Ford Focus 2.0 16V Futura (2005)

autoreview

Ford Focus 2.0 16V Futura (2005)

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 16V Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De wegligging van de Focus is echt goed te noemen! Zoals in vele andere reviews te lezen op deze site onderschrijf ik dit ook! Ook bij hoge snelheden (150+) blijft de wegligging subliem.
Het onderstel is wel sportief afgesteld, maar dat zorgt voor een goed, direct wegcontact.

De stuurbekrachting (electro-hydrolisch) is prima te noemen; soepel bij lage snelheid en wat meer solide en vaster op de snelweg of buiten de bebouwde kom.

De regensensor werkt prima, het behoeft wel enige tijd voor dat je precies weet hoe het allemaal werkt, maar dan heb je ook wat.
Een nadeel vind ik echter wel dat als je de ruitenwisser op de ’sensor’-stand hebt staan dat de ruitenwissers automatisch heen en weer gaan bij het starten van de motor (waarschijnlijk om de sensor schoon te maken). De ruitenwisserbladen raken dan beschadigd als de voorruit bevroren is.

De ’auto-stand’ van voor- en achterlicht is praktisch en schakelt in en uit wanneer het moet.

De motor heeft meer dan voldoende vermogen (145 pk). Boven de 4000 toeren is de motor wel wat luidruchtiger maar dat is niet storend.
De prestaties van de motor zijn vooral op de snelweg erg prettig. Inhalen en versnellen gaan soepel en snel.

Achteraf had ik misschien voor €500 de volautomatische airco moeten kiezen, alhoewel de halfautomatische prima werkt, je moet echter in het begin even zoeken wat de prettigste temperatuurstand is (iets rechts van het midden).

De voorruitverwarming is echt subliem en heeft me ’s ochtends veel krabwerk bespaard, omdat ie binnen een paar minuten een geheel bevroren voorruit ontdooit.

Het verbruik valt me wel wat tegen, de fabrieksopgave is 1 op 14, terwijl ik 1 op 12 rijd.

Update 18 juli 2006:
- De auto loopt al wat zuiniger 1:12,5
- De auto is veel pittiger geworden en naar mijn idee goed ingereden; het geluid van de motor is wat rauwer geworden :) :)
- ik kwam erachter dat de stuurbekrachting is in te stellen via de boordcomputer (dit kan alleen als je stilstaat door op de eenmalig op de reset knop te drukken):
sport (stroever)
comfort (soepel)
standaard (tussen sport en comfort in)
- Ik heb inmiddels 22.000 km gereden met de ’FoFo II’ en vorige week de eerste kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren voor €170:
motorolie verversen
ruitenreiniger
koelvloeistof
oliefilter

Update 24 juli 2007
- het verbruik is gedaald naar 7,7 / 100 km (1:13) bij veelal buiten bebouwde kom (75%)
- de motor geeft een steeds meer diep en rauwer geluid, vooral het terugschakelen naar de vierde versnelling bij 100km / uur en dan doortrekken naar de 140 km / uur.
- bij zeer warm weer (30+) houdt de auto het zeer goed uit, echter de halfautomatische airco heeft moeite om alles koel te houden voor de inzittenden. Dit lukt alleen door de ventilatiestand op 3 of 4 te zetten.

PROBLEMEN

- Ik heb laatst een splitter gekocht voor mijn 12 volt aansluiting, waarna de zekering eruit vloog. Deze heb ik vrij gemakkelijk volgens het instructieboekje vervangen. De 12-volts aanlsuiting doet het weer.
- De motor wilde soms niet starten, bijv. na het tanken of bij het kort na elkaar weer starten van de auto; ik heb dit doorgegeven aan de dealer vooraf aan de kleine beurt; de computer is gereset en tot nu toe is het euvel niet meer voorgekomen.

update 24 juli 2007:
- begin 2007 heb ik de electronische bediening van de achterklep laten vervangen, omdat deze maar sporadisch werkte. Ford Lichtenvoorde heeft dit netjes binnen garantie uitgevoerd; de huidige bediening is geheel naar wens

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens