Ford Fiesta 1.4 TDCi Futura (2004)

Ford Fiesta 1.4 TDCi Futura (2004)

UitvoeringFiesta 1.4 TDCi Futura
Bouwjaar2004

Maart 2009:

Deze update betekent meteen het totaal onvrijwillige einde van deze review. Terwijl de Fiesta 's nachts geparkeerd stond is er iemand met een rotvaart achterop gereden. De dader heeft - hoe sympathiek - de benen genomen. Het resultaat is hoe dan ook triest: total-loss.

------------------------------------------------------------------
December 2008. Nieuwe update:
Inmiddels weer dik 20.000 kilometer - veel lange ritten, waaronder een vakantie naar midden Frankrijk en veel zakelijke \"reizen\" door de Benelux - verder.

Technisch is er weinig op de Fiesta aan te merken. Sinds de vorige update zijn er twee lampjes gesneuveld, eentje in de koplamp en eentje in het achterlicht. Vooral die laatste bleek een flinke ingreep om te vervangen. De hele lichtunit moet dan namelijk worden uitgebouwd en dat kostte twee personen in de dorpsgarage een minuut of twintig. Sportief dat ik alleen het lampje á vier euro moest betalen! Verder liet deze zomer in de hitte de lijm van de aluminium-inleg op de versnellingspook los. Drupje Pattex doet gelukkig wonderen. Ook de ruitenwissers moesten vervangen worden, puur een slijtagekwestie. Verder geen enkel mankement en ook nauwelijks waarneembaar olieverbruik. De Fiesta heeft nog altijd de reputatie van \"boodschappenauto\" of \"bejaardenauto\", maar het blijkt gewoon een betrouwbare kilometervreter te zijn. In zomerse temperaturen is een verbruik van 1 op 19,5 moeiteloos haalbaar. In de winter blijft het bij 1 op 18, ook niet slecht. De motor is een blijft een astmatische slapjanus, maar dankzij het super-chassis en de prima versnellingsbak blijft het leuk om met de Fiesta te rijden. En de tractor-soundtrack van de motor heeft iets aandoenlijks, zelfs bijna iets huiselijks op lange, donkere ritten. Noem me maar sentimenteel...

Geen enkele klacht dus? Jawel. Zeker op grote ritten beginnen twee dingen me meer en meer te irriteren. De eerste is de afwezigheid van een middenarmsteun. Die zijn wel te krijgen, maar Ford rekent daar de lieve som van 220 euro voor. Vind ik net wat te gortig. Het tweede is dat ik na een uur of anderhalf rijden toch wel een pijnlijk achterwerk krijg. Vooral aan de rechterkant. Door het gebrek aan cruisecontrol krijgt je \"gasvoet\" geen moment rust en dat is voelbaar. Heeft misschien ook te maken met het feit dat ik zelf \"ouder\" word, maar toch. Stiekem kijk ik toch een beetje rond voor een andere, wat grotere auto. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar een Focus 1.6 TDCi uit 2005 of een Volvo S40 1.6 D of 2.0 D. Wie heeft er tips?

Of en wanneer die andere auto er komt? Geen idee. Sentimenteel als ik ben moet ik toegeven dat ik toch wel gehecht ben geraakt aan deze Fiesta. We hebben samen veel meegemaakt, en ondanks zijn bescheiden afmetingen houdt \'ie dagelijks dapper stand tussen de grote, snelle en dure leasebakken. Autoroute, Autobahn of de Belgische \"autostrade\", hij kan het allemaal aan. Hoe kun je nou boos worden op zo\'n dapper koekblik?

--------------------april 2008------------------------------------------------------

Tijd voor een update. Inmiddels staat de kilometerteller op 110.000 en kan ik veel meer nuttigs vertellen over het dagelijks kilometers vreten in een Fiesta TDCi.

Problemen zijn er vooral in het begin geweest door de remmen; een scheve remnaaf zorgde voor hevige trillingen in het stuur. Jammer genoeg werd dit probleem niet gevonden door de (Daihatsu)dealer waar ik de auto kocht. Eén bezoekje aan een Ford-dealer verwees dit probleem naar het verleden. Verder doet de auto het prima. Bij de 100.000 kilometer-beurt werd ik zelfs gecomplimenteerd door de monteur. Blijkbaar ziet hij zelden Fiesta’s die met deze kilometerstand zo weinig (lees: geen) olie verbruiken en er zowel onder de motorkap als op de bodem nog uitzien alsof ze zojuist uit de fabriek komen.

Wel lust de Fiesta graag banden; vooral aan de voorkant. Door het relatief hoge koppel van de motor trek je vrij gemakkelijk op met een beetje wielspin. Lijkt heel spectaculair, maar verder is de TDCi absoluut geen krachtpatser. Op de snelweg in Nederland kom je prima mee, maar de Duitse Autobahn lijkt ’ie zelfs een beetje eng te vinden...

Verbruik is prima. Gemiddeld rond de 1 op 19 (en dan hou ik me niet in. Als ik dat wel doe is 1 op 20 en beter haalbaar). Comfort is ook in orde. Met mijn 1.98 zit ik prima, ondanks dat ik veel andere lange Fiestabezitters hoor klagen over de stoelen. De stereo doet zijn werk goed. Alleen het motor- en bandengeluid kan op lange ritten een beetje gaan irriteren. En als ik dan toch aan het ’zeiken’ ben; cruisecontrol en een middenarmsteun zouden ook welkom zijn. Verder geen enkele klacht. In de Futura-uitvoering die ik heb (dus meegespoten bumpers, mistlampen voor en 16-inch lichtmetaal) blijft het toch best een stoer autootje om te zien. En als het op kosten aankomt lach ik het laatst.

-------- HOE HET BEGON -------------------------------------------------------------

Sommigen zullen vast mijn review over mijn vorige Fiesta al gezien hebben. Een geweldige auto was dat, maar vanwege mijn vele kilometers en het forse brandstofverbruik ben ik overgestapt naar de Fiesta TDCi.

Afgelopen vrijdag (29-12-2006) de auto opgehaald. Met pijn in mijn hart liet ik de oranje First Edition achter. Daar kreeg ik een nette, donkerblauwe 1.4 TDCi Futura uit november 2004 voor terug.

Na het eerste weekend (en ongeveer 500 kilometer) zijn dit mijn ervaringen.
Je merkt dat deze auto nieuwer, en dus meer doorontwikkeld is dan de First Edition. Dat uit zich in kleine, maar prettige details. Bijvoorbeeld de voetsteun naast de koppeling die in de First Edition ontbrak. De stoelen die nét iets meer steun bieden of de iets duidelijkere meters. Details, maar toch maken ze het rijden weer wat aangenamer.

Over het weggedrag niets nieuws: dat was bij de oude Fiesta geweldig en dat is het bij deze diesel ook. Rijden is nog steeds erg leuk. Grootste verandering is de motor. De 1.4 TDCi is een stuk minder snel als de 1.6 16V benzinemotor. Dat is wennen, maar toch zijn er ook voordelen. Tussen de twee en drieduizend toeren sleurt de turbo als een dolle aan de motor, en dan kan er ook snel geaccelereerd worden. Bovendien is de diesel bij snelwegsnelheden (120/130) een stuk stiller dan de benzineversie. Echt waar.

Enige irritatie is de digitale benzinemeter. Die meldt me na iets meer dan vijfhonderd kilometer dat de tank bijna leeg is. Dat zou teleurstellend zijn, maar hoeveel benzine (oeps..ik bedoel: diesel) ik precies nog heb met twee streepjes op de meter was en is me nog steeds een raadsel. Spannend, spannend...

UPDATE 04-02-2007 (foto geplaatst)
Inmiddels de diesel een dikke maand in mijn bezit en ongeveer 3000 kilometer verder.
Op dit moment schommelt het verbruik tussen de 1 op 17 en 1 op 18. In vergelijking met de benzine-fiesta een verademing maar volgens mij kan het nog wel beter. Wie heeft er tips?

Wat kleine reparaties onder garantie: Een rammel achterin bleek van de gordel rechtsachter afkomstig. Die is nu vervangen. De auto trilde in het stuur op snelwegsnelheid en dat werd erger bij het remmen: Tot twee keer toe uitgelijnd en gebalanceerd en de remschijven afgedraaid. Dat hielp, maar de garage was ’vergeten’ schuine kanten aan de remblokken te vijlen met enorm kabaal bij het remmen als gevolg. Mankement is weer netjes opgelost.

Verder bevalt de auto gewoon goed. De motor is prima tegen zijn taak opgewassen en alleen in de tussensprints en bij de stoplichtsprintjes merk je dat je ’maar’ 68 pk hebt. Op de snelweg is de TDCi heerlijk stil, en je houdt probleemloos 150 km/u op de klok als je dat wilt.

Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen: De TDCi rijdt even heerlijk als de vorige Fiesta, is veel vriendelijker voor de portemonnee en gaat hopelijk nog jaren mee.
Alleen de kleur is een tegenvaller: het metallic-oranje van mijn vorige Fiesta was veel mooier, maar ja...

Remnaaf, verder geen.

PRIVATE LEASE Ford Fiesta