was redelijk. Direct een trekhaak laten zetten en sinds pruttelen we in deze Focus.

Ik heb verschillende auto's gereden: MX-5'en, Alfa 156, BMW 320d maar toch vind ik dat de Focussen qua wegligging toch echt op een hoog niveau staan. Alleen met een MX-5 durf ik harder over een klaverblad te gaan.

Onderhoud valt mee. Bij de dealer ben je meestal wat duurder uit, maar voor standaard onderhoud scheelt dat niet veel. Forddealer zit hier om de hoek. Ik heb in het begin wel wat reparaties gehad: de aandrijfstangen rammelden heel erg mee op klinkers en de dynamo ging stuk en jaarlijks moet de airco opnieuw worden gevuld (er zijn geen sporen van lekkage, vreemd) Verder alleen regulier onderhoud.

Ik heb zelf nog parkeersensoren ingebouwd. Daarnaast nog de Sony MP3-radio gekocht via MP en Sonnyboy-zonneschermen voor de geblindeerde look. Ik heb de originele 16" wielen nu in gebruik voor wintervelg en heb een origineel setje 17" voor de zomer.

De 1.6 TDCi is een kleine motor. Hij viel mij niet tegen toen ik vanuit een getunede 320d met 170pk in deze Focus stapte. Vooral 'onderin' was hij beter bij de les. Gedurende een vakantie in de Alpen stelde hij mij bij het klimmen van bergwegen wat teleur. Een inhaalactie van bijvoorbeeld een bus kon ik maar beter uit mijn hoofd laten... Rijden op de snelweg met volle bepakking ging daarentegen prima en het verbruik was ook erg netjes. Ik heb inmiddels de Focus laten chiptunen. Hiermee heeft hij ongeveer 136pk en 290Nm. Sindsdien heb ik geen klagen meer! In de bergen sleurt hij gewoon door en op de snelweg zit hij in notime op rijbewijsbedreigende snelheden. Daarmee is het verbruik op een vakantierit bijna 1:20! Het is gewoon een prettige auto om mee te rijden.

De bedoeling was dat deze auto na twee jaar weer zou worden vervangen, maar hij bevalt nog zo goed en we rijden ook niet zo heel veel dus we gaan er nog een tijdje mee door.

Groter onderhoud

  • 132.000 km

2011 was een duur jaar. Naast een set nieuwe winterbanden, moest er na de winter ook een set nieuwe zomerbanden komen. Dunlops voor de winter en Conti's voor de zomer. Kost natuurlijk best veel (8 banden), maar het is regulier slijtage-materiaal. Doet geen afbreuk aan de auto. Als bonus een xenonset ingebouwd (4300k, geen blauw licht)

Wel was in de zomer de condensor van de airco stuk. Dat kost toch weer een paar honderd euro. Daarnaast heeft de Focus in november een grote inspectie bij de dealer gehad. Enige extra waren nieuwe remblokken en het vastzetten van een hitteschild. Al met al viel de rekening me nog mee.

De Ford blijft voorlopig wel even. Tuurlijk kijk ik bijna dagelijks naar potentiële opvolgers, maar de auto rijdt nog steeds goed en qua afschrijving gebeurt er niet zo heel veel meer. Dus waarom weg doen?

Opvolger,

  • 152.000 km

Het doek is gevallen voor mijn Focus. Het is nog steeds een hele fijne wagen, maar afgelopen zomervakantie kwam hij mij qua ruimte en rijden met zware bepakking net iets tekort.

Dus voorzichtig zoeken naar een opvolger en dat is best moeilijk. Weinig auto's die aan de eisen voldoen. Ruim, krachtig en niet frans of Italiaans. Bij toeval tegen een nette v70 D5 aangelopen en na even wikken en wegen is deze het geworden. Ga ik zeker een review over schrijven. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar evenveel rijplezier krijgt aan de Focus als ik heb gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.