Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.5 20V Turbo ST |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
Ervaring na 1 jaar in bezit
- 132.000 km
In februari van 2014 heb ik mijn Focus 1.6 ti-vct uit 2005 ingeruild voor een Focus ST, fase 2, uit 2008.
In de Focus 1.6 heb ik ongeveer 110.000 km plezierig en vrijwel probleemloos gereden (op 2 probleempjes met het koelsysteem na), tot aan 260.000 km. Omdat ik de wagen zeer prettig vond rijden en sturen heb ik toen opnieuw voor een Focus gekozen, dit keer een ietsje zwaarder gemotoriseerde versie:)
Ik gebruik de Focus dagelijks, dus het was wel even rekenen qua kosten. Echter, omdat ik vrijwel alleen maar snelweg kilometers maak valt het gebruik reuze mee. Over de ruim 23.000 km dat ik de wagen nu heb zit ik op een gemiddeld gebruik van 8,4 liter op 100 km. Dit is ruim onder de fabrieksopgave.
Comfort: de Recaro's zitten uitstekend, en ik heb normaal gesproken gauw last van rugpijn bij lange ritten. In de ST geen enkel probleem, excellente stoelen. De vering is daarnaast duidelijk meer afgestemd op dagelijks verkeer dan op een rondje Nurburgring. Het immense koppel maakt het mogelijk lekker schakellui te cruisen. Wat bestuurders van andere merken wellicht op zal vallen is de ronduit matige soundproofing (rijgeluiden) bij de Focus mk2. Omdat ik eea al gewend was valt het mij niet meer op, maar de Focus mk2 is zeker luidruchtig (en dan bedoel ik niet de machtige 5 cylinder grom van de ST).
Prestaties: zeer tevreden! Uit mijn verbruikcijfers zal al blijken dat ik een uiterst rustige rijstijl heb. Maar dat sluit fijne tussen- of stoplicht sprintjes uiteraard niet uit. Bij de incidentele volgas momentjes is de beleving optimaal en de soundtrack om van te smullen! Fantastische donkerbruine grom en als bonus (bij gas los) de nodige plof en knal geluiden. Het geeft je als bestuurder de indruk dat je in meer rijdt dan een simpele Ford. Onbetaalbaar.
Betrouwbaarheid: De indruk van mijn vorige Focus was wat dat betreft zeer goed. Met de ST ben ik tot nu toe gelukkig ook zeer tevreden. Afgezien van regulier onderhoud (120.000km beurt) geen extra kosten gehad.
Gebruikskosten: Uiteraard is het verbruik volgens de normen van vandaag aan de hoge kant. Bij flink gassen loopt dit zelfs aardig in de papieren. Maar als je je momentjes kiest en voor de rest gewoon netjes met de meute meerijdt valt het reuze mee. De 120.000km beurt bij de dealer was ook niet goedkoop, voor de ST mk2 gelden blijkbaar vrij hoge "bonus" prijzen.
140.000 beurt bij de Ford dealer
- 140.000 km
Vandaag voor de 140.000km beurt (km stand is een stukje lager, wel 20.000km sinds vorige service) naar de Ford dealer, net als vorige keer van Bunningen in Alphen.
De door mij zelf aangegeven aandachtspunten:
Turbofluit/opspoelen ook bij matig accelereren luidruchtiger aanwezig. Met de turbo was (gelukkig) voorzover zij konden zien niets mis. Geen speling geconstateerd en het geluid is niet luider dan normaliter verwacht mag worden.
Stuur trilt licht bij remmen vanaf 80km/u. Dit is ook geconstateerd door de garage: stuur trilt heel licht bij aanremmen, bij vervolgens doorremmen verdwijnt dit weer. De conditie van de remmen is echter nog goed en de remfunctie in orde, volgens de garage zou het zelfs zonde zijn de remschijven nu al preventief te vervangen. Dat heb ik dan ook niet laten doen. Scheelt weer een bom duiten.
Op de bon:
140.000 km beurt
Geurfilter
Sluitring
Inzetstuk oliekoeler
5,8 liter 5w30
Milieuheffing
Airconditioning controle
Remvloeistof vervangen
Remvloeistof
Controle carrosserie en lakwerk
Ford Assistance (=wegenwacht)
kosten: 436 euro
Op mijn Michelin PS3s zomerbanden zat na bijna 19.000 km nog 4,7 en 4,9 (voor) / 5,8 en 5,7 (achter) profiel. Lijkt me qua slijtage wel een goede score.
Tot slot
- 182.000 km
Binnenkort zal deze Focus worden ingeruild (voor een andere Focus...). In totaal heb ik in 4 jaar ongeveer 75,000 km met deze wagen gereden. En met veel plezier en weinig mechanische of motorische problemen.
Uitzondering: einde 2016 was een serieus probleem, namelijk olielekkage. Ik hoorde bij fors acceleren ook vreemde geluiden vanuit het motorcompartiment. De oorzaak was blijkbaar moeilijk te traceren en uiteindelijk is de wagen drie keer (!) bij Ford dealer Van Bunningen geweest, de laatste keer was ik de ST een week kwijt! Bij de eerste reparatie moest de distributieriem (net 3 maanden oud) opnieuw vervangen worden vanwege de olie.
Bij de tweede reparatie zijn door een leverancier de verkeerde onderdelen geleverd. Toen ging ik toch even twijfelen aan de dealer, maar omdat ik in het reparatie traject zat heb ik hen nog een kans gegeven.
Drie maal is scheepsrecht en daarna was alles weer in orde. Ik heb 1 rekening betaald (de eerste) en kreeg tijdens de laatste reparatie een gratis leen auto dus al met al toch naar tevredenheid afgesloten.
Binnenkort zal deze wagen dus weer als occasion beschikbaar zijn. Tijdens mijn bezit is de wagen altijd stipt dealer onderhouden, bij elke rit netjes en rustig warmgereden en vrijwel altijd met BP98 in de tank.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus

Uitgelicht aanbod

Ford Focus Wagon 1.6-16V Comfort 101 PK. Airco,Cruise,CPV,Elektr.ramen,Trekhaak,Radio-CD,Enz...... Zuinige en betrouwbare auto van de tweede eigenaar !!!
- 2011
- 207.197 km

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited
- 2009
- 258.048 km

Ford Focus Wagon 2.0 Titanium / Engine not good
- 2008
- 342.592 km
Lees ook

Ford Focus 2.0 TDCi (2008) - Klokje Rond

Ford Focus 1.8 16V Limited (2010)

Ford Focus 1.6 TDCI Econetic (2010) - Test

Rij-impressie Ford Focus 2.5 20V Turbo ST

Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2008) - Test
