Ford Fiesta 1.6 16V Trend (2003)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 16V Trend (2003)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf115.917 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na 24 jaar weer een benzine auto

  • 130.000 km

Na heel veel jaren (23 jaar) diesel (vw/audi) te hebben gereden heb ik in maart 2018 ik de overstap gemaakt naar een benzine auto. Reden was dat ik beduidend minder kilometers ben gaan rijden alsmede de onvermijdelijke milieu zones en bijhorende beboeting in de stad waar ik woonachtig ben.

Met pijn in het hart in maart 2018 afscheid genomen van mijn audi A3 1.9 tdi, 90 pk uit 2000 met ruim 300.000 km op de teller. Wat een fijne, betrouwbare en zuinige auto was dat zeg! Met de onverwoestbare AGR motor.

Aangezien mijn familie vele jaren ford (fiesta) rijdt, zonder noemenswaardige problemen, besloten ook de overstap te maken naar dit merk en type. Alhoewel ik een autoliefhebber ben koop ik meestal auto's tussen 10 en 15 jaar oud. Ik ben niet bereid om veel geld uit te willen geven aan auto's. Voor mij niks meer dan een gebruiksvoorwerp. Als er een airco op zit ben ik al tevreden, indien mogelijk met een zo laag mogelijke kilometerstand bij aanschaf en liefst goed onderhouden.

Kilometerstand bij aanschaf: 115.917 km.

De fiesta in het algemeen:
Gezien mijn lengte 1.97m kan ik redelijk goed zitten achter het stuur. Ik was redelijk sceptisch gezien de slechte reviews over de stoelen in de fiesta, maar dat viel reuze mee.
Gezien z'n leeftijd zag hij bij aankoop er schoon en netjes uit. Dit geldt zowel voor de lak alsmede het interieur.
Verder is het een no-nonsens auto en al redelijk gedateerd qua uiterlijk.

Rijeigenschappen:
Kan ik kort over zijn: rijdt en stuurt zeer strak. De wegligging is uitstekend te noemen voor een compacte auto. Dit geldt ook voor de focus waar ik ook regelmatig in gereden heb. Maar dat is alom bekend bij de verschillende ford modellen.

Motor en prestaties:
Onder de motorkap ligt de aloude 1.6 16v Zetec motor van ford. Een prettige en felle motor welke qua "long"inhoud prima gemotoriseerd is voor de fiesta.
Met z'n 100pk voldoende paardenkrachten om ook eens een sprintje te trekken.
Het is een auto zonder turbo, laag in de toeren merk je dat hij wat te kort komt bij het accelereren in tegenstelling tot een auto met turbo. Verder is het een hoogtoerige motor, boven de 120km/h merk je dit goed qua geluid. Voor mij niet echt storend overigens.

Verbruik:
Tussen de 1:11 en 1:14 bij dagelijks gebruik, ca 22km enkele reis woon-werk verkeer. Ik had gerekend met een slechter verbruik. De oude ford Zetec en Duratec motoren staan niet bekend om zuinig met brandstof om te springen.

Olieverbruik:
0,5 liter per 15.000 km.

Schakelen:
Erg stroef, met name bij een koude motor. De 2e versnelling en de achteruit hebben hier vooral last van. Soms irriteert mij dit.

Onderhoud:
De auto heb ik bij een handelaar gekocht, uiteraard vooraf een proefrit gemaakt.
In augustus 2018 een (120.000 km) onderhoudsbeurt en APK laten uitvoeren bij een ford dealer. Aangezien de auto in het verleden altijd bij een ford dealer is onderhouden blijkbaar, kreeg ik zowaar een jaar gratis ford assistence. Naast het gebruikelijke onderhoud (olie, bougies etc.) tevens de remschijven moeten laten vervangen. Totale kosten beurt + remschijven € 750,00.

Pech:
In oktober stonden mijn vriendin en ik net over de grens in Duitsland met een defecte koppelingscilinder.
Auto af laten slepen naar mijn ford dealer net over de grens.
Naast de koppelingscilinder tevens de stuurbekrachtigingspomp laten vervangen. Deze lekte. Dit was al geconstateerd tijdens het onderhoud in augustus. Totale kosten € 750,00.

Conclusie tot nu toe:
Helaas toch nog wat onkosten gehad binnen een jaar.
Ik moet zeggen dat ik altijd € 500,00-1.000,00 incalculeer aan extra/onvoorziene kosten als ik een 2e hands auto aanschaf. Zeker met een auto van bijvoorbeeld 15 jaar oud.

Overall ben ik tevreden met de auto en brengt hij mij comfortabel en veilig van A naar B.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens