Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (1999)

autoreview

Ford Focus 1.8 TDdi 90pk Trend (1999)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDdi 90pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf112.250 km
KM-stand laatst234.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 234.900 km

Prima auto met uitstekende wegligging, sportief model met een afwijkende dashboard layout. Alle knoppen en schakelaars op de plek waar je ze verwacht. Door model van de carrosserie niet altijd even overzichtelijk. Prima stoelen (ben rugpatient). Auto is met zijn 90pk voldoende snel, ook voor het buitenland. Kofferruimte aan de kleine kant. Voldoende zuinig, gemiddeld 1 op 18,5 met pittige rijstijl. ( wel optijd schakkelen ). Handmatige airco werkt prima en is redelijk precies af te stellen, gewoon even de juiste stand proberen te vinden. Comfort is prima, misschien met standaard velgen en banden nog beter dan bij deze Ford. Is uitgerust met 17 inch met de bandenmaat 215/45/17 wat het comfort iets benadeelt, wegligging ten goede komt.

25/04/05
Afspraak voor Grote beurt ( 145000 km beurt ) met APK. Kosten € 454,=. Opnieuw is er een dimlicht defect en vervangen, grote beurt is een uitgebreide beurt incl. vervangen remvloestof. Verder geen problemen en dus goedgekeurd. Verbruik over de winter gemiddeld 1 op 17,5.
Auto bevalt mij na een jaar uitstekend, zitcomfort is uitmuntend. Dealer adviseert de distributieriem te vervangen bij 150000 ipv 160000 zoals Ford aangeeft.

16/08/06
Nog steeds dik tevreden, geen bijzonder onderhoud gehad, op een nieuw gaspedaal na.
Inmiddels heeft de Focus Italie, Tjechie en in het voorjaar Frankrijk gezien, en in september ga ik zonder angst weer naar Zuid Frankrijk. De wegligging blijft perfect, alleen het verbruik is iets gestegen, gemiddeld echter nog altijd 1 op 16 ( met een warme zomer met veel airco kilometers ).
Volgende week voor de 180.000 km beurt en dan vrolijk verder naar de 200.000km.

01/03/07
Inmiddels heb ik 192.000 km gereden met de auto, en problemen zijn er niet geweest.
Wel geeft de auto bij het starten inmiddels wat extra rookpluimpjes kado, moet even naar gekeken worden bij de volgende beurt.
Inmiddels heb ik een setje winterbanden bij de dealer aangeschaft, heeft echt zijn nut al bewezen. Verder is er naast een carkit ook afstandbediening op de centrale vergrendeling gezet, dit scheelt veel kleinde krasjes bij het portier, een aanrader.
Binnenkort een afspraak voor de 200.000 km

03/05/07
Gisteren ( 2 mei 2007 ) voor een grote beurt, 200dkm beurt, en APK naar de dealer geweest. Kwam dit keer niet direct door de APK ( voor het eerst ). Bij controle bleek er lekkage bij het koelsysteem te zijn. Tevens moesten de remblokken voor vervangen worden en de verbindingstang rechstvoor was ook defect, dus vervangen. Ook zijn de winterbanden weer vervangen door zomerbanden ( een beetje laat ). Al met al een kleine tegenvaller, kosten totaal € 615,=.
Ook is er roest aan de onderkant van de bestuurdersportier geconstateerd, dit is door de dealer, Ford Misker in Emmen, bij Ford Nederland gemeld. Ik heb mij laten vertellen dat dit een probleem is die vaker bij dit type Ford van de eerste bouwjaren voorkomt. Nu is het wachten op de reactie van Ford nederland, al zijn deze coulant wanneer het een dealer onderhouden auto is ( naar zeggen van de dealer ). Afwachten dus. Verder blijft het comfort van de auto goed, stoelen zitten nog steeds uitstekend, verdere kwaliteit ( op de roest aan de portier na ) is nog steeds goed. Gemiddeld verbruik is rond de 1 16 a 1 op 17. Voor een ouder type diesel naar mijn idee niet slecht. ( Er wordt stevig mee gereden als hij op bedrijfstemperatuur is. ) Voorlopig gaan we door, op naar de 250.000 kilometer.

21/05/07
Auto naar de dealer gebracht, inmiddels reactie van Ford Nederland dat de roest aan de onderzijde van de deur onder garantie gemaakt kan worden. Op vrijdag 25 mei 2007 de auto weer opgehaald, in overleg met Ford Nederland blijkt er een nieuwe deur te zijn geplaatst. Perfecte service. En uiteraard heb ik niet zonder auto gezeten, er stond kostenloos een auto ter beschikking.

08/04/2008
Inmiddels ben ik van baan verandert, en rijd dus minder kliometers. Het laatste jaar nauwelijks 10.000 km. Er aangedacht om de Ford in te ruilen voor een benzine, maar ik blijf hier voorlopig maar in rijden daar ik nauwelijks onderhoud heb ( of heb gehad ). En bij inruil krijg ik er vermoedelijk toch niet veel voor terug, dus gaan we gewoon door. De auto is weer voor een APK geweest, gewoon in één keer er door. Inmiddels een tussenbeurt uit laten voeren door de dealer, eigenlijk 5000 km te vroeg, maar gaan er half april weer mee op vakantie, en dan is naar mijn mening het altijd goed om dit te doen meet een auto die even bij de dealer is geweest. Er is bij deze beurt opnieuw een stabilisator stang vervangen, nu links voor ( vorig jaar aan de rechter kant ), verder geen bijzonderheden. Tevens zijn de winterbanden weer vervangen voor de zomerbanden. De beurt inclusief stabilisatorstang en bandenwissel koste me € 310,=. We gaan nu met een gerust hard op vakantie.

13/05/2008 ( km 212500 )
We zijn inmiddels terug van vakantie, echter niet zo als gepland. Tijdens de vakantie, op de één na laatste dag heeft de auto mij op de snelweg laten staan, het voorgloei lampje begon te knipperen, ik had geen vermogen meer. De auto wou niet meer opnieuw starten. Bij controle bij een Ford garage nabij Empoli werd geconstateerd dat de brandstofpomp defect was. De auto is door de ANWB terug gebracht naar Nederland naar mijn dealer, daar is de auto gerapareerd en heb hem vandaag weer ogehaald. Een dergelijke reparatie is NIET GOEDKOOP! Naast de brandstofpomp wordt namelijk de distributieriem tevens vervangen, omdat men anders bang is dat er speling ontstaat in de distributie. De kosten bedragen € 1915,40.

04/11/2008 ( km 220600 )
De auto rijdt op zich nog steeds prima, starten en lopen zoals gezegd. Inmiddels rijdt ik als eerder vermeld veel minder kilometers als voorheen, toch heb ik besloten de auto nog niet te vervangen voor een benzine, diesel rijden bevalt me uitstekend. Als ik in de auto van mijn vrouw stap, schrik ik altijd weer van het hoge toerental wat een benzine auto maakt ten opzichte van een diesel, dan rijdt een diesel toch veel relaxter. Inmiddels wel weer een onverwachte reparatie gehad. Enige tijd geleden deed 's morgens de aanjager van de kachel het niet meer, althans de standen 1, 3 en 4. Alleen stand twee werkte nog, echter niet meer zoals eerder. En dat is in deze tijd van het jaar lastig, bij beslagen ruiten deed de auto er ongeveer 5 a 6 minuten over om de voouruit schoon te krijgen. Inmiddels is dit probleem verholpen. De wwerstand van de kachelverwarming is vernieuwd en het bedieningspaneel van de kachel is vernieuwd aangezien de standenknop was doorgebrand. Dit bedieningspaneel is in overleg met mijn garage, inmiddels niet de Ford garage meer ( in verband met wat onenigheid en de manier zoals ze daar inmiddels met particuliere klanten omgaan ) maar een onafhankelijke Bovag garage op Erica, vervangen door een paneel van een sloop focus. Alles werkt nu weer perfect, en een veilig zicht is weer gegarandeerd. De kosten vielen wel mee € 167,31.

Inmiddels heb ik wel de prestatie één ster minder gegeven, heb het idee dat de auto iets trager is geworden, zeker op hogere snelheid, en de topsnelheid haalt hij niet meer, en dan is 90 pk ( als je regelmatig in Duitsland op de autobahn zit toch wel wat krap ).

Binnenkort even een afspraak maken om de winterbanden er weer onder te laten zetten, en dan door naar volgend jaar, op naar de 225000 km voor de volgende beurt.

03/02/2009 ( 223500 km )
Vandaag even bij de garage geweest, had toch het iedee dat een en ander niet helemaal 100 procent meer was. De auto trilt heftig bij het remmen en ook op constante snelheid is ie niet stabiel.

De oorzaak zit hem oa in de versleten remmen voor, dus afspraak gemaakt om de remschijven voor en de blokken voor te vervangen, dit gebeurt 10 februari. De auto verder ook even na laten kijken, zeg maar een soort voor APK ( dat moet in mei weer ) en kwam er toch nog meer boven water. De brandstofleiding vanaf de vulopening tot het flexibele deel bij de tank blijkt bijna door te zijn, dit wordt 10 februari ook direct vervangen. Verder geeft de stuurkogel rechtsvoor teveel speling, moet dus voor de APK ook vervangen worden. En mijn linkerbuitenspiegel is kapot, althans het glas, aangezien dit ook een APK afkeur is zal deze ook voor mei vervangen worden. En dan binnenkort een beurt bij 2250000.

Dus voorlopig weet ik hoe het ervoor staat. Heb wel besloten om de reparatie's uit te laten voeren omdat de auto verder nog steeds goed bevalt, en we gaan er dit jaar waarschijnlijk ook gewoon weer me op vakantie. De kosten van de verschillende reparatie's zal ik hieronder bij problemen weer vermelden.

10/02/2009 ( 223678 km )
Vandaag is de auto bij de garage geweest waarbij bovengenoemde punten zijn verholpen, met uitzondering van de APK en de 225 dkm beurt ( dit gebeurd eind april of begin mei 2009 ).
Het volgende is vervangen; remschijven en blokken voorkant, spiegelglas van linkerbuitenspiegel, stuurkogel rechtsvoor, vulhals en overloopleiding vernieuwen inclusief nieuwe tankdop, de oude past niet meer op de nieuwe vulopening van brandstoftank. De totale rekening bedraagt € 655,67 waarvan aan arbeidsloon
€ 180,75.

10/04/2009 ( 227.000 km )
De auto is voor de APK geweest, en is na reparatie goedgekeurd.
In één keer door de APK was er niet bij, helaas. Bij de keuring bleek dat de rechterachterveer was gebroken, dus vervanging. Tevens was het lichtbeeld van de koplampen niet voldoende, dit kwam door slijtage van de koplampglazen, dus ook een afkeurpunt. De garage heeft dit verholpen door de koplampen te polijsten zodat alle doffe plekken die het lichtbeeld aantasten weer netjes strak waren, dus weer heldere koplampglazen. En dan ook de beurt maar direct gegeven, iets later als de bedoeling. Totaal kosten van beurt, reparaties en APK ruim € 600,=.

Inmiddels denk ik er toch echt aan om de auto te vervangen, ik rij lang niet meer genoeg voor een diesel, nog ongeveer 10000 km per jaar.

12/11/2009 ( 234900 km )
Het is er dan toch echt van gekomen, de auto is ingeruild.
Het is geen Ford weer geworden, ondanks dat dit wel degelijk een optie was, ik wou iets groters, 4 of 5 deuren, automaat, cruise en climat control. Nog even bij een Mondeo 2 liter gekeken, maar kon bij diverse Ford en Bovagdealers niet genoeg inruil krijgen, maar opeens was het raak, een Audi A4 uit 2001 met alles erop en eraan, 2.0 liter en Executive uitvoering met een aantal fabrieks extra's, mooie prijs voor de Ford gekregen, en de Audi is van eerte eigenaar met 90000 km op de klok en voledig dealer onderhouden. Zelfs de aankoopfactuur van de eerste eigenaar er nog bij. Nu maar hopen dat ik net zolang met veel plezier kan rijden ( bijna 6 jaar ) als in de Ford, de eerste indrukken zijn goed. Maar ik zal hem wel een beetje missen, mijn Ford.

PROBLEMEN

  • 234.900 km

Na aankoop is airco gerepareerd (garantie),
Rechtsachter wiellager vervangen (€ 110,=),
7 keer lamp aan voorzijde vervangen.
Gaspedaal defect en vervangen (€ 89,=).
lekkage koelsysteem en verbindingstang rechtsvoor, remblokken voor vervangen ( € 615,= incl. grote beurt en apk ).
Roest onderaan portier bestuurders zijde. ( reparatie aanvraag ingediend via de dealer bij Ford Nederland ). Nieuwe deur geplaatst onder garantie.
Stabilisatorstang linksvoor vervangen.
Brandstofpomp ( ivm defect ) en distributieriem ( moet tegelijk )€ 1915,40
Weerstand kachelmotor ( nieuw ) en kachel bedieningspaneel ( sloop ) € 167,31
Remschijven voorzijde € 135,42
Remblokkenset voorzijde € 74,75
Vulhals brandstoftank met tankdop € 172,45
Spiegelglas € 25,20
Stuurkogel rechtsvoor € 37,96
Achterveer, koplampen polijsten en APK € 385,95

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.