Ford Fiesta 1.6 16V First Edition (2003)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 16V First Edition (2003)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf39.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In juli 2005 kocht ik deze Fiesta met 39.000 kilometer op de klok. De ideale auto voor mijn budget. Prachtige kleur (flare/oranje), alles er op en eraan. Leukste was misschien nog wel de 1.6 16v motor, 101 pk, die het rijden in de Fiesta een echt feest maakt.

Een feest wás het. De power in de motor blijf leuk. Het chassis van de Fiesta is al uitgebreid geprezen en ik kan niet anders dan me daarbij aansluiten. Het lijkt wel een kart, zo strak en wendbaar als ’ie is. Het mooie is dat de Fiesta, ondanks dat het een kleine auto is, tijdens een vakantierit op de Duitse Autobahn zich met gemak tussen de razende Audi’s en BMW’s begeeft. 160 op de klok is geen enkel probleem, sterker nog: Bij die snelheid is er minder lawaai dan bij 130 (daar zit een resonantie, niet irritant, maar wel hoorbaar) en bovendien ligt de auto bij die hoge snelheden vertrouwwekkend goed op de weg. Jammer dat Zwitserland niet verder weg is!

Natuurlijk waren er ook minpuntjes. Eén keer heb ik stilgestaan met een kapotte bobine, 4 dagen nadat de auto uit de garantie was. Niet leuk. Verder waaide er op de Autobahn een keer spontaan een sierstrip weg: ook niet leuk. En het verbruik van de 1.6 is ook niet echt leuk: gemiddeld 1 op 11 vind ik hoog voor zo’n kleine auto. Tel daarbij op dat ik veel, heel veel kilometers maak en je gaat al snel aan een diesel denken.

Na een ’affaire’ van ongeveer anderhalf jaar die een aantal ’downs’, maar vooral veel ’ups’ kende heb ik de Fiesta deze week ingeruild. Ik rij nu tussen de 40 en 50.000 kilometer per jaar, en dan is de 1.6 gewoon té dorstig. Volgende week krijg ik de sleutels van een Fiesta 1.4 TDCi. Ik ben benieuwd.
Maar het moet me van het hart: Nadat ik het koopcontract voor de TDCi had getekend stond het huilen me écht nader dan het lachen. En dat zegt genoeg over de kwaliteiten van mijn trouwe oranje vriend.

PROBLEMEN

-kapotte bobine (60.000 km)
-claxon kapot (om en nabij de 62.000 km)
-strip weggewaaid (65.000 km)

Ander probleem is dat de banden cuppen, schijnt een bekend probleem te zijn, en bij normaal onderhoud heeft het weinig gevolgen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

DirectLease
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 345
 
Arval
Ford Fiesta 1.1 75pk Connected (5D/5H)
€ 368
 
Leaseplan
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Titanium (5D/6H)
€ 394
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens