Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus

Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

autoreview

7
Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus 2.5 20V Turbo ST
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf24.500 km
KM-stand laatst59.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 33.000 km
  • 22 februari 2010

Ik rij deze focus nu vanaf augustus 2009, de Focus ST trok me vanwegen zijn uiterlijk, erg mooi motor en praktisch nut erg aan.

Na een proefrit in het pre-facelift model was ik ver verkocht! Echter ging mijn voorkeur uit naar een facelift model. Die vond ik :

Mijn Focus ST is voorzien van erg veel opties, ik noem een paar essentiele:
Touchscreen navigatie, Dual Zone Climate Control, Voice control, Recaro lederen stoelen, Ford power button, voorruitverwarming en Xenon.


Comfort :

Naar comfort in deze auto hoef je niet te zoeken,want dat voel je gewoon. de auto voelt degelijk aan,zelfs nog op hoge snelheden (200+ km/h).
De auto is niet overmatig stug,maar je voelt wel dat het onderstel ontworpen is voor een Hot Hatch.
De stoelen ondersteunen meer als genoeg en houden je keurig op je plaats bij het lekkere bochtenwerk.

Qua uitrusting is de ST echt fantastisch, het informatiecentrum tussen de tellerclusters in voorziet van veel informatie, te weten :
Buitentemperatuur, indien in gebruik;aanwijzingen navigatie, actueel verbruik,gemiddeld verbruik, storingen enz.
Tevens kun je hier ook de stuurbekrachtiging instellen, er kan gekozen worden uit 3 modi.
In tegenstelling tot andere hot hatches heeft de Focus ST wel meters in het interieur voor oliedruk,temperatuur en turbodruk. Dit is erg belangrijk, je weet precies wanneer het gas erop kan en wanneer nog niet.

Nadelen : -geen Cruise control ! (ook niet leverbaar)
-spiegels kunnen niet automatisch inklappen bij
vergrendelen. Fiesta ST had dit wel ,ideaal!


Prestaties :

De St is voorzien van een 5 cilinder in lijn motor met turbocompressor en 20 kleppen. Ik verbaas me erover dat deze motor zo soepel loopt en hoe weinig "turbo lag" er is. Vooral als het motormanagment op scherp staat staat de wijzer van de turbodruk in no time op z'n hoogste waarde. Dat levert meteen veel koppel op in lage toeren.
Het geluid maakt de prestaties af door een heerlijke roffel in het interieur.Ford heeft hier echt werk van gemaakt door een pijp van de inlaatbuis naar het interieur te trekken.
De uitlaat doet er nog een kleine dotje bovenop, het geluid uit de uitlaat is mooi uitgebalanceerd, het is niet storend, maar mooi sportief! Soms komt er zelfs een mooi plofje uit de uitlaat.

De 6-bak schakelt over het algemeen soepel, koud wil de 2e versnelling weleens haken. Door de 6e versnelling kun je provinciaal rustig rijden met een aangenaam verbruik (6,5 l/100km). Eenmaal op de snelweg gaat verbruik richting de 1:10/11. Hier draait de motor 2500 toeren en rijdt het aangenaam rustig.

Wegligging van de ST is geweldig, stuurt strak. Er is duidelijk interactie tussen bestuurder en de auto en de ondergrond.

Nadelen : - zuiplap, benzineverbruik ligt rond de 1:10 bij
normaal gebruik.

Betrouwbaarheid :

Ik heb zover geen problemen gehad met de ST als aut op zich. Ik heb wel problemen gehad met de 7" Denso Touchscreennavigatie.
Deze liep regelmatig softwarematig vast :
- CD speler vast door starten motor tijdens het lezen van de CD.
- Luidspreker rechtsachter geeft geen geluid,alleen maar geplop
bij het draaien aan de volumeknop
- Brom in speaker linksvoor
Storingen waren tijdelijk te verhelpen door de stroom van de auto te halen. uiteindelijk een software-update laten doen bij de Ford dealer, tot nu toe geen problemen meer gehad !

Gebruikskosten

Ik kan hier nog weinig duidelijkheid over geven, de auto moet zijn eerste beurt onder mijn eigenaarschap nog krijgen. Voor de mensen die willen weten wat een ST per maand kost :
Wegenbelasting : +/- 50,- (noord-brabant)
Verzekering : 66,- (75% b/m, All-risk, 3 jaar
aanschafwaarde, schadeverzekering inzittenden)
Onderhoud : 1x per jaar of om de 20.000 km
voor prijzen,zie ford.nl
Brandstof : afhankelijk van rechtervoet en km's .

super

  • 35.000 km
  • 23 mei 2010

Weer wat km's verder, de ST zit nu bijna tegen zijn onderhoudsbeurt aan en geen olie vermist!

De ST is ook meegeweest naar de Ring voor 1 rondje, het geluid wat er dan uit de ST komt is verbluffend,niet te vergelijken met het geluid wat de ST geeft bij normaal gebruik. Ik heb de Ring en de terugweg gedaan op een tank Kraftstoff (octaan100),wellicht komt daar het mooie geluid vandaan.
Heenweg Ring: 5/8 tank weggereden,zeer rustig gereden (350km)
Terugweg Ring/omgeving rijden/Ring zelf : 6/8 tank weggereden (rond de 400 km), absurde snelheden in Duitsland(160-240 km/h) en minimaal de max snelheid in NL.

Conclusie,veel gas geven !

ST is een superauto !

Nog steeds in mijn nopjes...

  • 59.000 km
  • 22 maart 2013

Er staat momenteel alweer bijna 59000 km op de klok in 5 jaar tijd. Tot dusverre, geen technische problemen. Nagenoeg geen olieverbruik. Wel even nieuwe 2013 navigatie erin, in 5 jaar veranderd er best veel aan het wegennet!

Het blijft prachtig om de in lage toeren de roffel van voor naar achteren te horen gaan !
Rij iedere dag met plezier in dit scheurijzer.

Exit !

  • 59.500 km
  • 15 april 2013

Na 3,5 jaar trouwe dienst heb ik de keuze gemaakt om een nieuwe ST-3 Wagon te kopen. Deze gave 5 cilinder ST is gelukkig in de familie gebleven,dus kan er af en toe nog een rondje mee doen :-)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford Focus? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
XLEasy
XLEasy
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 416
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 524
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 419
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 439
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus Wagon 1.8 Titanium Flexi Fuel

    Ford Focus Wagon 1.8 Titanium Flexi Fuel

    • 2008
    • 197.051 km

    € 3.750

    Ford Focus Wagon 1.6 TI-VCT Trend Sport 6-12 MND Garantie

    Ford Focus Wagon 1.6 TI-VCT Trend Sport 6-12 MND Garantie

    • 2011
    • 105.846 km

    € 7.999

    Ford Focus Wagon 1.6 16V 100PK Titanium

    Ford Focus Wagon 1.6 16V 100PK Titanium

    • 2009
    • 168.439 km

    € 3.695

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    445
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
 

Ford Focus reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 100pk Trend (2008)

    Ford Focus 1.6 TDCi 100pk Trend (2008)

    1
    • 16 november 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium (2008)

    Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium (2008)

    3
    • 11 november 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

    Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

    8
    • 12 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2009)

    Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2009)

    10
    • 28 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2008)

    Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2008)

    21
    • 9 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 16V Cool & Sound (2010)

    Ford Focus 1.6 16V Cool & Sound (2010)

    1
    • 3 september 2010
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

    Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

    7
    • 22 februari 2010
meer reviews
Klokje Rond - Ford Focus 2.0 TDCi 2008

Klokje Rond - Ford Focus 2.0 TDCi 2008

52

Een lesauto heeft het niet getroffen met z'n baasje. Elke dag meerdere bestuurders die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Zwart masker voor Ford Focus

    Zwart masker voor Ford Focus

    15
    • 7 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2016)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 100pk Titanium...

    4
    • 29 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'Voor sapjes ga ik wel naar Duitsland'

    Achteruitkijkspiegel - 'Voor sapjes ga...

    14
    • 28 mei 2022
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    62
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    19
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    8
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    23
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line (2020)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2022)

    Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line...

    4
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden