Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2008) - Test
Focus op zuinigheid
Geen weldenkend mens smijt het geld achteloos over de balk. Toch lijkt de komst van steeds meer zuinige auto's eerder te worden aangejaagd door de overheid dan door de consument. Ford gooit de Focus Econetic in de strijd.
Ford heeft een aantal trucs uit de hoed getoverd om de standaard-Focus 1.6 TDCi iets zuiniger te maken. Allereerst is de auto verlaagd, vóór met 10 mm, achter met 8 mm. Een andere voorspoiler, sideskirts en een achterspoiler verlagen de luchtweerstand, net als een aangepaste luchthapper in de bumper. Verder staat hij op banden met een lage rolweerstand, in de maat 195/65/15 en is de versnellingsbak gevuld met olie die een lage viscositeit heeft.
Onder de motorkap van de Focus treffen we de 1,6-liter die in samenwerking met PSA werd ontwikkeld. We kunnen niet anders dan zeggen dat het een fijne diesel is. Zelfs in koude toestand is hij al rustig en smeuïg, en eenmaal op temperatuur is het een erg stille machine. De vermogensopbouw verloopt over een brede curve. Ruim beneden de 2.000 toeren is er al trekkracht voorhanden. Vreemd is dat er pas bij 4.000 toeren een schakelindicator in beeld komt. Dat is eerder een waarschuwing dan een besparingstip. Over de totale testperiode noteren we een verbruik van 1 op 17,9. De door de fabriek beloofde waarde van 1 op 23,3 halen we niet, maar dat hadden we ook niet verwacht.
Het betere stuurwerk
De Focus staat ter redactie bekend als een fijn sturende auto. De Econetic is zelfs nog iets strakker dan een gewone Focus, dankzij het verlaagde onderstel. Daar staat weer tegenover dat hij op smallere banden staat, om 15-inchwielen. Met lage rolweerstand, dus we zijn benieuwd naar de grip op nat wegdek. De compound is immers iets harder dan die bij normale banden, wat ten koste kan gaan van de grip. Die vrees blijkt echter ongegrond, want van wilde glijpartijen is geen sprake.
De Focus onderging onlangs een flinke facelift en die heeft hem goed gedaan. Niet alleen de buitenkant werd onder handen genomen, ook het interieur kreeg een opfrisbeurtje. Dat resulteerde in mooiere materialen voor het dashboard. Het ziet er inderdaad allemaal keurig uit, hoewel de bekleding van de portieren nog steeds niet heel fraai is. Een nadeel van de aluminiuminleg op het stuur is de weerkaatsing van het zonlicht en dat kan knap vervelend zijn.
Het meubilair is van goede kwaliteit, maar helaas ontbreekt hoogteverstelling op de passagiersstoel. Je zit er net iets te hoog als lang persoon. Het dashboardkastje is opvallend diep. Helaas zijn de knoppen op het stuur voor de bediening van de cruisecontrol onverlicht. Schakelen doet de Ford met stevige, korte slagen.
Ford levert de Focus Econetic voorlopig alleen als vijfdeurs en Wagon, en dan alleen met de Trend-uitrusting. Een setje lichtmetaal is uitsluitend via de dealer te bestellen. Dat komt doordat de Econetic andere wielen heeft met gestroomlijnde doppen. Zet je 'm op 17-inch lichtmetaal, dan gaat er wat van het verbruiksvoordeel verloren. Het is niet eens zo'n gek idee om voor iets meer geld in een Titanium te stappen. Die is weliswaar iets minder zuinig, maar wel lekker compleet. Lichtmetaal, klimaatregeling, een regensensor en sportstoelen zijn een paar van de vele extra's. De meerprijs is zelfs zo gering, dat je je afvraagt of Ford geen foutje heeft gemaakt bij het samenstellen van de prijslijst!
PLUS & MIN
- +Rustige, soepele diesel
- +Prima rijeigenschapen
- +Royale (veiligheids)uitrusting
- -Geen 17-inch lichtmetaal
- -Knoppen cruisecontrol niet verlicht
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 25.950 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.342 mm / 1.839 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.257 kg |
Laadvermogen | 628 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 675 kg |
Banden | 195/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,4 s / 12,4 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 115 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Focus 2.0 TDCi (2008) - Klokje Rond

Ford Focus 1.8 16V Limited (2010)

Ford Focus 1.6 TDCI Econetic (2010) - Test

Rij-impressie Ford Focus 2.5 20V Turbo ST

Test: Volkswagen Golf - Fiat Bravo - Ford Focus - Hyundai i30 - Opel Astra - Seat Leon - Toyota Auris - Peugeot 308
