Ford Focus 1.8 16V Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 21.020 km |
Ervaring 1e 2500 km
- 2.550 km
Hierbij ervaring met Ford Focus 1.8 16 v Limited hb 5drs.
Deze op 10 september 2009 nieuw gekregen en als particulier gekocht.
Heb hiervoor een VW golf TDI 130 pk Highline gehad welke ik bij 180.000 km heb ingeruild op deze Ford. De golf heb 5 jaar gehad en er 120.000 km mee gereden.
Maar nu mij ervaring met de focus. Bij de proefrit op hoofdzakelijk provenciale wegen reed het allemaal wel goed.
En i.v.m. de gunstige inruil en actieprijs heb ik voor de Ford gekozen. Maar nu naar een maand begin het steeds meer tegen te vallen.
De versnellingsbak is gewoon 3x niets en geef ik niet meer dan een 5. Schakelt hakkerig, van de 2 naar 3 druk je soms op een blokkade en moet je terug en weer opschakelen in zijn achteruit moet je hem echt intrekken, als je dit niet doet schiet bij gas geven erzo weer uit. En mis gewoon een 6e versnelling.
Motor valt erg tegen, heb het gevoel met een 90 pk i.p.v. 125 pk onderweg te zijn. Als je vlot wil rijden moet je hem op toeren houden. Ook ontbreekt de soeplesse in de motor. Het verbruik valt ook erg tegen, Rij nu 8,7 ltr op 100 km zonder climate aan staat.
Hij maakt ook erg veel geluid of er is te weinig geisoleerd.
Rijgedrag kan er mee door, vindt alleen dat me oude golf een beter wegligging had. Op de snelweg boven de 170 begin hij een beetje licht aan te voelen. Terwijl de Golf boven de 200 nog als een blok op de weg lag. Focus stuur alleen wel een stuk strakker.
Afwerking kan er mee door, geheel is wel redelijke afgewerkt
Vindt alleen de oude golf van 2002. Strakker en beter afgewerkt dan deze ford van 2009 !! Zie alleen de naden van het dashboard, kofferbak afwerking, scharnieren van de deuren, etc.
De extra's (parkeersensor, navigatie, regensensor, etc) en interieur is top. Stoel zitten hoog maar hebben goede houvast.
Na de eerste ervaringen met de Ford Focus zou ik deze niet aanraden tenzij je voor de prijs gaat. Anders zou ik door sparen voor kwaliteit en een VW Golf kopen. Een aanrader is dan de 1.4 TSI 122 pk. Deze gereden via een collega die hem als zakenauto heeft. Dit rijd in 1 woord fantastisch !!! Schakelt goed en trefzeker (zelfs 6 versnellingen) motor is erg goed. Vlot onderin, veel soeplesse en trekkracht. Je hebt totaal niet het gevoel met een 1.4 op weg te zijn, maar eerder met een 2.0. Dit is wel knap. Tevens ook nog zuinig, mijn collega rijdt gemiddeld 1 op 15. OOk de afwerking is top.
Op mijn werk rij ik verschillende merken auto's en ben dus het e.e.a. gewend. Van Volvo V40 t/m VW fox
Als ik het geheel een cijfer moet geven krijgt hij een 6,5 en ter vergelijk zou mijn vorige auto een 8 geven. De versnellingsbak en motor halen het cijfer omlaag en het interieur, extra het cijfer hoog. Zonder het interieur en extra's zou ik het geheel een 5.5 geven.
Zal proberen om bij 5000 km nog een keer mijn ervaring kenbaar maken. Hopelijk zijn ze dan positiever
Groeten,
Gerwin
Ervaring t/m 5.500 km
- 5.529 km
Hierbij zoals aangegeven een update bij 5.500 km.
Heb het gevoel dat de auto los begint te komen en iets soepeler wordt. Begin het weg- en stuurgedrag te waarderen, stuur lekker strak door de bochten. Navigatie werkt tot nu toe nog steeds perfect. Motor en versnellingsbak zijn minder.
Deze doen afbreuk aan de auto.
Motor (cijfer 6)
Heb er nu 5.500 km mee gereden en de motor is al aardig los gekomen. Toch kan deze me niet bekoren. Heb aldoor het gevoel maar met 90 pk onderweg te zijn. Wil je lekker vlot rijden en het gevoel hebben dat de motor wat doet moet je boven de 4 dzd toeren blijven zitten. Heb deze auto nu al vaker in het rode gebied gehad dan de golf in de 4 jaar dat ik hem gehad heb.
Motor rijdt tot 2 dzd toeren vlot daarna trekkracht weg tot circa 4 dzd toeren en blijft daarna lekker doortrekken tot 6200 toeren.
Als je vlot wil inhalen op de 80 km of snelweg moet je al heel gauw terugschakelen naar de 4e of 3e versnelling.
Motor is ook erg rumoerig op de 80 km en snelwegen.
De oude VW golf TDI was stiller op deze wegen. De auto mis een 6e versnelling denk ik ?
Het verbruik is nu gemiddeld 8.8 ltr/100 km en dat vindt ik fors.
Dit is zonder dat de climate controle aan is en is op een traject van 5 km op 60 km / 10 km op 80 km wegen en 15 km op de snelweg.
Olieverbruik is 0,5 ltr op 5.500 km.
Versnellingsbak (cijfer 5 )
Zoal ik al eerder heb aangegeven, schakeld de versnellingsbak erg stroef en stug. Af en toe weerstand in de 3e versnelling en heb ook dat die bij het achteruit rijden uit de versnellings schiet.
De bak moet met ferme hand bediend worden en mist een 6e versnelling (zie ook motor). Ik blijf het een klote bak vinden.
Ga niet even een lekker potje schakelen.
Interieur (cijfer 7,5)
Zie er verder verzorgt uit en is rijkelijk uitgerust. Tellers en boardcomputer zijn mooi in dashboard weergegeven en goed afleesbaar. Alleen doet het grijs plastic hard en goedkoop aan.
De naden en scharnieren zijn ook niet helemaal zo degelijk uitgevoerd als bij een VW uitgevoerd. Dat betreft hebben ze op kwaliteitsgevoel nog het e.e.a. te leren van VW en Opel.
Maar dat zie je dan ook in de prijs terug.
Plus punten :
- Rijke uitrusting bij Limited uitvoering
- Weg- en stuurgedrag
- Prijs / kwaliteitsverhouding
Min punten :
- Versnellingbak
- Motor 1.8 16 V
- Verbruik
De prijs kwaliteit verhouding is goed, de auto rijd verder ook wel goed. Alleen de motor en versnellingsbak doen afbreuk aan de auto. Als ik een algemeen cijfer moet geven dan wordt het een 6.
Dit had een 7 kunnen zijn als de versnellingbak en motor beter zouden zijn.
Ervaring na rit Oostenrijk
- 13.500 km
We zijn in Maart een weekje na Oostenrijk geweest. En dit lijkt me een goede reden om jullie nog weer even mijn ervaring door te geven tot op heden.
De rit na Oostenrijk is verder goed verlopen. Heb zelf en stuk gereden als wel mijn vriendin. Op de snelweg hebben we gemiddeld een kruissnelheid van 140 km/h. gereden op het geluidsniveau binnen de perken te houden. Het gemiddelde verbruik (zonder dat de airco aan was) 9,0 ltr/ 100 km dus circa 1 op 11.
In de bergen merk je wel dat de motor te kort komt. we gingen een keer van Hintertal na Dienten helling van 15 % (alleen met 2 personen in de auto) moesten terug na 2e versnelling en vol gas gingen hij met 40 km/h naar boven.
Algemene indruk tot nu toe :
- Uitstraling/design auto : is goed.
- Motor : matig - te veel lawaai in interieur - verbruikt te veel
komt koppel te kort, je moet heel gauw terugschakelen
als je wil inhalen of de bergen in wilt. Olieverbruik
nihil 1,0 ltr op 10.000 km.
- Versnellingsbak/ schakelen : matig - Stug en moeizaam schakelen
moet met forse kracht schakelen, achteruit schiet wel
eens uit de versnelling als je wilt wegrijden, bak is
niet goed afgesteld op de motor. Mist 6e versnelling.
- wegligging : goed, stuur strak.
- Interieur : redelijk - luxe, maar oogt goedkoop door het vele
harde plastic. Werkt verder goed.
- Kwaliteit auto : Matig - kruissleutel na 2x wisselen
zomer/winterbanden al kapot. Bediening CV met
klapsleutel weigerde af en toe in Oostenrijk.
Er begint zich al oppervlakke roest op de onderkant
van de deuren te ontstaan.
Algemene indruk tot nu toe : Matige auto, had meer verwacht van een merk als Ford. Ik zal mensen niet adviseren om Ford te kopen.
Voor bovenstaande klachten moet ik nog terug naar de Ford dealer
Maar eerder een VW of Opel. Deze worden ook veel bij ons op de zaak bereden. En heb ik goede ervaringen mee.
Heb me te veel laten verleiden door de aanbieding/ geld.
Als het kon had ik liever me auto van 8 jaar oud weer terug.
Jullie horen mij wel weer
Na de 1e onderhoudsbeurt
- 21.020 km
De auto heeft op 20.025 km bij Ford Gerritsen in Apeldoorn de 1e onderhoudsbeurt gehad.
Voor aanvang van de beurt de volgende klachten doorgegeven.
1. Roest op voorste portierdeur bijrijderkant
2. Slecht schakelen en elke keer uit achteruit schieten
3. Verbruik erg hoog 9.1 ltr/100 km
De eerste 2 punten zijn verholpen en de beurt is normaal verlopen.
De eerste 3 punten hebben ze al een keer eerder verholpen, alleen dan de bestuurderskant.
Deze beurt koste 217 euro. Voor het verbruik hebben ze viergassen test uitgevoerd, maar niets gevonden.
Na 3/4 jaar heb ik de volgende conclusie getrokken.
De auto functioneel goed op de provenciale wegen, maar komt op de snelweg te kort. Ook erg windgevoelig op de snelweg.
De motor is erg rumoerig en verbruikt veel, vooral op de snelweg
Rij elke dag 5 km bebouwde kom, 10 km 80 km en 15 km snelweg. En verbruik dan tussen de 8.8 en 9,1 ltr/100 km.
Als je alleen 80 km wegen rijdt haal je wel 8 ltr/100 km.
Motor is onderin toeren traag, als je lekker vlot wil rijden moet je de motor boven de 4.000 toeren houden. Wat dan niet echt gunstig is voor het gebruik.
De auto mist een 6e versnelling. Je moet erg gauw terugschakelen als je een auto wil inhalen. En de vut is eruit in de 5e versnelling. Versnellingsbak vindt ik niet lekker schakelen.
Advies laat de protect waxlaag uitvoeren. Anders lak erg gevoelig voor vuil, moeilijk schoon te maken en erg gevoelig voor oppervlakkige roestvorming (al op beide voorportieren gehad)
Ik vindt dat de Ford Focus nog een hoop te kort komt ten opzichte van een VW Golf. Pluspunt van de Ford ten opzichte van een Golf is.
+ Stuur strakker
+ Is stuk goedkoper
+ Luxer uitgevoerd
- Kwaliteitsindruk Golf stuk beter
- Verbruik Ford erg hoog
- Motor is rumoering en futloos tot 4.500 toeren
- Schakeld matig tot slecht.
Ben gezien de kilometers die ik rij en de ervaringen met de Ford, bezig de auto in te ruilen voor een VW golf of Audi A3 diesel
Jullie horen wel weer van me.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.