Ford Fiesta 1.3i First Edition (2000)

autoreview

Ford Fiesta 1.3i First Edition (2000)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.3i First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst81.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Fiesta 1.3i 8V First Edition

  • 78.500 km

Na een lange tijd te hebben getwijfeld, ben ik 2 maanden terug toch overgegaan op de aanschaf van een andere auto. Het onderhoud dat mijn vorige auto (Renault Clio uit 1994) nodig had werd me teveel en zeker toen de motor af begon te slaan tijdens het rijden terwijl ik de koppeling in had wist ik dat het tijd was voor een andere auto. Ik had graag een betere ervaring met mijn eerste auto gehad en had gehoopt Renaults slechte naam wat betreft onderhoud ongelijk te kunnen bewijzen, maar helaas..

Terwijl de Clio voor de zoveelste keer bij de garage stond, leende ik de Ford Fiesta van m'n jongere broer. Hij heeft er één van bouwjaar 1997 en het rijden hierin is mij zodanig goed bevallen dat ik zelf ook naar een Fiesta op zoek ben gegaan. Omdat dit m'n tweede auto is en ik er iets meer geld voor over had dan voor m'n eerste auto heb ik de volgende eisen gesteld:

- Het model moest minimaal van 1999 zijn en om precies te zijn de gerestylde versie. Niet alleen mooier naar mijn idee, maar zo zou ik niet precies dezelfde auto hebben als die van m'n broer.
- Moet airconditioning hebben (en metallic lak en stuurbekrachtiging, maar deze zijn standaard).
- KM-stand onder de 100.000.

De eigenaar van mijn vaste garage is een bekende en hij is voor mij op zoek gegaan naar een geschikt model. Het leek er bijna op dat het een Ford Fiesta GHIA zou gaan worden, maar hoewel deze auto er op de foto's van de advertentie goed uitzag, bleek het in werkelijkheid niks te zijn. Blikschade, kapotte airco, vieze lucht en hondenharen in het interieur, beschadigde bekleding enz. Erg jammer, want de GHIA is het meest luxe model.

De tweede Fiesta bleek in heel wat betere staat te verkeren en dat is hem dan ook geworden. Geen GHIA, maar alsnog een leuk uitgerust model. De auto is voorzien van:

Metallic lak
Stuurbekrachtiging
Airbag (bestuurder)
In delen neerklapbare achterbank
Hoogteverstelling bestuurdersstoel
Lichtmetalen velgen
Centrale deurvergrendeling
Airco
Elektrische ramen

Een hele vooruitgang op de Clio wat betreft luxe. Het werd al snel duidelijk dat er erg netjes met de auto was omgegaan. Op een héél klein beetje lakschade was er eigenlijk niets op aan te merken. Het interieur was perfect en rook zelfs als nieuw en na een proefrit was ik verkocht.

Er moesten nog wel een aantal dingen gerepareerd worden (luchtfilter, 2 nieuwe banden en iets aan de airco). Totaalbedrag voor deze auto inclusief inruil van de Clio (die nog maar €500,- waard was..) kwam neer op €3500,- wat mij een goede prijs leek voor een auto als deze.

Na 2 maanden te hebben gereden kan ik zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van deze aankoop. Het is een heerlijke auto waar ik graag nog lang mee wil doen.

Looks
Ik heb regelmatig gehoord dat mensen wat teleurgesteld waren over de gerestylde versie van de Fiesta, maar ik heb er zelf geen problemen mee. De achterkant van de auto is vrijwel hetzelfde, maar de auto als geheel is strakker gevormd. Door een andere motorkap, heldere koplampen, meegespoten bumpers, mooiere stootstrips en mooie velgen oogt de auto erg fraai.

In het interieur zijn ook een aantal dingen veranderd. De stoelen zijn beduidend beter dan die in het vorige model. Ze zijn beter en mooier gevormd en bieden meer zijdelingse steun. Wat me ook opviel is dat in de Fiesta van m'n broer een hoek in de linker buitenspiegel zit omdat de linker dode hoek niet goed over de schouder bekeken kan worden. Ook hier heeft Ford wat aan gedaan. Verder zijn er wat kleine veranderingen zoals de wijzerplaten en richtingaanwijzer die er in dit model wat netter en meer volwassen uitzien.

De kleurstelling van het interieur is erg goed gekozen. De kleuren zouden in veel auto's waarschijnlijk somber staan, maar door alle ronde vormen in het interieur komt het erg mooi uit. Volwassen, maar toch speels.

Comfort
De Fiesta is op een andere manier comfortabel dan de Clio. De vering, demping en stoelen zijn een stuk steviger, maar zeker niet oncomfortabel. Waar de Clio al snel ging overhellen, blijft de Fiesta behoorlijk vlak in de bochten. Zowel voor korte, maar voornamelijk voor lange ritten prefereer ik de Fiesta. De motor is redelijk stil en zelfs op de snelweg is het geluidsniveau vrij laag. De vering is lekker soepel en drempels zijn ook absoluut geen probleem voor de Fiesta. De demping is echter aan de harde kant en zeker op slecht wegdek zul je dit merken (de stoelen maken wel een hoop goed).

Wat wel gezegd moet worden is dat de ruimte achter de bestuurder beperkt is. Ik ben zelf 1,84 m en een langere volwassene die achter mij zit, heeft problemen met beenruimte. Ik moet wel zeggen dat ik de rugleuning redelijk naar achter heb staan. Aan de passagierskant is het een heel ander verhaal. Het slim gevormde dashboard holt uit naar binnen, waardoor je zelfs je benen normaal kwijt kan als de stoel zo ver mogelijk naar voren staat. Dus achter de passagier is altijd ruimte genoeg. Het dashboardkastje biedt ondanks deze vormgeving behoorlijk wat ruimte om spullen op te bergen. Er zijn verder genoeg opbergvakken om al je spullen kwijt te kunnen. De bagageruimte is best aardig, maar niks speciaals voor een hatchback.

Rijden
De Fiesta is een heerlijke auto om in te rijden. Ik ben al dol op autorijden en dit is het voor mij helemaal. Ik heb een rustige rijstijl en de 1,25 8V met 60 pk is voor mij genoeg. Zeker in het drukke verkeer van Nederland kan zelden veel vaart worden gemaakt. Het is eigenlijk alleen op de snelweg als je een sprint van 90 km/h tot 120 km/h moet maken in de vijfde versnelling dat je merkt dat het qua vermogen net tekort schiet. Als de airco aanstaat, heeft de motor af en toe kleine schokjes. Met een gemiddeld verbruik van 1/14 is de Fiesta redelijk zuinig, maar de Clio was met 1/15,5 toch een stuk zuiniger.

Verder is het rijden gewoon heerlijk. De tijd van kleine auto's op smalle wieltjes waarmee je maar niet te hard door de bocht moet gaan is duidelijk voorbij. De Fiesta heeft een lekkere weglegging en een heerlijk klein en dik stuurwiel. De stuurbekrachtiging is lekker aan de zware kant en de pedalen voelen soepeler aan dan in het vorige model van de Fiesta.

Kwaliteitsgevoel
Wat me echt opvalt aan de Fiesta vergeleken met de Clio is het gevoel voor kwaliteit en degelijkheid. Hoe alle knoppen en bedieningen aanvoelen, het materiaal dat gebruikt is en het feit dat er tijdens het rijden geen kraakje of rammeltje te horen is wijst er voor mij op dat dit echt een kwaliteitsproduct is.

Onderhoud
Nog niet veel over te zeggen. Een week na aanschaf begon de motor uit zichzelf toeren te maken zodra ik de koppeling ingedrukt had, behalve als ik volledig stilstond. Mee naar de garage geweest. Door een versleten pakking van het luchtfilter (als ik me niet vergis) werd teveel lucht aangezogen waardoor de motor toeren ging maken. Dit is netjes binnen de garantie gerepareerd en sindsdien is het me niet meer overkomen. Verder zijn allebeie de dimlichten vervangen.

Twee weken terug heb ik er winterbanden onder laten leggen met lichtmetalen velgen. Het ziet er gewoon een stuk beter uit en zeker omdat het totale verschil met zwarte stalen velgen €40,- (€10,- per velg) was, leek me dit wel de moeite waard.

Overzicht
+ Verbeterd design
+ Het rijdt heerlijk
+ Hoog comfort
+ Kwaliteit en degelijkheid
+ Mooi interieur
+ Goede stoelen

- Ruimte achter bestuurder beperkt
- Weinig trekkracht meer op de snelweg
- Achterruitenwisser kan alleen continu, geen interval
- Kofferbak kan alleen met sleutel goeopend worden en gaat automatisch op slot als deze wordt dicht gemaakt. Kofferbak kan niet vanuit het interieur worden geopend.

Kortom:
Ik ben zeer te spreken over deze auto en ik zie mezelf in de toekomst zo weer een Ford kopen.

Korte update

  • 81.000 km

Hier even een korte update nu het winterse weer volledig voorbij is. De auto heeft zich prima gedragen in de winter. Altijd direct gestart en de auto werd zeer snel warm. Ook rijden met winterbanden is goed bevallen. Geen één keer geslipt en ik heb niet het idee gehad dat ik me erg in moest houden. Desondanks ben ik blij dat de normale banden er weer onder liggen, aangezien deze heel wat stiller en comfortabeler zijn.

Twee weken terug ben ik wel aardig geschrokken op de snelweg. Ik moest onverwachts flink in de remmen en de auto trok naar rechts. Gelijk mee naar de garage geweest en bij het meten was er inderdaad te veel afwijking tussen de linker en de rechter remmen. Daarna even met de eigenaar op het industrieterrein geweest, waarbij hij een paar keer flink op de remmen heeft gestampt. Blijkbaar was dat het enige wat nodig was om de remafwijking flink te reduceren. De remmen moesten gewoon even goed warm worden. Toch weer een meevaller.

Binnenkort gaat de Fiesta gebruikt worden heel wat meer kilometers maken. Hij gaat gebruikt worden voor woon-werk verkeer (totaal zo'n 80 km per werkdag), dus zal ik vaker kunnen updaten. Ik zie er in ieder geval niet tegenop, aangezien de auto behoorlijk comfortabel is en van airco is voorzien.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.