Ford Focus 2.0 16V Futura (2006)

autoreview

Ford Focus 2.0 16V Futura (2006)

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 16V Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In mei 2006 heb ik de Ford Focus 2.0 16v Futura nieuw aangeschaft, en wel in de gelimiteerde Rally Edition. Het is een 5-deurs in de kleur Panther Black, het Rally Edition pakket bestaat uit de volgende extra’s:
* ST achterspoiler
* 17 inch 5-spaaks lichtmetaal.
Verder zijn er als extra een Ford/Sony MP3 radio ingebouwd en is er een Nokia carkit aanwezig. De auto is verder compleet genoeg (airco, cruise control, el. ramen etc.).

De auto is direct na aanschaf (+/- 3 weken) meegeweest naar Italie, dit verklaart de hogere kilometerstand. Tijdens deze rit zijn er geen problemen geweest, het is gewoon een fijne snelle auto (de 145 pk motor rijdt fantastisch, op de Duitse Autobahn heb ik, zij het na lang aandringen, 220 op de teller gehad - zonder protest!). Wat tijdens de lange rit opviel was de prettige werking van de cruisecontrol - heel eenvoudig.

Wat me positief op is gevallen:
- Auto ziet er in deze outfit prachtig uit, sportief
- Cruise control
- Radio
- Motor (gewoon een prettige motor die tot wat extra’s in staat is zonder een racemonster te zijn)
- Verbruik (ondanks de snelle kilometers is hij met 1 op 11 / 12 toch zuinig).

Wat me wat minder positief is opgevallen:
- stoelen zijn op zich prima, maar het heeft even geduurd voor ik de juiste zit te pakken had.
- afleesbaarheid boordcomputer kan wat beter
- op zeer hoge snelheid (het is marginaal, maar goed), >180 heeft de achterkant de neiging om wat te dribbelen. Correctie is dan dus nodig.

Maar verder is mijn oordeel positief. Een prettige auto tot dusver, zonder problemen. Ik houd iedereen op de hoogte

Update 1: 6000 km
De Ford bevalt me nog steeds uitstekend. Inmiddels is de zitpositie goed en bevalt me de stoel steeds beter. Ben nog niet terug geweest bij de garage, geen problemen dus. De Sony Radio is echt een aanrader, mijn ouders hebben een C-max (2.0 Ghia, een paar maandjes ouder) waarin de standaard radio zit. Geluid in mijn auto is vele malen beter. Overigens wel aardig om de C-max te vergelijken - de uitrusting is ruimer, maar qua beenruimte zit ik liever in de Rally Edition van mezelf. De prestaties van de Rally Edition zijn ook wat beter (er zit hetzelfde blok in), maar dat is logisch gezien het hogere gewicht van de C-max. Overigens is het een eerder genoemd aandachtspunt bij de Focus: de middenconsole is wat breed waardoor je even moet zoeken met je rechterbeen. Maar: het went dus!
Tevens is het inleggen van de derde versnelling aan het begin wat zoeken, maar als je het juiste gevoel hebt gevonden wordt het een automatisme. Je moet simpelweg iets meer richten.
Een rammeltje in de achterbank loste zichzelf op, nu hoor ik het niet meer.
Wat me wel is opgevallen bij het wassen: de bekleding van de binnenkant van de spatborden vind ik wat ’goedkoop’. Tevens zitten er bij beide voorwielen in de bekleding op de hoek twee lelijk aandoende gaten (je ziet ze alleen als je de wielen scheef zet). Dat moet echt beter kunnen Ford!
Verder geen opmerkingen. De auto lijkt beter ingereden te zijn nu, hij voelt sneller aan en heeft me al 2 bekeuringen gekost....

Update 2: 25000 km.

De Focus is inmiddels bijna een jaar oud en heeft bijna 25000 km. op de teller staan. Soms denk ik dat een diesel ook een goede keus was geweest, maar goed, dit blok rijdt erg prettig.

Tussen de vorige review en deze heeft de Focus zijn 20000 km beurt gehad. Tot mijn verrassing moest de benzinepomp vervangen worden (garantie uiteraard), ik had alleen aangegeven dat heel af en toe de auto wat moeilijk wilde starten.

Update 3: 28000 km.
Het oog wil ook wat...de Focus is voorzien van donkere knipperlichten en 18 inch originele Ford Titanium look velgen met 225/40 banden. Zie nieuwe foto’s, het staat hem erg goed.

PROBLEMEN

- Stinkende airco
- Brandstofpomp vervangen bij 20000 km
- Vrij snel slijtende voorbanden (maar goed...dat ligt uiteraard ook aan de berijder)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.