Ford Focus Wagon 1.6 16V First Edition (2005)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is mijn tweede Ford Focus. De vorige was een 5-deurs Cool Edition 1.6 wagon en heb daarin ruim 70.000 km afgelegd. Sinds twee weken ben in het bezit van een First Edition 1.6 wagon. Het roof-rack heb ik er niet bijbesteld, een ongelooflijk lelijk ding, zelfs in aluminium-look. De auto stuurt opvallend lichter dan mijn vorige Focus ondanks het feit dat de auto bijna 100 kg zwaarder is, er fors bredere banden onder zitten is en hij behoorlijk wat groter is geworden. Voor mijn gevoel is de trekkracht wat minder dan de oude maar dat kan natuurlijk ook met het gewicht te maken hebben. Het korte pookje schakelt licht zonder ’hakerigheid’ en de bak is heel soepel. Ter vergelijking: de versnellingsbak in mijn oude Focus begon pas lekker te schakelen na plm. 5.000 km. De ’climate-control’ optie is een aanrader. De voorstoelen zijn voor de bredere mensen wat minder comfortabel alhoewel je wel veel zijdelingse steun hebt. De instellingsmogelijkheden van stoelen en stuur zijn uitstekend. Door de armsteun in het midden tussen de voorstoelen is het wat lastig je veiligheidsgordel vlot vast te maken en rijden zonder kan niet meer: je wordt door geluidsingnalen fors op je vingers getikt. Het geheel (binnen en buiten) oogt en is een stuk degelijker dan de oude Focus (met name de deurgrepen binnen en buiten zijn fors verbeterd).
De versnellingsbak is ook aangepakt: de overbrengingsverhoudingen zijn veranderd. Het is in de nieuwe Focus heel goed mogelijk om met 80 km/u in de 5e versnelling te rijden (2100 tpm). Ook bij deze snelheid en gebruikte versnelling is de trekkracht bij gasgeven voldoende. De oude Focus had bij deze combinatie absoluut geen puf meer.
Minpuntjes. De automatisch inschakelende koplampen. Voordat deze inschakelen is het zo donker dat 99% van mijn medeweggebruikers allang zijn koplampen aan heeft. Met andere woorden: ze mogen van mij wel wat eerder aan. In tunnels is de reactietijd uitstekend, ze floepen direct aan.

Update 28 oktober 2005:

Na plm 17.000 km valt mij op dat de motor in deze Focus duidelijker aanwezig is dan in de vorige versie. Klopt ook wel want bij de vorige versie was 3500 tpm gebruikelijk bij een snelheid van 140 k/u, bij de nieuwe versie ligt het toerental dan al op 4100 tpm en dat hoor je echt. Dit heeft uiteraard ook een negatief effect op het benzineverbruik. (1:12 a 13). Voordeel is wel dat er meer ’pit’ in de 5e versnelling zit. Wat mij betreft had dit niet gehoeven. Ik heb liever een zuiniger motor die wat stiller is.
Verder geen problemen tot nog toe.

PROBLEMEN

Sinds een week heeft deze auto last van piepende deurrubbers. Inspuiten met een siliconenspray helpt een paar uur. Vooral bij zonnig weer is het geluid heel irritant. Dealer heeft het probleem onderkend maar heeft er nog geen blijvende oplossing voor.

Update 28 oktober 2005:

Voor bovenstaand probleem is de auto in totaal 7 keer teruggeweest bij de dealer. Inspuiten met diverse siliconenspray’s had geen resultaat. Bij de derde of de vierde keer zijn zelfs de deurrubbers rondom vervangen. Contact gehad met de importeur en naar nu blijkt is er een serie Focussen 2005 geproduceerd in februari 2005 waar dit probleem vaker voorkomt. De uiteindelijke oplossing was even simpel als eenvoudig: het bijstellen van de deurvangers in de carosserie alsmede het behandelen van de deurrubbers met Valma rubberspray. Het werkt echt!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.