Ford Focus 1.8 16V Flexifuel Titanium (2009)

autoreview

Ford Focus 1.8 16V Flexifuel Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 16V Flexifuel Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lang gewacht, toch gekomen.

Februari 2009
De oude Focus liep tegen de 2 ton en was toe aan vervanging. Het rijgedrag beviel uitstekend, dus een nieuwe Focus was zeker een optie. Toch maar even verder gekeken om niet elders iets geweldigs mis te lopen. Maar uiteindelijk is het toch een Focus geworden door een combinatie van het goede rijgedrag, hoge inruilwaarde voor de oude Focus, milieubewust-wording, hoge korting op enkele optiepakketten en de extra korting op de flexifuel-modellen.

De uiteindelijke configuratie omvat de 1.8 Flexifuel motor, Bluetooth, Navigatiesysteem, Xenon verlichting, getinte ramen achter, parkeersensoren achter, verlagingsset en een startbutton. Waarover later meer...

Levering
Bij bestelling was de verwachting dat de auto begin april geleverd kon worden. Maar dat werd al snel later, omdat de dealer alle productieruimte had verkocht of ingevuld. Uiteindelijk zou de auto in mei komen.

Maar in de loop van mei bleek dat een combinatie van opties onmogelijk was?! Ford heeft schijnbaar de combinatie van de startbutton met keyfree entry niet in het programma. Dat was bij bestelling wel aangeboden maar in de fabriek wisten ze daar geen raad mee. Dus moest ik eerst aangeven wat ze daarmee aan moesten. Dan maar geen keyfree entry gekozen. Helaas was toen wel alweer een maand voorbij voordat de auto ingepland kon worden.

Het enige pluspunt is dat de oude Focus ondertussen ruim 10.000km extra op de teller had en dat de inruilprijs al vaststond in februari.

Uiteindelijk heb ik de auto op 24 juli opgehaald.

Ik vond de auto er goed uitzien. Standaard staan nieuwe auto's veel te hoog op de veren (in elk geval voor mijn gevoel), daarom heb ik kortere veren af-fabriek laten monteren. Hierdoor is de auto 3-4 cm dichter bij het asfalt, zonder dat drempels te hoog worden.

Flexifuel
In verband met de agressie van bio ethanol moet de auto voor behoud van de garantie elke 10.000km naar de garage voor vervanging van de olie en het oliefilter. Overigens zal ik niet zo snel bio ethanol tanken omdat het eerste tankstation op zo'n 20km afstand ligt. Dat is wel in Duitsland, dus een liter is niet zo duur als in Nederland, maar toch te ver weg.
Wat verder opviel aan de auto was de stekker aansluiting in de grille. Die is blijkbaar bestemd om de motor in de winter voor te verwarmen als op bio-ethanol wordt gereden. (Daar heeft de verkoper eerder met geen woord over gerept.)

Rij ervaringen staan in het volgende verslag.

Eerste en tweede indrukken

  • 10.000 km

Conclusie
Na 10.000km bevalt de auto wat betreft de uitrusting erg goed. Allerlei functies zijn vanaf het stuurwiel te bedienen of zijn automatisch geregeld. Ik weet niet wat ik verder nog zou kunnen wensen.
Maar deze motor zou ik nooit meer kiezen. Ik rijd graag door en dat gaat nu toch een stuk minder vlot. En zelfs op weg naar Oostenrijk bij constant 120km/ uur is het verbruik erg hoog. Ik heb gemiddeld 1:10 gereden, bij lange na dus niet de beloofde 1:14.

Plus punten:
- Climaatregeling met automatisch airconditioning, regensensor en voorruitverwarming
- Rijeigenschappen

Min punten:
- Hoge verbruik
- Weinig power

Andere punten:
- Getinte ramen achter
- Startbutton met speciale gebruiksaanwijzing
- Bluetooth
- Navigatiesysteem

De ervaringen
Wat mij meteen opviel bij het wegrijden vanuit de garage was de duisternis achter mij. Door de getinte ramen is het achter vrij donker, dat merk ik in deze tijd van het jaar des te meer als ik in het donker achteruit rijd, want dan is het zicht niet optimaal. Maar doorgaans rijd ik vooruit en dan is dat geen probleem. De kinderen bevalt het achterin goed, nu ze nog klein zijn hebben ze genoeg beenruimte. Ze hebben minder last van de felle zon in de zomer en de handige zonneschermen in de achterportieren hebben hun nut ook bewezen.

De startknop is een hele nieuwe ervaring. Maar nu ik eraan gewend ben, vind ik het erg prettig. Ik open de auto met de afstandsbediening en steek de sleutels in mijn broekzak. Dat vermindert trouwens ook de krassen op de portieren, omdat ik de sleutels niet in de hand heb als ik de deur open. Binnen hoef je de sleutels niet weer uit de zak te peuteren om te starten.
Problemen met de startknop had ik in het begin wel. Op een vrije dag was ik allerlei boodschappen aan het doen, waarbij ik veel korte stukken moest afleggen. Na de vierde stop wilde de auto niet ineens aanslaan. Dus nog een paar keer op de knop gedrukt en uiteindelijk liep de motor weer met horten en stoten. Dat heb ik daarna nog een paar keer meegemaakt voordat ik naar de garage ging. Daar hadden ze gelukkig wel ervaring met dit probleem. Ik zou de motor verzopen hebben met het herhaaldelijk te kort indrukken van de startknop. Sindsdien houd ik de knop vast tot de motor goed loopt en heb geen problemen meer gehad.

Wat ik bij het rijden erg prettig vind is als het zicht naar voren en opzij vrij is. Daar helpen de airco, automatische regensensor en voorruitverwarming me goed bij. Nadat ik ben ingestapt is de airco na enkel minuten op temperatuur en de voorruit is dan ook ontwassemd en eventueel ijs is dan ontdooid. Dat gaat zelfs zo snel dat ik de zijruiten nog maar net ijsvrij heb!

Handig vind ik verder de stuurwielbediening van de radio waardoor ik het stuur nog nauwelijks los hoef te laten. De USB aansluiting is handig en werkt goed, alleen het doorbladeren van de muzieklijsten gaat een beetje traag. Net zo traag is de bluetooth verbinding als ik even een telefoonnummer wil kiezen. Het navigatiesysteem werkt wel goed en de satellieten worden veel sneller gevonden dan door mijn Tomtom.

Van een hatchback hoef je geen gigantisch kofferruimte te verwachten, maar voor ons was er genoeg plaats voor een (zomer)vakantie naar Oostenrijk met 3 kinderen (inclusief een kinderwagen). Waarom geen stationwagen, hoor ik roepen? Wij zijn vaker thuis dan op vakantie en dan is de extra ruimte van een stationwagen niet nodig. bovendien oogt een hatchback mooier (= Persoonlijke mening).

De auto rijdt uitstekend. Ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat ik de controle kwijt was. Niet in snelle bochten of op rotondes en niet op nat wegdek. Alleen op de snelweg en daar rijd ik 90% van de kilometers, kom ik bij tussensprintjes vermogen te kort. Vlot inhalen of versnellen van 100 naar 120 (of 120 naar 140) is alleen mogelijk na terugschakelen.

Waarom toch nog een Ford adviseren? Omdat ze ook andere motoren hebben en dat wordt dan de volgende keer een zuinig turbo motor met veel power.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.