Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.0 TDCi Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
- 20.000 km
Omdat ik over mijn vorige focus toch goed tevreden was heb ik toch weer een nieuwe genomen.
Wat valt er nog over te zeggen, de nieuwe rijdt weer heerlijk, is iets stiller dan mijn vorige focus,en ik vind dat de auto er na de facelift veel mooier op is geworden. Van binnen zijn de klokken veel mooier, ook met die rode verlichtig, en ook het midden console ziet er beter uit,en vanbuiten is de auto nu niet meer zo saai.
Ik vind de neus vooral veel mooier. Verder ben ik ook zeer tevreden over de 2.0 TDCI en het vermogen.
Ik had ook nog met een 1.6 TDCI gereden, omdat de 2.0 niet echt heel zuinig is, maar de trekkracht en de 6 bak hebben toch de doorslag gegeven.
Verder heeft een 1.6 achter trommelremmen, en dat vind ik ook geen gezicht met mooie wielen onder de auto. Ik gebruik de auto om rijles te geven, maar gebruik hem ook prive dus vandaar toch de 2.0.
Wat ik ook fijn vindt is dat je de stuurbekrachtiging kunt instellen via de boordcomputer. Zeker de sport stand is fijn, dan stuurt de auto lekker zwaar.
Ik heb gekozen voor een titanium met navigatie en cd wisselaar, half lederen bekleding, 17" wielen, meestuurende koplampen, zonne schermen in de achter portieren, en een afneembare trekhaak.
De auto bevalt heel erg goed en heeft tot nu toe(178000km) weinig problemen gehad. De ford focus is een auto waar je snel aan went, en dat is met lessen wel fijn. Iedereeen kan wel een goede zit positie vinden, zeker omdat het stuur ook te verstellen is. Verder ben ik ook zeer tevreden over het navigatie systeem. Het geluid is echt goed. In mijn vorige auto had ik een sony radio met acht speakers, maar ik vind dit beter klinken. De navigatie werkt goed, en zeker met de tmc berichten klopt de aankomsttijd eigenlijk altijd wel. Het is alleen jammer dat het invoeren van adressen zo lang duurt.
De belgische stem was in het begin wel wennen.
Over de stoelen ben ik ook zeer te spreken. Ik zit per dag ongeveer 10 uur in de auto en stap s'avonds gewoon weer fris uit.
Een van de minpunten aan de auto vindt ik het verbruik.Zeker met de brandstofprijzen van tegenwoordig. Met les geven is het verbruik ongeveer 1 op 15,4.Dan rijdt ik wel het meeste binnen de bebouwde kom. Maar zoals ik in het begin al zij, ik wil de 2.0 er niet voor missen.Wat me wel opvalt is dat deze auto meer verbruikt als de vorige, en het verbruik wordt ook niet minder, ik denk dat het aan het roetfilter ligt.
Ik heb ook het idee dat de auto iets trager is door het roetfilter.
Iets waar ford ook niet over na gedacht heeft zijn de bekerhouders. Een blikje fris gaat wel, maar een flesje blijft echt niet staan en daar hoef je niet wild voor te rijden.
Wat ik ook een misser vindt is het dashboard kastje. Ik heb dat regelmatig openstaan om iets te pakken tijdens het lesgeven, maar als de kandidaat dan wegrijdt schuift alles eruit.
Ik heb het al regelmatig kunnen oprapen.
Verder vindt ik ook dat de knopjes van de cruise control niet verlicht zijn.
Dat is voor mij geen probleem, want ik weet ze nu wel te vinden op de tast, maar leerlingen kunnen die knopjes echt niet vinden in het donker.
Nog iets wat met lessen niet zo storend is maar wel met prive gebruik zijn de achtergordels. Die zijn maar net lang genoeg om het kinderstoeltje vast te maken, echt makkelijk is anders.
Die hadden wel 30 cm. langer mogen zijn.
Problemen
Een van de problemen die ik tot nu toe gehad heb is een knipperend display van de navigatie als de display instelling op auto stond. Dit was meteen vanaf het begin. Volgens de dealer kwam er nieuwe software in september(auto is van juli). Bij de eerste beurt(23000 km) eropgezet, maar geen verschil.
Toen bij de tweede beurt(44000 km) een nieuwe radio maar dat was een ramp apparaat. Het knipperen was er nog, maar nog veel meer. Cd's zaten vast als ik s'ochtens de auto starten. de car-kit werkte niet meer goed. als er gebeld werd werkte de stem van de navigatie niet meer, dus heb ik aangedrongen op weer een nieuwe radio.
Bij de volgende beurt(63000 km) dus weer een nieuwe, maar het knipperen was nog niet weg.Verder had ik bij de beurten geen bijzonderen dingen. Ook niet bij de volgende beurt(82000 km). Ze zouden nog wel naar het display kijken, maar je raad het al, weer niks.
Toen bij km stand 86000 opeens een storing op het display van de boord computer, dus even naar de dealer om uit te lezen, en wat blijkt het resevoir van de reinigings vloeistof van het roetfilter was leeg. Dit waren ze achteraf bij de beurt van 60000 km vergeten bij te vullen. Wel mijn auto een halve dag kwijt, maar ik moet er wel m'n brood mee verdienen.
Bij de volgende beurt(100000 km) geen bijzonderheden.
Ongeveer bij 105000 km kreeg de auto een echt probleem. Tijdens het rijden reageerde het gas pedaal niet meer. Dan moest ik de auto afzetten, en dan werkte die weer. Meteen een afspraak gemaakt, maar de auto gaf bij het uitlezen niks aan en dan weten ze het niet.
Nadat het nog een paar keer was voorgevallen, en ik bij mijn dealer elke keer hetzelfde antwoord kreeg(net alsof als de auto niks aan geeft er niks aan de hand is) ben ik terug gegaan naar mijn oude dealer en heb ik de problemen uitgelegd.
Bij de volgende beurt(122000 km) hebben ze er een nieuwe verlichtings schakelaar ingezet, want volgens de dealer lag het aan de dimmer. En na anderhalf jaar en 3 radio's was het geknipper eindelijk opgelost. Ik had meteen weer vertrouwen in die dealer.
Voor het uitvallen hadden ze de auto langer nodig om het probleem op te lossen, en bij 130000 km hebben ze er een nieuwe gas klep opgezet en vanaf toen is het weg.
Verder bij de 140000 km en 160000 km beurten geen bijzonderheden
De auto heeft bij km stand 194.000 weer een beurt gekregen. Er zijn geen problemen met de auto geweest.
Wel besloten om de beurt om de 30.000 km te doen, en dat gaat ook prima.
Als de auto het goed blijft doen blijf ik er nog wel een jaar mee rijden en komt de km. stand op ongeveer 280.000 km.
Ik ben dus zeer tevreden over de auto en nu ook over de dealer.
Wordt vervolgt
- 200.000 km
Nu de eerste 200.000 kilometers erop zitten kan ik wel iets meer vertellen over de focus.
De auto bevalt me nog steeds erg goed, eigenlijk iedere dag beter.
De kwaliteit van de auto is prima, ondanks dat ik de auto zo intensief gebruik.
Je ziet wel de gebruikssporen van het vele gebruik zoals krasjes op het metaal door het vele instappen, en het stuur begint ook slijtage plekken te vertonen net zoals de schakelpook, maar verder zie je of voel je niet dat de auto toch al meer dan 2 ton heeft gelopen. De stoelen zitten nog heerlijk en de bekleding ziet er nog uit als nieuw. Soms hoor ik wel wat rammelen achterin de kofferbak als ik over een slechte weg rij, maar dat is ook het enige.
Ik blijf zo voorlopig nog wel even rijden.
Nieuwe koppeling
- 213.276 km
De koppeling heeft het vol gehouden tot 213.000 km en toen was het over. het begon met slippen en daarna kreeg ik een melding dat er te weinig remvloeistof in zat.
De drukgroep, het druklager,de koppelings platen en het vliegwiel zijn vervangen en het werkt weer prima, dus we rijden weer vrolijk verder.
De volgende beurt voor bij 220.000 km is al weer afgesproken, maar ik verwacht geen problemen.
De auto heeft weer een beurt gehad bij 223.000 km. zonder verdere bijzonderheden.
Ik merk wel dat de auto de laatste tijd veel regenereert.(normaal is dat 1 keer per week, om de 1500 km, maar nu gebeurt het ongeveer elke dag.) Het roetfilter moet volgens ford om de 120.000 km. vervangen worden, dus dit zal binnekort wel moeten gebeuren.
Bij km. stand 230.386 is het roetfilter vervangen, dus dat hoeft voorlopig ook niet meer.
Ondanks dat het roetfilter is vervangen blijft de auto veel regenereren.
Ik zal dit binnenkort moeten laten nakijken.
apk
De auto is alweer 3 jaar oud, dus moet deze gekeurt worden.
Het was geen verassing, maar alles was goed.
Ik heb meteen weer na het roetfilter laten kijken, maar er is niks gevonden volgens de dealer.
Toch regenereert de auto elke dag wel een keer dus laat ik er bij de volgende beurt eens goed naar kijken.
Bij 254.654 km heeft de auto weer een beurt gehad.
2 dagen voor de beurt hoorde ik een fluitend geluid, in de turboslang zat een scheur.
Ondanks dat de dealer het ook hoorde was het met de beurt niet gemaakt, want ze konden het niet vinden en ze hadden te weinig tijd voor een beurt inclusief het roetfilter opnieuw te programeren.
Ik moest volgende week maar terug komen dan hadden ze meer tijd.
Ik heb ze wel duidenlijk gemaakt dat ik dit niet een normale gang van zaken vind, en als ze de auto meteen om 12 uur hadden binnen gereden dat ze dan tijd genoeg hadden gehad.
Toen ik om 13.15 uur werdt opgehaald stond de auto nog buiten.
De volgende dag tijdens het rijden ging de auto in een noodloop en kon ik niet meer dan 2000 toeren maken, pas na het afzetten werkte het weer normaal.
Dus dan zelf maar eens kijken of ik de scheur wel kon vinden, nou de eerste slang die ik bekeek bleek al kapot. Tijdenlijk wat ducktape erom en meteen een nieuwe slang bestellen.
De volgende dag was de slang binnen en die heb ik er zelf ook maar opgezet, zo moeilijk is dat niet.
Het positieve aan de beurt is dat het roetfilter nu wel weer goed functioneert.
Verder waren er bij de beurt geen bijzonderheden.
grote beurt
De auto heeft bij km. stand 283273 weer een grote beurt gehad.
Het enige probleem was dat als de motor stationair draaide trilde de auto een beetje en dat bleek de kantelsteun te zijn.
Bij de beurt bleken de aandrijfashoezen aan beide zijden gescheurt te zijn dus die moesten ook vervangen worden.
Verder waren er geen bijzonderheden.
Bij 287000 km heeft de accu het begeven.
Die heb ik zelf vervangen.
Verder is er niks bijzonder
nieuw stuur
Omdat het leer van het stuur steeds verder begon te slijten en het er eigenlijk niet meer uitzag heb ik er bij 306.000 km een nieuw stuur in gezet.
Het stuur heb ik op de sloop gehaald en de airbag heb ik gewoon over gezet.
Het stuur was bijna nieuw dus ik kan voorlopig weer vooruit.
beurt
De auto heeft weer een beurt gehad bij 316.000 km.
Er bleek een stabilisatorstang achter kapot te zijn, maar die moest besteld worden.
Verder waren er geen bijzonderheden.
roetfilter (333.687 km)
Het is weer zo ver, het roetfilter begint weer verstopt te raken.
Het regenereren is weer een paar keer per dag, voor mijn gevoel houd de auto soms een beetje in(is wat minder fel).
Dit is een van de redenen dat ik bij gebruikskosten maar 4 sterren geef omdat het filter om de 120.000 km vervangen moet worden en dat is toch een kostenpost van ongeveer 700 euro per keer. Dit wordt nu al de derde keer.
Omdat ik van plan ben om misschien een focus 1.6 tdci econetic te bestellen wil ik natuurlijk zo min mogenlijk kosten maken, dus dacht ik ik probeer het filter zelf te reinigen met de hogedrukspuit.
Er kwam zat troep uit en na een half uurtje spuiten weer gemonteerd en rijden maar.
De auto voelde meteen een stuk feller, en regenereerde nog maar één keer per dag, maar na een weekje rijden wordt het weer steeds meer, en laat ik toch maar een nieuwe monteren.
Omdat ik eerst met die econetic wil rijden of het wel een beetje wil wat rijden betreft, en die auto volgens de dealer in september pas in de showroom staat plus met de leveringstijd zijn we al vlug een half jaar verder en dat is toch ongeveer een 45.000 km.
Even een update.
Ik ben erachter waarom het roetfilter alweer zo snel verstopt zat, er was een turboslang gescheurd.
De auto begon steeds meer te roken en ik hoorde een fluit geluid.
Even gekeken welke het was, nieuwe slang besteld en erop gezet. Het roetfilter weer eraf en weer schoonmaken(die zat echt vol met roet)en kijken of het nu beter werkt.
Wordt vervolgd
apk en beurt
De auto is weer gekeurt.
Alles was weer goed.
Bij 349189 km heeft de auto weer een beurt gehad en is ook meteen het roetfilter weer gereset, die regenereerde toch te veel.
Kijken of het nu beter gaat.
Verder was er niks bijzonder.
Klokje rond
Ik had mijn auto opgegeven voor klokje rond, en heb nu ook een uitnodiging gekregen om de auto te laten keuren op donderdag 30 augustus.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Nieuw dynamo
De keuring bij klokje rond was wel leuk om een keer mee te maken.
Leuk om te zien hoe ze alles nakijken.
Er kwam niks aparts uit dus daar was ik wel blij mee.
Ik weet niet wanneer het in het blad komt.
Na de laatste beurt ben ik ook van het regenereren van het roetfilter af, het werkt nu weer prima.
Bij 352.000 km begon het lampje van de accu te branden en bleek het dynamo te weinig spanning te geven.
De dynamo is vervangen dus we gaan weer vrolijk verder.
Op naar de 400.000 km
Nieuwe auto
De auto heeft inmiddels de 370.000 km gepaseert en zonder problmen.
Ik heb ook besloten om toch maar een nieuwe auto te kopen i.v.m. betrouwbaarheid.(Gaan toch op weg naar de 400.000 km)
In eerste instantie had ik interessen in een focus econetic met 14% bijtelling en wegenbelating vrij ,maar na een proefrit wist ik al heel vlug dat dit het niet ging worden.
Je moet veel te veel inleveren op trekkracht, en in hogere versnellingen gebeurt er niets meer dus bij inhalen overal terugschakelen.
Bij de dealer ook een proefrit gemaakt in een "normale"focus met 20% bijtelling, en dat is toch een stuk beter dus die heb ik dan ook besteld.
Een 1.6 titanium in het zwart met xenon verlichting, automatisch inparkeren,sony navigatie met 9 speakers en achteruitrijcamera, half leren bekleding, grote achterspoiler, 18"wielen, elektrisch wegklapbare trekhaak en elektrische kindersloten.
Volgens de dealer wordt de auto ongeveer in februari verwacht.
Komt de km stand ongeveer op de 395.000 km.
Wordt vervolgt
Still going strong
De nieuwe auto is binnen en wordt 29 maart afgeleverd.
De auto heeft inmiddels 398.658 km gereden en nog steeds zonder problemen.
Als de nieuwe auto afgeleverd wordt zal de teller op 404.000 km komen te staan
Ik ben inmiddels de 400.000 km gepasseerd en nog steeds geen problemen.
Het afscheid.
Vandaag (29-03-2013) heb ik de auto ingerolen.
Ik kan het niet anders zeggen, maar de focus was echt een top auto.
Ik heb voor mijn werk nog nooit een auto gehad waar ik zo weinig problemen mee heb gehad.
Ik heb na de laatste beurt ruim 50.000 km gereden zonder beurt en gewoon zonder problemen.
De uiteindelijke km stand is 404.402 km geworden.
De conclusie is duidelijk, deze focus is een top auto!
Ik hoop dat ik met mijn nieuwe auto net zoveel geluk heb.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod

Ford Focus Wagon 1.8-16V Ambiente Flexifuel Airco, Trekhaak, Stuurbekrachtiging
- 2008
- 236.808 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium (125 PK)
- 2010
- 156.266 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium Flexi Fuel, LPG G3, NL, 2e Eig. UNIEKE auto .. WAT een SCHOONHEID is dit .. KEURING toegestaan
- 2009
- 149.951 km
Lees ook

Ford Focus 2.0 TDCi (2008) - Klokje Rond

Ford Focus 1.8 16V Limited (2010)

Ford Focus 1.6 TDCI Econetic (2010) - Test

Rij-impressie Ford Focus 2.5 20V Turbo ST

Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2008) - Test
