Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk First Edition (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
- 117.000 km
Als gevolg van een andere baan heb ik eind 2008 mijn oude BMW 320d verkocht en vervolgens de Ford Focus 1.6 van mijn echtgenote ingeruild op een redelijk frisse Focus Wagon. De wens was een diesel met een lage kilometer stand en enkele prettige accessoires, zoals lichtmetalen velgen, airco, voorruitverwarming en zilverkleurige dakrails. En als hij dan ook nog in Panther Black zou zijn... Uiteindelijk hebben we deze wagen gevonden bij een Opel-dealer in Groningen. De prijs was scherp, de inruil wat minder, maar het bij te leggen bedrag was redelijk. Direct een trekhaak laten zetten en sinds pruttelen we in deze Focus.
Ik heb verschillende auto's gereden: MX-5'en, Alfa 156, BMW 320d maar toch vind ik dat de Focussen qua wegligging toch echt op een hoog niveau staan. Alleen met een MX-5 durf ik harder over een klaverblad te gaan.
Onderhoud valt mee. Bij de dealer ben je meestal wat duurder uit, maar voor standaard onderhoud scheelt dat niet veel. Forddealer zit hier om de hoek. Ik heb in het begin wel wat reparaties gehad: de aandrijfstangen rammelden heel erg mee op klinkers en de dynamo ging stuk en jaarlijks moet de airco opnieuw worden gevuld (er zijn geen sporen van lekkage, vreemd) Verder alleen regulier onderhoud.
Ik heb zelf nog parkeersensoren ingebouwd. Daarnaast nog de Sony MP3-radio gekocht via MP en Sonnyboy-zonneschermen voor de geblindeerde look. Ik heb de originele 16" wielen nu in gebruik voor wintervelg en heb een origineel setje 17" voor de zomer.
De 1.6 TDCi is een kleine motor. Hij viel mij niet tegen toen ik vanuit een getunede 320d met 170pk in deze Focus stapte. Vooral 'onderin' was hij beter bij de les. Gedurende een vakantie in de Alpen stelde hij mij bij het klimmen van bergwegen wat teleur. Een inhaalactie van bijvoorbeeld een bus kon ik maar beter uit mijn hoofd laten... Rijden op de snelweg met volle bepakking ging daarentegen prima en het verbruik was ook erg netjes. Ik heb inmiddels de Focus laten chiptunen. Hiermee heeft hij ongeveer 136pk en 290Nm. Sindsdien heb ik geen klagen meer! In de bergen sleurt hij gewoon door en op de snelweg zit hij in notime op rijbewijsbedreigende snelheden. Daarmee is het verbruik op een vakantierit bijna 1:20! Het is gewoon een prettige auto om mee te rijden.
De bedoeling was dat deze auto na twee jaar weer zou worden vervangen, maar hij bevalt nog zo goed en we rijden ook niet zo heel veel dus we gaan er nog een tijdje mee door.
Groter onderhoud
- 132.000 km
2011 was een duur jaar. Naast een set nieuwe winterbanden, moest er na de winter ook een set nieuwe zomerbanden komen. Dunlops voor de winter en Conti's voor de zomer. Kost natuurlijk best veel (8 banden), maar het is regulier slijtage-materiaal. Doet geen afbreuk aan de auto. Als bonus een xenonset ingebouwd (4300k, geen blauw licht)
Wel was in de zomer de condensor van de airco stuk. Dat kost toch weer een paar honderd euro. Daarnaast heeft de Focus in november een grote inspectie bij de dealer gehad. Enige extra waren nieuwe remblokken en het vastzetten van een hitteschild. Al met al viel de rekening me nog mee.
De Ford blijft voorlopig wel even. Tuurlijk kijk ik bijna dagelijks naar potentiële opvolgers, maar de auto rijdt nog steeds goed en qua afschrijving gebeurt er niet zo heel veel meer. Dus waarom weg doen?
Opvolger,
- 152.000 km
Het doek is gevallen voor mijn Focus. Het is nog steeds een hele fijne wagen, maar afgelopen zomervakantie kwam hij mij qua ruimte en rijden met zware bepakking net iets tekort.
Dus voorzichtig zoeken naar een opvolger en dat is best moeilijk. Weinig auto's die aan de eisen voldoen. Ruim, krachtig en niet frans of Italiaans. Bij toeval tegen een nette v70 D5 aangelopen en na even wikken en wegen is deze het geworden. Ga ik zeker een review over schrijven. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar evenveel rijplezier krijgt aan de Focus als ik heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.